Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sweet chili, recept efterlyses
          sanna
          Inlägg 09-10-2010, 17:17
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem sedan:
          03-04-2003
          Medlem nr: 1 052



          Hej!

          Är det någon här på forumet som brukar göra sweet chili? Jag själv brukar använda receptet nedan, tyvärr kommer jag inte ihåg var på nätet jag hittade det:

          • 6 chilifrukter
          • 6 vitlöksklyftor
          • ½ burk honung (à 350 g)
          • 4 msk vitvinsvinäger
          Gör så här
          Finhacka chili och vitlök. Värm honungen försiktigt tillsammans med hacket. Slå på vinägern och låt svalna.
          Häll på flaska.

          Nu undrar jag om någon har något annat recept? Receptet ovan känns inte riktigt 100...Och så undrar jag också vilken typ av chili ni i så fall brukar använda? Själv använder jag cayenne. Det kanske ska vara starkare chilisar?



          --------------------
          Sanna!
           
          Citera
          smuleborg
          Inlägg 14-10-2010, 18:33
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 799



          CITAT (sanna @ 09-10-2010, 18:17) *
          Hej!

          Är det någon här på forumet som brukar göra sweet chili? Jag själv brukar använda receptet nedan, tyvärr kommer jag inte ihåg var på nätet jag hittade det:

          • 6 chilifrukter
          • 6 vitlöksklyftor
          • ½ burk honung (à 350 g)
          • 4 msk vitvinsvinäger
          Gör så här
          Finhacka chili och vitlök. Värm honungen försiktigt tillsammans med hacket. Slå på vinägern och låt svalna.
          Häll på flaska.

          Nu undrar jag om någon har något annat recept? Receptet ovan känns inte riktigt 100...Och så undrar jag också vilken typ av chili ni i så fall brukar använda? Själv använder jag cayenne. Det kanske ska vara starkare chilisar?


          Håller med, känns inte balanserat. Jag har inte gjort sweet chili-sås, men hittade detta recept på nätet (inte heller det känns rätt) recept.

          Spontant skulle jag kunna tänka mig att använda (färsk) chili, (färsk), vitlök, (färsk) grapefrukt, och utifrån det (smaka mig fram) tillsätta socker/vinägerblandning till lagom balans. Jag skulle välja "taichili" och en betydligt mindre andel vitlök.


          --------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 09:06
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon