Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Amatörfråga om vinter för pelagonier, Lite om bästa sättet att genomföra det
          MickeK
          Inlägg 12-09-2019, 14:50
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem sedan:
          13-04-2004
          Medlem nr: 3 253



          Som trottoarbonde lär jag mig på egna erfarenheter och att FRÅGA de som vet bättre. Och på detta forum finns ju alla ni som är lika bra på växter som jag är på gitarr wink.gif. Ursäkta därför om jag borde begripa bättre men ställer gärna lite 'dumma frågor'. Brukar ge mig de svar jag behöver.

          Denna gång hur jag ska hantera en pelargon. Från början räddade jag den från torkdöden i en fönster på jobbet och tog hem den. Förökade den lite med sticklingar och satte ner dem i ett antal plastkrukor.

          Vintertid har de sedan fått samma typ av 'vila' som fuschian bredvid fått de senaste åren. Har en glasveranda jag stänger till vintertid där tempen ligger på 5-10 grader. Bara vattnat lite sparsamt och sedan satt ut dem på uteverandan (under bar himmel) sommartid.

          Denna vår tänkte jag att få lite snyggare (massa plantor i svarta plastkrukor innan) och köpte lådan på bilden och flyttade över alla dit. Och de har ju mått bra ser jag.

          Jag skulle ju förstås bara göra som innan men vill fråga lite om jag innan vinterförvaringen först bör klippa ner dem ordentligt? De verkar ju växa bra efter beskäring, men är det bättre att ta in dem som de är och beskära först på vårkanten?

          Fuschian förresten har jag nu haft i över 10 år. I början hade jag inte glasverandan utan följde tips om att ställa den i mörkt svalt utrymme, ge vatten någon enstaka gång, och sedan återuppliva den då våren kommer. Då jag fick glasverandan klar övergick jag till att bara flytta in hela plantan och låta den växa vidare. Verkar ju fungera bra och man behöver då inte vänta så länge på våren på nya skott. Låter det helt ok med er?

          Redigerat av MickeK: 12-09-2019, 14:50
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DSC02656.jpg ( 402.57k ) Antal nedladdningar: 5
           
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 14:04
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon