Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Alla rosenknopparna på mina klätterrosor är angripna. HJÄLP!
          livsluft
          Inlägg 20-05-2014, 17:18
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          19-09-2009
          Medlem nr: 26 153



          Idag när jag skulle gödsla mina klätterrosor, så såg jag att varenda en av mina klätterrosor angripits av någon slags maskar, två olika slags sorter. Bladen är ätna utav och missbildade och knopparna är deformerade och för det mesta uppätna. Någon liten vit tråd syns också på dem men inte så mycket. När jag öppnar knopparna är dem tomma förutom en en liten brun mask ca 2 cm som tydligen har smaskat i sig knoppen. På andra knoppar räcker det att jag tar tag i knoppen så visar sig en grön mask 2-3 cm. Så den sitter nog mer utanpå knoppen vad jag kan se.

          VAD GÖR JAG? Blir det till att klippa väck alla knoppar och blad som är angripna? Kommer det nya knoppar sedan eller är rosenblomningen körd för denna sommaren på allesammans? Det är så himla trist detta!!!

          Förra året var det bara enstaka knoppar angripna som jag plockade bort då.
          Rosensorterna LAGUNA och PARADE /ceriserosa färg) blommade med ett överdåd av blommor hela sommaren. Dem är starkväxande och får tjocka grenar ca 2 cm i diameter på en enda sommar.

          ILSE KROHN SUPERIOR(vit) OCH NEW DAWN (silverrosa) har däremot kämpat med få blommor varje sommar.(3 resp 4 år gamla) trots rosenjord o speciellt rosengödsel, som även dem andra fått. Jag har vattnat dem mycket på sommaren.

          Rosorna klättrar alla på samma stängsel över ett staket utåt en gångstig, nordöstligt läge, men där rosorna är planterade, finns en solstrimma som är hela dagen. Jorden torkar snabbt men är väldränerad.

          Hoppas ni kan hjälpa mig med hjälp av denna informationen. TACK!

          Redigerat av livsluft: 20-05-2014, 17:20
           
          Citera
          HelénE
          Inlägg 31-05-2014, 07:56
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem sedan:
          31-03-2003
          Medlem nr: 1 028



          Upptäckte själv för en vecka sen att alla min rosor var angripna. Har inte hänt tidigare. Jag sprejade samtliga med pyrosol och nu verkar problemet upphört.

          Helén


          --------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 06:39
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon