Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > grannsämja när det gäller trädgård..., vilket ansvar har man om man sprider snabbförökande växter??
          mino
          Inlägg 30-01-2008, 10:27
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 206
          Medlem sedan:
          28-04-2007
          Medlem nr: 10 027



          är nyinflyttad i ett hus med en villaträdgård från 20-talet. Grannarna nedanför oss har några aspar som förökar sig kraftigt in på vår tomt. Det jag har funderat på i samband med detta är vilket ansvar man har för grannarna och deras trädgårdar om man tex odlar något som förökar sig explosionsartat in på grannens tomt, är det då grannens eller mitt ansvar? Det går ju sällan att utrota något på bara sin egen tomt så länge källan finns kvar på granntomten. Denna fråga har ju självklart inga enkla svar men jag är nyfiken på vad ni tycker. Eller tar ni till radikala medel som att gräva ur och isolera jorden mot grannens?


          --------------------

          Bor i zon 2/3 södra Stockholm
           
          Citera
          Afrodite6177
          Inlägg 30-01-2008, 10:33
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem sedan:
          18-02-2007
          Medlem nr: 9 118



          Haha gillar ditt innläg!.
          Men har dock inget svar.
          Härligt med personer som ger samma medicin tillbaks w00t.gif


          --------------------
          Vadå gröna fingrar....hela jag är grön!
          Min stora passion här i livet är min familj,djur och växter.
          Började typ i 10års åldern då jag skulle ta mammas alla växter och ha dom i mitt rum.
          Det slutade med att det mer eller mindre såg ut som en djungel,och jag stortrivdes!
          Nu har vi precis byggt vårat drömhus och har flyttat in.
          Både mycket jobb inne och ute.
          Och som om det inte räkte så skaffade jag mig en häst,som jag har önskat mig sen jag var liten.
          Så helt enkelt mitt liv leker!!
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 30-01-2008, 10:46
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          CITAT (Afrodite6177 @ 30-01-2008, 10:33) *
          Haha gillar ditt innläg!.
          Men har dock inget svar.
          Härligt med personer som ger samma medicin tillbaks w00t.gif


          Jag är inte så säker på att du har uppfattat rätt vad mino menade... g.gif
          Jag tolkar det som att mino undrar över vilket ansvar grannen har över sina aspar som sprider sig in på minos tomt.

          Man kan inte kräva av sina grannar att de tar bort växter som sprider sig till granntomterna, som i ert fall fröplantor av Asp. Man får lov att hålla efter fröplantorna på sin egen tomt själv, jämför t.ex. med grannar som har mängder av maskrosor som fröar av sig till grannarnas gräsmattor.


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 30-01-2008, 10:53
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          CITAT (mino @ 30-01-2008, 10:27) *
          Eller tar ni till radikala medel som att gräva ur och isolera jorden mot grannens?
          Nu har jag inte det problemet eftersom vi inte bor så nära varandra här i vildmarken där jag bor. Men jag tänker väl att det första du får göra är väl att prata om problemet med dina grannar. De kanske också har märkt att det sprider sig inåt på deras tomt och om då ni erbjuder er att hjälpa till med att ta bort asparna så kanske de går med på det. Om de inte har något problem själva så är det bara att bita ihop och sätta igång och ta bort rotskotten och, precis som du skriver, gräva ner någon sorts barriär i jorden. De har inget ansvar för sina växter även om jag nog hade reagerat kraftigt ifall min granne hade planterat jätteslide vid tomtgränsen... giggle.gif

          edit: läste Bettys inlägg. Fröplantor. Jag vet ju inget om asp....
          Om det är fröplantor så hjälper ingen barriär i jorden, då får du bygga tak i stället... tongue.gif

          Redigerat av *Ulrica*: 30-01-2008, 10:56
           
          Citera
          Bee
          Inlägg 30-01-2008, 10:57
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem sedan:
          27-01-2006
          Medlem nr: 7 002



          Precis som Betty säger - man kan inte kräva att grannen ansvarar för vad som kommer in på ens egen tomt. Särskilt inte asp som jag uppfattar sprider sig hejdlöst. Vi hade en som i det tysta växte till sig inne bland rosorna. Hade säkert stått där ett par år när vi upptäckte det förra sommaren. Måste ha spridit sig med vinden.

          Annars har jag haft lite samma tankar. Mina praktlysingar har spridit sig in till grannen. Hon gillar dom så det gör inget att dom är där säger hon. Men jag vill inte ha kvar mina, så jag funderar på vad jag skall göra för att slippa få tilbaka dom om jag nu gräver upp mina g.gif


          --------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
           
          Citera
          Kakaduan
          Inlägg 30-01-2008, 11:01
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem sedan:
          28-01-2004
          Medlem nr: 2 733



          Usch, sådant där kan vara jobbigt, men det viktigaste är kommunikation, kommunikation och åter kommunikation.

          Det kan ju faktiskt vara så att folk planterar saker som de inte inser spridningen på. En vänlig fråga över staketet om ifall de vet hur till exempel parkslide sprider sig och ett tips om att gräva ner en kant runt, kanske är lämpligt. När det gäller aspen är det ju rotskott det handlar om och då skulle jag nog lägga energi på att faktiskt gräva ner en kant mot min sida. Man kan ju varken kräva att de ska ta bort trädet/träden eller hålla efter det kom kryper in på min tomt.

          Själv har jag grannar som inte håller efter ogräset utanför sin häck (remsan vid vägen). Den är full av de värsta ogräs som finns - inte minst kirskål som får gå i frö hela tiden. Fröna blåser ju över gatan till oss hela tiden. Det känns jobbigt när man jobbar hårt för att hålla efter sitt eget ogräs. Dessutom gjorde de en utrensning av döda grenar och plantor i sin häck i våras. Allt de rensade ur lade dem på foten/fästet till den 30-skylt som står precis utanför deras tomt. Sedan dess möts alla som svänger in på vår gata av en 30-skylt med en stor, ful pinnhög. Har onda tankar om att gå dit någon gång när de inte är hemma och sparka ner allting på deras tomt igen.

          Kakaduan
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 30-01-2008, 11:09
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          CITAT (*Ulrica* @ 30-01-2008, 10:53) *
          edit: läste Bettys inlägg. Fröplantor. Jag vet ju inget om asp....
          Om det är fröplantor så hjälper ingen barriär i jorden, då får du bygga tak i stället... tongue.gif

          Vet inte heller så mycket om aspars spridning... fast tror nog att det är så att de sprider sig snabbast med rotskott g.gif - när jag tänkt efter en stund...

          Då kan man kanske gräva ner en halvmeter bred plåt, geotextil eller annan tät barriär längs med tomtgränsen - beroende på hur lång gränsen är förståss. Har ni gräsmatta mot tomtgränsen så är det väl bara att snagga rotskotten med gräsklipparen regelbundet.


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Monica M zon 4
          Inlägg 30-01-2008, 12:42
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 21



          Grannens rallarrosor och gullris sprider sig med vinden in på min tomt. Efter att ha rensat och rensat ledsnade jag p å det och pratade med grannen och bad att de skulle klippa ner plantorna innan de hann att fröa av sig. Och det var inga problem alls. Bra kommunikation med grannarna löser de flesta problem! smile.gif Det är så klart värre med saker som sprider sig med rotskott.
           
          Citera
          mino
          Inlägg 01-02-2008, 16:35
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 206
          Medlem sedan:
          28-04-2007
          Medlem nr: 10 027



          Det är nog som ni säger att man får kommunicera. Men själv skulle jag nog tycka att det var ganska pinsamt om jag genom min oförsiktighet spred sjukdom eller ogräs i grannträdgårdarna. Det måste vara otroligt frustrerande att ha en granne som saboterar odlarmödorna man har lagt ner. (Detta mer tänkt i största allmänhet och inte just med asparna som bara var ett exempel...)


          --------------------

          Bor i zon 2/3 södra Stockholm
           
          Citera
          Harvey
          Inlägg 01-02-2008, 16:56
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 263
          Medlem sedan:
          16-10-2007
          Medlem nr: 12 888



          Man får väl kommuncera. Många är ju helt ointresserade av trädgård, dom vet inte ens om att dom odlar asp tex, och har säkert inget emot att ringbarka och fälla den isåntfall.
          Sedan finns det säkert grannar som "djävlas" och blir vrånga, då får man leva med det och rycka ogräs/rotskott/mördarsniglar, eller vara stygg och smyga ut och roundupa deras aspar på natten. Jag har inga grannar som tur är, inte för att jag är rädd att bli ovän med dom, utan för att jag trivs med att bo för mig själv och kunna knalla ut i bara trosorna om jag vill det på morgonkvisten.


          --------------------
           
          Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 03-02-2008, 17:47
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 29



          Asp sprider sig med rotskott tror jag så det är bara att gå ut och rycka bort så fort man ser dem. Min dotter har samma problem tyvärr. Även jag har en pil som skjuter rotskott till grannen men eftersom vi inte har något staket och vi kommer bra överens så brukar jag rensa upp om de inte har hunnit klippa innan de syns. Man måste hjälpas åt om man orskar något för grannen. Hjälper dem även att rensa ur häcken den som gränsar till vår tomt mot vägen för de hinner inte, 2 små barn och jobb.


          --------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4
           
          Citera
          aldo
          Inlägg 03-02-2008, 18:03
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 573
          Medlem sedan:
          17-05-2006
          Medlem nr: 7 700



          Rotskott i massor -fear-.gif

          Och alla dessa " korvar " som blåser omkring likt snö vissa år mad.gif

          Men " anklaga " grannen kan man väl inte precis göra utan då måste ju alla aspar sågas ner .Höga kan de bli .

          http://linnaeus.nrm.se/flora/di/salica/popul/poputre.html
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 09:04
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon