Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kolesterolvärde?
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-04-2013, 19:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Har lite funderingar över detta nu. Jag var på vårdcentralen i veckan och träffade min nya läkare. Min gamla privatläkare har pensionerat sig och jag behövde lite blodtrycksmedicin som börjar ta slut. Hon gjorde en liten undersökning och tog lite prover, bl.a. kolesterolet. Det var 5,0 vilket räknas som normalt. Den förra läkaren tog också ett prov för några år sen och då var det 5,6 eller 5,9. Minnet! Det går åt rätt håll iaf. Vad jag funderar över hur lågt det kan vara? Varierar det under dygnet eller över tiden? Någon som vet? Jag har googlat lite utan att bli klokare.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-04-2013, 21:16
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Det varierar , med kost och mycket annat, enligt min teori är det ett totalt värdelöst prov .

          Redigerat av kerstin z5-6: 18-04-2013, 21:16


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 18-04-2013, 22:52
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Berätta!

          //T
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 19-04-2013, 14:36
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Det mäts för att det går att mäta.. Kolesterolvärdet varierar med individ. Är svårpåverkat av kostförhållanden i den mån att få ner kolesterol till av "sjukvården bestämt värde" ,men kan gå ner av sk statiner" som säljer som smör nu.Undrar varför?
          De har en lista biverkningar långa som min underarm.




          Det finns 95 åringar med skyhöga kolesterolvärden som lever på helt glatt, och avlidna i infarkt vid 40 som haft låga hela livet. Tyder på att gener har mycket stor betydelse. Slutsatser får man dra själv.
          ..
          Det har visat sig att i runda tal 80% av det kolesterol kroppen behöver nybildas av kroppen själv, framförallt i levern. Äter man mindre kolesterol bildar kroppen mer själv. Äter man mer kolesterol bildar kroppen mindre. Kolesterolet i kosten spelar alltså en marginell roll, och troligen finns ingen anledning att bry sig om hur mycket man äter av livsmedel med kolesterol.

          En hög procent av alla 30 åringar i Sverige har över 5 i kolesterolvärde. Alltså för högt.
          Redan nu säljs statiner receptfritt i Storbrittanien.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Rosrup
          Inlägg 19-04-2013, 14:56
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem sedan:
          06-10-2011
          Medlem nr: 75 127



          Har fått mitt uppmätt men minns inte vad det var men det var bra både före och efter hjärtinfarkt.
          Eller före blir ju i samband med så att säga.
          Fick nån medicin för det ändå men det var väl bara "för att det är så man gör".
          Slutat äta den och jag lever ännu smile.gif

          Bra i sammanhanget blir ju lite diffust men bra enligt sjukvården så att säga.
           
          Citera
          zissi
          Inlägg 19-04-2013, 16:05
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem sedan:
          01-05-2005
          Medlem nr: 5 640



          Lite verkar det ändå som kosten påverkar kolesterolvärdet. Min gubbe hade riktigt högt värde...tror det var runt 8 och fick order om att ändra kosten och efter 3 månader har kolesterolvärdet gått ner till 6 i alla fall. Sen har han tappat 7 kilo på kuppen också vilket gjort honom gott.

          Han fortsätter nu med de nyttiga fetterna (rapsolja, feta fiskar, avokado, mandel, nötter m.m.) och har nästan helt tagit bort de fasta fetterna (i smör, kött m.m.) och feta mjölkprodukter. Halva talltriken med grönsaker innan det andra läggs på m.m. Han hoppas på att komma ner i normala värden till nästa provtagning i juni.


          --------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3
           
          Citera
          Rosrup
          Inlägg 19-04-2013, 16:11
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem sedan:
          06-10-2011
          Medlem nr: 75 127



          Det Kerstin säger stödjer detta tycker jag.
          Det är individuellt.

          Men vad som sen är bra eller dåligt värde vet man nog bäst själv egentligen fast man vill inte erkänna det.
          Smör och grädde är gott och det är jobbigt att röra sig biggrin.gif

          Redigerat av Rosrup: 19-04-2013, 16:12
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-04-2013, 16:53
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det finns nog ingen enskild komponent som direkt påverkar risken för hjärt- kärlsjukdomar. Kolesterolet är EN av alla dessa komponenter och kan man sänka den så är det bra men man får inte infarkt om den är hög även om risken ökar. Om en massa ungdomar har högt kolesterolvärde så är det knappast förvånande, fetmaepedimien i västvärlden går ner i åldrarna och en orsak är urdåliga kostvanor.

          Redigerat av Gossen Ruda: 19-04-2013, 16:54


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 19-04-2013, 21:14
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          CITAT (kerstin z5-6 @ 19-04-2013, 15:36) *


          Halaj!

          Jättetack för ditt svar!

          //T
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-04-2013, 20:25
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Att minska kaloriintaget ger ofta viktnergång , att fett från smör ,mjölk och mejeriprodukter eller kött ,minskar andel hjärtproblem är inte belagt alls.

          Det är ett kostråd (från en undersökning gjord 1950)precis som att diabeteskost ska vara lika dan, när man vet att de ska minska sitt kolhydratintag för att få jämnare blodsocker..mindre potatis bröd mm ..jfr 6-8 skivor bröd om dagen kampanjen .. uppåt väggarna helt enkelt

          Redigerat av kerstin z5-6: 21-04-2013, 20:26


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 21-04-2013, 20:50
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          För att inte tala om Becel....och deras reklam.
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 21-04-2013, 21:04
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Men det kan väl inte vara dumt att hela påståendet om faran med kolesterol vid hjärt-kärlsjukdomar bara grundar sig på en enda 60 år gammal rekommendation?

          Vad gäller 6-8 skivor bröd är det där väl en faktoid:
          http://www.faktoider.nu/socialstyrelsen.html

          //T

          tillägg:Först nu ser jag att det fattas ett ord! Två bokstäver borta och hela andemeningen blir helt fel!
          Jag stoppar in dem, i fetstil!


          Redigerat av Tapio: 22-04-2013, 14:17
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-04-2013, 21:45
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Det sista med bröd är nu bevisat helt galet.. i det övriga vet jag inte om du är ironisk eller inte? smile.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 21-04-2013, 22:06
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Nej, jag är inte det minsta ironisk. Du skriver ju ett kostråd.

          //T
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-04-2013, 23:37
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          ja ett helt galet sådant ...inte fakta.. i alla fall inte det , övrigt lär också ändras med tid även om Socialstyrelsen är en av de mest lata ..
          Ja becel ska vi inte ens prata om .. erbjöds på varje hjärtklinik .. för vilka pengar? med vilka bevis ..? horribelt.

          Redigerat av kerstin z5-6: 21-04-2013, 23:39


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-04-2013, 06:53
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag hade hoppats få lite mer fakta och mindre egna teorier. Jag tror inte man skall överskatta, eller underskatta, olika kostråd och rekommendationer men allt som kan hålla ner vikten tror jag på. Kolesterolet är viktigt för kroppen men skall inte finnas i för höga nivåer, som hos överviktiga. Jag lever fö till stor del på bröd och smörgåsar och mår bra och håller vikten.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          jimvidar
          Inlägg 22-04-2013, 10:51
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem sedan:
          14-11-2012
          Medlem nr: 77 307



          Efter en hjärtattack så försöker jag få i mig betaglukaner som finns i kornmjöl och havregryn. betaglukanerna hjälper till att hålla nere kolesterolvärdet. Det är svårt att hitta samstämmiga uppgifter om k-värdet men det verkar vara särskilt viktigt för oss som har hjärtproblem att få ned värdet.


          --------------------
          helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt...
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 22-04-2013, 18:38
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Det verkar vara en enveten ide , den har ju praktiserats sen 50 talet. "Fra­minghamstudien....på den tiden trodde man även att lobotomi botade schitzofreni. Det tror tack och lov ingen idag ..
          Det finns många vetenskapliga rapporter att läsa om hur svagt underlaget för högt kolesterol/ kopplat till hjärtsjukdom är.

          Samt jag själv -har lågt kolesterol under 4 men har ändå haft hjärtstopp och har stent inopererad. Skulle inte ta i statin med tång.

          SVD Läkarrapport


          World Renown Heart Surgeon Speaks Out On What Really Causes Heart Disease

          We physicians with all our training, knowledge and authority often acquire a rather large ego that tends to make it difficult to admit we are wrong. So, here it is. I freely admit to being wrong.. As a heart surgeon with 25 years experience, having performed over 5,000 open-heart surgeries,today is my day to right the wrong with medical and scientific fact.

          I trained for many years with other prominent physicians labelled “opinion makers.” Bombarded with scientific literature, continually attending education seminars, we opinion makers insisted heart disease resulted from the simple fact of elevated blood cholesterol.

          The only accepted therapy was prescribing medications to lower cholesterol and a diet that severely restricted fat intake. The latter of course we insisted would lower cholesterol and heart disease. Deviations from these recommendations were considered heresy and could quite possibly result in malpractice.

          It Is Not Working!

          These recommendations are no longer scientifically or morally defensible. The discovery a few years ago that inflammation in the artery wall is the real cause of heart disease is slowly leading to a paradigm shift in how heart disease and other chronic ailments will be treated.

          The long-established dietary recommendations have created epidemics of obesity and diabetes, the consequences of which dwarf any historical plague in terms of mortality, human suffering and dire economic consequences.

          Despite the fact that 25% of the population takes expensive statin medications and despite the fact we have reduced the fat content of our diets, more Americans will die this year of heart disease than ever before.

          Statistics from the American Heart Association show that 75 million Americans currently suffer from heart disease, 20 million have diabetes and 57 million have pre-diabetes. These disorders are affecting younger and younger people in greater numbers every year.

          Simply stated, without inflammation being present in the body, there is no way that cholesterol would accumulate in the wall of the blood vessel and cause heart disease and strokes. Without inflammation, cholesterol would move freely throughout the body as nature intended. It is inflammation that causes cholesterol to become trapped.

          Inflammation is not complicated -- it is quite simply your body's natural defence to a foreign invader such as a bacteria, toxin or virus. The cycle of inflammation is perfect in how it protects your body from these bacterial and viral invaders. However, if we chronically expose the body to injury by toxins or foods the human body was never designed to process,a condition occurs called chronic inflammation. Chronic inflammation is just as harmful as acute inflammation is beneficial.

          What thoughtful person would willfully expose himself repeatedly to foods or other substances that are known to cause injury to the body? Well,smokers perhaps, but at least they made that choice willfully.

          The rest of us have simply followed the recommended mainstream dietthat is low in fat and high in polyunsaturated fats and carbohydrates, not knowing we were causing repeated injury to our blood vessels. Thisrepeated injury creates chronic inflammation leading to heart disease, stroke, diabetes and obesity.

          Let me repeat that: The injury and inflammation in our blood vessels is caused by the low fat diet recommended for years by mainstream medicine.

          What are the biggest culprits of chronic inflammation? Quite simply, they are the overload of simple, highly processed carbohydrates (sugar, flour and all the products made from them) and the excess consumption of omega-6 vegetable oils like soybean, corn and sunflower that are found in many processed foods.

          Take a moment to visualize rubbing a stiff brush repeatedly over soft skin until it becomes quite red and nearly bleeding. you kept this up several times a day, every day for five years. If you could tolerate this painful brushing, you would have a bleeding, swollen infected area that became worse with each repeated injury. This is a good way to visualize the inflammatory process that could be going on in your body right now.

          The cholesterol theory led to the no-fat, low-fat recommendations that in turn created the very foods now causing an epidemic of inflammation. Mainstream medicine made a terrible mistake when it advised people to avoid saturated fat in favor of foods high in omega-6 fats. We now have an epidemic of arterial inflammation leading to heart disease and other silent killers.

          Dr. Dwight Lundell is the past Chief of Staff and Chief of Surgery at Banner Heart Hospital , Mesa , AZ. His private practice, Cardiac Care Center was in Mesa, AZ. Recently Dr. Lundell left surgery to focus on the nutritional treatment of heart disease. He is the founder of Healthy Humans Foundation that promotes human health with a focus on helping large corporations promote wellness

          (I förkortad version) och av de mer lättillgängliga ,liksom länken till SVD s läkarpanel, vill man läsa vetenskapliga rapporter finns det med en masse.

          Kan tillägga att jag har en kronisk familjär sjukdom med försvagad , för elastisk bindväv och kärlvävnad , överrörlighet samt inflammationsprocesser i bland annat kärl .För mej är korrelationen mellan den ena och den andra förklaringen solklar.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          jimvidar
          Inlägg 23-04-2013, 08:35
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem sedan:
          14-11-2012
          Medlem nr: 77 307



          Om jag skulle vilja vara trovärdig så skulle jag inte ta med Dr. Dwight Lundell.Lundell Och som jag skrev tidigare " det är svårt att hitta SAMSTÄMMIGA uppgifter" om
          kolesterol-värdet


          --------------------
          helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt...
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-04-2013, 16:34
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Hoola Bandoola Band kom med en bra fråga en gång i tiden: Vem kan man lita på?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 18:46
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon