Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Den svenska skogen
          Gunilla T
          Inlägg 10-01-2021, 13:59
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Biobränsle från skogen är inte hållbart skriver föreningen Skydda skogen.

          EU subventionerar avverkning av skog för biobränsle vilket hotat biologisk mångfald och ger omedelbara koldioxidutsläpp.

          http://skyddaskogen.se/sv/
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 19-01-2021, 17:45
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Sveaskogs VD får avgå efter massiv kritik.

          https://supermiljobloggen.se/nyheter/sveask...-tvingass-avga/
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-01-2021, 15:53
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Länken innehåller en film om det svenska skogsbruket samt hur illa ställt det är med bevarandet av den biologiska mångfalden. Vi har så lätt att kritisera Brasilien och vad som händer med regnskogen och dess innevånare men hur står det egentligen till med vårt eget land?

          Skogsindustrin har blivit duktiga på att dölja vad som egentligen försiggår och allt är inte lätt att genomskåda, till det krävs kunskap. Den här filmen kan vara en bra början.. ge våra skogar och alla dess innevånare lite av din tid, det är dom värda.

          https://www.natursidan.se/nyheter/ny-film-b...iges-skogsbruk/
           
          Citera
          Zixten
          Inlägg 10-02-2021, 21:36
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem sedan:
          18-02-2012
          Medlem nr: 75 500



          CITAT (Gunilla T @ 10-01-2021, 13:59) *
          Biobränsle från skogen är inte hållbart skriver föreningen Skydda skogen.

          EU subventionerar avverkning av skog för biobränsle vilket hotat biologisk mångfald och ger omedelbara koldioxidutsläpp.

          http://skyddaskogen.se/sv/


          Min fråga är var vi skall ta vår energi ifrån?? Om nu biobränsle är så dåligt, och fossila bränslen inte är så bra heller (?) och kärnkraften skall stängas, vad återstår? oljeeldade kraftverk?? importerad el från tysk kolkraft?? Eller vad?

          Det jag har sett så talar bara föreningar som skydda skogen om vad vi inte skall använda, inte ett ord om hur vi skall lösa energifrågan...

          Mitt tips om man nu vill skydda skogen är att.
          1. köp egen skog och sköt den "rätt"
          2. se till att efterfrågan på skogsprodukter minskar genom att ta fram miljövänligare alternativ.

           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 11-02-2021, 08:15
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Skydda skogen är en liten ideell förening med hög kompetens som verkar för att skydda kvarvarande gammelskogar med höga naturvärden och stor biologisk mångfald. Makten och ansvaret för energi i landet vilar enbart på regering och riksdag, en ideell förening har inget ansvar för denna grundläggande infrastruktur till medborgarna.

          Tyvärr har man sålt ut och privatiserat elnätet, elnät är som bekant monopol. Ellevio, ett av Sveriges största elnät ägs av ett konsortium där ett kanadensiskt jättebolag är största ägare. En övertro på privatisering där allt handlar om högsta möjliga vinst som mål, inte säker, billig miljövänlig energi som människor i landet är helt beroende av.

          Om vi skall ha kärnkraft eller inte har jag ingen uppfattning om eftersom jag är dåligt insatt i kärnenergi. Däremot är min uppfattning att om kärnkraften skall byggas ut bör vi öppna urangruvor i Sverige och bryta och anrika vårt eget uran, inte överlåta denna smutsiga hantering till andra länder.

          Jodå, jag äger skog men det är en alldeles vanlig svensk skog som avverkats och återplanterats många gånger innan jag kom in i bilden. Just nu är den ett offer för granbarkborrarna.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 12-02-2021, 07:48
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          500 forskare uppmanar USA och EU att sluta ge stöd åt biobränslen från skogen.

          - Det är vansinnigt att ge enorma subventioner till något som förvärrar klimatproblemen säger docent Stefan Wirsenius.

          https://www.dn.se/sverige/forskare-uppmanar...ja-biobranslen/

          Artikeln kan vara bakom betalvägg.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-02-2021, 15:23
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          När skogen kalhuggs skall den återplanteras men innan dess måste markberedning göras.

          Markberedning låter väl som något positivt? Såhär ser det ut när maskinen arbetar, som taget ur en skräckfilm. Enorma koldioxidutsläpp, svampmycelet dör och både växter och djur blir offer för de väldiga maskinerna.

          https://skyddaskogen.se/film-avslojar-ohall...-markberedning/
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 24-02-2021, 17:10
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          Kärnkraften ska bevaras och användas. MPs (Maktpartiets) krav att stänga kärnkraften för att istället elda med kol och olja är bara dumheter. När vi har acceptabla alternativa energikällor som motsvarar kärnkraften så kan den stängas ner. Inte förr.


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-02-2021, 11:02
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (johnny_j @ 24-02-2021, 17:10) *
          Kärnkraften ska bevaras och användas. MPs (Maktpartiets) krav att stänga kärnkraften för att istället elda med kol och olja är bara dumheter. När vi har acceptabla alternativa energikällor som motsvarar kärnkraften så kan den stängas ner. Inte förr.


          Undrar om ditt inlägg hamnade i fel tråd? Det stör mig inte iofs så jag svarar dig ändå. Du får gärna starta en ny tråd om du vill diskutera kärnkraft.

          Sveriges energipolitik idag är baserad på Energiöverenskommelsen från 2016 som undertecknades av 5 riksdagspartier, syftet var att få till stånd en långsiktig energiplan som stöds av en riksdagsmajoritet. År 2019 lämnade M och KD överenskommelsen.

          Det är inte förbjudet att starta upp ett kärnkraftverk i Sverige. Problemet hittills har varit att ingen vill investera i kärnkraft. Många anser att det är gårdagens energi. Dessutom är ff en del problem olösta. Den mellanförvaring av kärnavfall som man hittills använt är fullt inom ett år och den slutliga förvaringen är ännu inte löst.

          Globalt baseras 2/3 av energiproduktionen på fossilt bränsle, endast 10% är kärnkraft. De olyckor som förknippas med kärnkraft ledde till att inga länder i världen satsade på att utveckla kärnkraften, det blev helt enkelt stopp på investeringar och därmed utveckling inom området. Och där befinner sig kärnkraften idag, tekniken är gammal och kapital saknas för innovationer.

          Att ett litet 4% parti i Sverige skulle ha någon som helst påverkan på detta faller på sin egen orimlighet, MP har bara fått agera slagpåse för det mesta som inte faller i god jord. Verkligheten är både större och mer komplicerad än så.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-02-2021, 16:18
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Granbarkborren har alltid funnits i vårt land men har egentligen inte betraktats som en skadeinsekt förrän sommaren 2018 när värmen och torkan plågade oss. Innan dess var det mestadels stormskadad skog som angreps.

          Men med värmen kom anfallen från den lilla insekten, den svärmade två till tre ggr under säsongen och ställde till enorma skador i framförallt granplantagerna. Och det har fortsatt, många skogsägare har förlorat stora belopp och får bittert ångra den monokultur man odlat upp och som skulle gå i arv till barnen eller säkra en trygg ålderdom.

          Så började rykten spridas om att naturskyddad skog var orsaken till att skadeinsekten spreds över landet. SLU genomförde en studie över skyddad natur och drog slutsatsen att det inte förhöll sig så. Det bästa skyddet mot barkborrarna är en artrik skog med hög biologisk mångfald. Skyddade skogar är just det.

          Men nu börjar man i panik hugga ner skogar och ger tillstånd till icke godkända bekämpningsmedel i skyddade områden. Alla vet att den biologiska mångfalden är vårt bästa skydd men man agerar som om den kunskapen inte fanns.

          https://supermiljobloggen.se/nyheter/icke-g...granbarkborren/

           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 25-02-2021, 16:40
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          CITAT (Gunilla T @ 25-02-2021, 11:02) *
          Undrar om ditt inlägg hamnade i fel tråd? Japp, det blev fel.

          Att ett litet 4% parti i Sverige skulle ha någon som helst påverkan på detta faller på sin egen orimlighet


          Nej, MP ensamma kan inte göra mycket men sossarna röstar med dem för att hålla sig kvar vid makten. Därav har olje- och kolkraftverk fått ett uppsving denna vinter.


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          Zixten
          Inlägg 27-02-2021, 09:19
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem sedan:
          18-02-2012
          Medlem nr: 75 500



          CITAT (Gunilla T @ 25-02-2021, 16:18) *
          Granbarkborren har alltid funnits i vårt land men har egentligen inte betraktats som en skadeinsekt förrän sommaren 2018 när värmen och torkan plågade oss. Innan dess var det mestadels stormskadad skog som angreps.

          Men med värmen kom anfallen från den lilla insekten, den svärmade två till tre ggr under säsongen och ställde till enorma skador i framförallt granplantagerna. Och det har fortsatt, många skogsägare har förlorat stora belopp och får bittert ångra den monokultur man odlat upp och som skulle gå i arv till barnen eller säkra en trygg ålderdom.

          Så började rykten spridas om att naturskyddad skog var orsaken till att skadeinsekten spreds över landet. SLU genomförde en studie över skyddad natur och drog slutsatsen att det inte förhöll sig så. Det bästa skyddet mot barkborrarna är en artrik skog med hög biologisk mångfald. Skyddade skogar är just det.

          Men nu börjar man i panik hugga ner skogar och ger tillstånd till icke godkända bekämpningsmedel i skyddade områden. Alla vet att den biologiska mångfalden är vårt bästa skydd men man agerar som om den kunskapen inte fanns.

          https://supermiljobloggen.se/nyheter/icke-g...granbarkborren/


          Det där håller jag inte helt med om, för egen del så bekantade jag mig med Granbarkborren efter stormen Gudrun 2005och har sedan dess pratats om på i stort sett varje skogsdag som en skadeinsekt.
          det var ungefär då jag blev mer engagerad i det skogliga jobbet här på gården, så hur det var innan vet jag inte riktigt.

          Och det där med naturskyddad skog...
          Alla skogsägare skulle ut och kolla efter angrepp och hugga bort angripen skog, men i skyddad skog lät man barkborren härja fritt, till frustration för grannar som bara kunde se på hur det spred sig från dessa skogar.
          Har inget skyddat område nära mig, men har sett detta ske på en del håll, likadant är det med fastigheter med skogsägare som inte varit aktiva utan har låtit barkborrarna härja fritt, där har grannarna fått en del problem...

          För övrigt skall man vara medveten om att saker tar tid i skogen, det är inte som i jordbruket där man sår och skördar under samma år.
          Det vi gör nu i skogen påverkar hur det ser ut i skogen om 50 - 100 år...
          Samma gäller hur skogen sköttes för 50 årsedan, det påverkar hur det ser ut idag.
          Vi har haft regler som tvingade skogsägare till att röja bort allt löv eller spruta bort lövet, idag är det många som släpper fram löv.

          Ett exempel på hur regler har förändrats är en granne som berättade...
          Hans far fick bidrag till att hugga bort all skog utmed sjön, men han lämnade ett par träd som han tyckte kunde stå kvar, men då fick han snbbt ett brev med hot om vite om han lämnade kvar dessa träd, det var bara att gå och hugga ner dom med.
          Idag är det annorlunda och man får inte hugga rent utmed sjön...
          Detta var någon gång på -70 -80 talet...
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-02-2021, 10:14
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Zixten @ 27-02-2021, 09:19) *
          Det där håller jag inte helt med om, för egen del så bekantade jag mig med Granbarkborren efter stormen Gudrun 2005och har sedan dess pratats om på i stort sett varje skogsdag som en skadeinsekt.
          det var ungefär då jag blev mer engagerad i det skogliga jobbet här på gården, så hur det var innan vet jag inte riktigt.


          Ja, så skrev jag också att granbarkborrens skador främst har uppmärksammats vid stormskadad skog. Här i Mälardalen där jag bor brakade det loss sommaren 2018, man tror att skadedjuren hann föröka sig tre ggr under den långa och varma sommaren. Lägg därtill stressade granar som inte trivs i torka och värme som gör att deras försvarsförmåga försämras så var det bäddat för katastrof. Här är nu naturen full med döda granar och jag undrar om det alls är möjligt att längre odla gran här.

          Och det där med naturskyddad skog...
          Alla skogsägare skulle ut och kolla efter angrepp och hugga bort angripen skog, men i skyddad skog lät man barkborren härja fritt, till frustration för grannar som bara kunde se på hur det spred sig från dessa skogar.
          Har inget skyddat område nära mig, men har sett detta ske på en del håll, likadant är det med fastigheter med skogsägare som inte varit aktiva utan har låtit barkborrarna härja fritt, där har grannarna fått en del problem...


          Den eviga konflikten mellan skyddad natur och de som anser att alla skog skall brukas fick näring när barkborrarna anföll. Det är också en djupgående konflikt som handlar om äganderätten. Ingen lär låta sig övertygas men här är länken till SLU som avvisar att det är skyddad skog som orsakar angreppen

          https://www.slu.se/ew-nyheter/2020/4/granba...tbrott-i-stort/

          För övrigt skall man vara medveten om att saker tar tid i skogen, det är inte som i jordbruket där man sår och skördar under samma år.
          Det vi gör nu i skogen påverkar hur det ser ut i skogen om 50 - 100 år...
          Samma gäller hur skogen sköttes för 50 årsedan, det påverkar hur det ser ut idag.
          Vi har haft regler som tvingade skogsägare till att röja bort allt löv eller spruta bort lövet, idag är det många som släpper fram löv.


          Ja, så är det och jag kan tänka mig att många skogsägare är förbannade och besvikna för att man inte ifrågasatte de "råd" som levererades för 50 år sedan. Monokulturer växte fram för att granen var det träd som växte snabbt och därmed gav avkastning inom en överskådlig framtid. Då kände man inte till klimatförändringar men att mångfald var det bästa skydd både mot bränder och skadeinsekter, det visste man, det är ju en naturlag. Nu när så mycket skog är skadad av bränder och skadedjur så börjar man agera på ett mer eftertänksamt sätt. Löv brinner dåligt, barr är som tändvätska.

          Ett exempel på hur regler har förändrats är en granne som berättade...
          Hans far fick bidrag till att hugga bort all skog utmed sjön, men han lämnade ett par träd som han tyckte kunde stå kvar, men då fick han snbbt ett brev med hot om vite om han lämnade kvar dessa träd, det var bara att gå och hugga ner dom med.
          Idag är det annorlunda och man får inte hugga rent utmed sjön...
          Detta var någon gång på -70 -80 talet...


          Exakt, dåliga råd men om du följt med i debatten så ser du hur strandskyddet åter är under attack, trots vår nuvarande kunskap - det handlar förstås om äganderätten igen och att den som äger marken även skall ha rätt att använda den som man behagar. Idag har vi ett strandskydd som är till för att skydda känslig natur och som säkrar allmänheten att få ströva runt i vacker natur, oavsett vem som äger marken. Markägare vill fälla träd, bygga bastu, bryggor och pooler vid stränderna och hindra allmänheten att beträda marken.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 03-03-2021, 11:32
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Mer än hälften av Europas skogar har de senaste 40 åren drabbats allt värre av klimatrelaterade hot från framför allt stormar, bränder och massförekomst av insekter eller kombinationer av dessa faktorer. Hoten förväntas öka framöver och de nordliga skogarna pekas ut som särskilt känsliga i en ny studie.

          https://www.natursidan.se/nyheter/klimatkri...e-varst-i-norr/
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-03-2021, 14:00
          Länk hit: #35


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Bra, klimatändringarna kanske räddar skogen för oss i Sverige. Om det inte går att odla gran längre kanske vild skog får växa upp istället. Även en vild skog som saknar några av de mest klimatkänsliga trädslagen är ljusår bättre än produktionsskog. Fast det är bara önskedrömmar, skogarna kommer inte släppas lös så länge det går att göra någon som helst förtjänst på dom.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 03-03-2021, 16:06
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Huggorm @ 03-03-2021, 14:00) *
          Bra, klimatändringarna kanske räddar skogen för oss i Sverige. Om det inte går att odla gran längre kanske vild skog får växa upp istället. Även en vild skog som saknar några av de mest klimatkänsliga trädslagen är ljusår bättre än produktionsskog. Fast det är bara önskedrömmar, skogarna kommer inte släppas lös så länge det går att göra någon som helst förtjänst på dom.


          Håller så klar med dig om naturskog kontra produktionsskog. Men i klimatförändringens tidevarv har skogen kommit i fokus mer än förut.

          51 miljarder ton koldioxidekvivalenter släpper vi ut i atmosfären varje år, den siffran måste ned till noll, helst igår.

          Skogsnäringen marknadsför sina produkter som att de skall ersätta produkter som orsakar enorma utsläpp av växthusgaser. Det bästa vi kan göra av träden är att bygga hus av dem, då stannar kolet kvar i väggarna.

          Dessutom skall vi flyga på biodiesel, den utredning som Maria Wetterstrand överlämnade till regeringen för att tag sedan. Biodiesel marknadsförs som rester i skogen, toppar och grenar. Det låter ju trevligt att skogsbrukets rester kan göra nytta någonstans.

          Men den som är det minsta insatt i ekonomin runt detta inser snabbt att skogens rester inte räcker att hålla ett enda flygplan i luften under ett år, vi blir lurade. Palmolja är annars den produkt som är ytterst lämplig att blanda i flygbränslet för att minska utsläppen, bara det att då krävs snabbavverkning av mera regnskog för att ge plats för palmoljeodlingar. Det är alltid nettoeffekten som avgör vad som är framgångsrikt eller inte.

          Det är komplicerat och vi blir lurade eftersom varenda intressent marknadsför sina egna produkter men berättar endast en del och man räknar kallt med att ingen synar korten.

          Jag frågade faktiskt Annie Lööf vid senaste valet hur hon får ihop ekvationen med att vi gott kan flyga mera med gott samvete genom att använda skogen som flygbränsle. Fick ett mumbo jumbo svar - förstås. Nettoeffekten låtsades hon inte om.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-03-2021, 08:13
          Länk hit: #37


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Ja, så är det. Skogen räcker inte till allt det man vill ta ifrån den. Och tar man "grot" för att göra biodiesel av så tar man ju viktiga näringsämnen från skogen och försämrar tillväxten. Om man kan ta fram ett sätt att odla tång eller liknande i Östersjöns övergödda vatten kanske det kunde ge lite, men skogarna har inte det som krävs.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 07-03-2021, 09:23
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Trots alla vackra ord, förskönande omskrivningar och tvingande lagstiftning ser det ut så här när vår natur skövlas, om och om igen. Kan man begå större övergrepp än såhär?

          https://skyddaskogen.se/skydda-skogen-polis...aldighetskalla/
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 08-03-2021, 16:21
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Den artrika skogen vid Månsberget i Karlstad skall avverkas till förmån för ett nytt shoppingcenter.

          Hur är det möjligt att vi beter oss så fullständigt irrationellt till den accelererande klimatkrisen och förlusten av biologisk mångfald? Vår generation är inte blygsamma så det stör när vi tillskansar oss fördelar idag men överlåter kostnaderna till kommande generationer som inte har någon rösträtt idag.

          De flesta av oss har barn och i min ålder även barnbarn, har människan förlorat förmågan att tänka långa tankar?

          https://supermiljobloggen.se/dumheter/karls...shoppingcenter/
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 09-04-2021, 09:11
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Svenska kyrkan förbereder en avverkning av sin skog i Sörmland trots att platsen är välkänd för sitt tjäderspel. Inget verkar vara heligt för kyrkan heller.

          https://skyddaskogen.se/avverkning-intill-t...ats-i-sormland/
           
          Citera

          3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 22:51
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon