Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Röta på rotselleri, Rotselleri ruttnar vid stjälkfäste
          Autographa
          Inlägg 06-08-2018, 11:51
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          06-08-2018
          Medlem nr: 88 001



          Jag har utan framgång sökt en förklaring till varför vår rotselleri har börjat ruttna. En teori är för frikostig bevattning där vatten har blivit stående i stjälkfästet. Idéer mottages tacksamt!

          Bifogad fil  PSX_20180806_124850.jpg ( 679.56k ) Antal nedladdningar: 46



           
          Citera
          masa
          Inlägg 09-08-2018, 22:24
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Kan vara hjärtröta som beror på borbrist. De yngsta bladen svartnar och det uppstår håligheter i knölen. Selleri är en borkrävande gröda och problem uppstår lätt vid höga pH-värden och torka. Jag tycker mig se en hel del biokol på bilden. Biokol ympad med någon form av kväverik gödning är en utmärkt näringskälla, men man får samtidigt höjda pH-värden i jorden. Vi har tidigare haft problem med hjärtröta och löst det med att tillföra kraftigt utspädd Borax-lösning till jorden. Numera använder vi havsalger, tång, i samband med utplantering av selleriplantorna. Vi använder mycket biokol, och täcker jorden med flisade grenar av lövträd och buskar, kallas för Ramial Chipped Wood, RCW, på engelska, mycket bra, ogräsfritt täckmaterial och humusbildare.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 21:07
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon