Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tips för förbättring av gammal kompost
          Lindasodling
          Inlägg 01-04-2022, 09:54
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          01-04-2022
          Medlem nr: 96 055



          Hej!

          Jag har tagit över ett hus, där finns bland annat den här komposten som inte tagit om hand om.
          Jag är helt ny på det här med trädgård :help:

          Fråga 1: Hur gör jag nu för att rädda eller ta hand om den här stackars komposten?

          Fråga 2: Vad är det för slags gjutjärnskärl bredvid och vad används det för?


          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  komposten1.png ( 587.32k ) Antal nedladdningar: 12
           
           
          Citera
          Daniel69
          Inlägg 07-09-2022, 07:50
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          27-08-2022
          Medlem nr: 96 990



          Fungerar bra att lägga på komposten i rimlig mängd. Barr bryts ner relativt långsamt, men om du har rododendron eller andra surjordsväxter kan du med fördel skyffla in barr under dessa. Särskilt bra är det att göra detta inför vintern, då de fungerar som isolering.


          Redigerat av Huggorm: 13-09-2022, 20:45
           
          Citera
          rattugglan
          Inlägg 08-09-2022, 08:37
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem sedan:
          22-06-2022
          Medlem nr: 96 610



          Ser inte ut att vara rörd på herrans massa år, växer två träd i osv. Med lite tur finns det utmärkt material under ytan och i värsta fall är det mest rötter. Eftersom staket och allt ändå måste bytas ut/renoveras så är det väl lättast att bara sprida ut materialet på något lämpligt ställe. Verkar inte saknas underlag att starta en ny kompost heller så det hade jag satsat på.

          Tråget användes förr i tiden till sockerkakssmet.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 13-09-2022, 19:18
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127




          Jag är tveksam till barr i komposter. På vårt koloniområde byter vi plats för vår kompost ung vartannat år. Under två år hade vi komposten under en stor gran och barr o kottar ramlade ner och blandade sig med materialet. När det sen blev dags att ta jord från komposten var materialet av sämre kvalitet och inte så bra förmultnat den del som låg under granen. Min teori är att det blev för surt i komposten.
          Det är förslag att öppna en kompost där igen och i så fall såga av de grenar som hänger över. Tror ni att det skulle hjälpa, det finns grenar högre upp, som vi inte kommer åt ?

          Redigerat av Mjärden: 14-09-2022, 22:51
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-09-2022, 08:43
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Barr bryts ner långsamt men det är inget skäl att avstå från barr i komposten, det som är viktigt är att innehållet i komposten är väl blandat. För mycket gräs på en gång gör att det blir syrebrist och gräset ruttnar istället, för stora mängder barr på ett ställe skapar också syrebrist och då avstannar nedbrytningen. Att blanda i kol i form av genar och kvistar är bra, det gör att materialet inte blir för kompakt. Om nedbrytningen inte fungerar är det sannolikt syrebrist, alternativt att komposten blivit för torr som är anledningen. En kompost mår bra av att luftas en gång per säsong.

          En kompost som står under en gran torkar och då avstannar nedbrytningen, titta under en gran hur torr marken är. Granrötter letar sig snabbt in i materialet och torkar ut det. Att kapa några grenar på granen hjälper inte.

          Redigerat av Gunilla T: 14-09-2022, 08:44
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-09-2022, 12:42
          Länk hit: #6


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Diskutera gärna barr i komposten men var medvetna om att "Daniel69" är en spamrobot som hade spamlänkar i sitt inlägg som jag plockat bort. Det märks också på hans inlägg som är lite "hallå yxskaft", trådstartaren frågade ju inte om barr i komposten.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 06:45
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon