Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          6 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Pandemier, zoonoser, klimatförändringar och förstörd natur
          Mjärden
          Inlägg 12-12-2020, 14:10
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (Gunilla T @ 11-12-2020, 18:55) *
          Jag garanterar att dina inlägg inte blir raderade här på Odla men det skall inte förväxlas med att jag eller någon annan kan ha invändningar.

          Aktuellt - idag går vice Riksbankschefen Anna Breman ut i DN och varnar för klimatförändringarna och deras påverkan på ekonomin.

          https://www.dn.se/ekonomi/riksbankstopp-var...r-allt-narmare/

          Så kom gärna med dina fakta om vad som är fel i hennes resonemang.

          Om artikeln är bakom en betalvägg så är det bara att logga in, DN är gratis fram till årsskiftet.

          För att inte riskera att vackla i sin övertygelse kan man välja de forskningsresultat som stödjer en egen uppfattning, men jag vill att "allt skall upp på bordet" och att forskarna och kunniga personer på området kan diskutera de olika teorierna. Jag har ingen kompetens att avgöra vad som är rätt eller fel utan det överlåter jag till dem som innehar den kompetensen.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 12-12-2020, 15:47
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Mjärden @ 12-12-2020, 14:10) *
          För att inte riskera att vackla i sin övertygelse kan man välja de forskningsresultat som stödjer en egen uppfattning, men jag vill att "allt skall upp på bordet" och att forskarna och kunniga personer på området kan diskutera de olika teorierna. Jag har ingen kompetens att avgöra vad som är rätt eller fel utan det överlåter jag till dem som innehar den kompetensen.


          Elsa Widding är en i gruppen av kända klimathotsskeptiker i Sverige, det känner du säkert till. Så för att inte falla i fällan att enbart läsa det som stöder din egen övertygelse så blir du säkert glad att läsa Mats Nilssons bemötande av Widdings youtube framföranden. Nilson är kunnig och noggrann och har ägnat de senaste åren till att bemöta klimatskeptikernas teorier. I mars utges hans nästa bok "Spelet om klimatet"

          Som du säger "allt skall upp på bordet" trevlig läsning!

          https://mathsnilsson.se/tag/widding/
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-12-2020, 16:54
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Gunilla T @ 12-12-2020, 15:47) *
          Elsa Widding är en i gruppen av kända klimathotsskeptiker i Sverige, det känner du säkert till. Så för att inte falla i fällan att enbart läsa det som stöder din egen övertygelse så blir du säkert glad att läsa Mats Nilssons bemötande av Widdings youtube framföranden. Nilson är kunnig och noggrann och har ägnat de senaste åren till att bemöta klimatskeptikernas teorier. I mars utges hans nästa bok "Spelet om klimatet"

          Som du säger "allt skall upp på bordet" trevlig läsning!

          https://mathsnilsson.se/tag/widding/

          Anade att det var en sån person. Jag har ju själv sett i insektsvärlden att värmeälskande arter snabbt marscherar norrut pga stigande temperaturer. Jag var själv lite skeptisk från början men efter att ha följt debatten har jag ändrat uppfattning.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 12-12-2020, 18:17
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Gossen Ruda @ 12-12-2020, 16:54) *
          Anade att det var en sån person. Jag har ju själv sett i insektsvärlden att värmeälskande arter snabbt marscherar norrut pga stigande temperaturer. Jag var själv lite skeptisk från början men efter att ha följt debatten har jag ändrat uppfattning.


          Ja, de är ju inte så många men aktiva i sociala medier. Jag har följt klimatet i två decennier så man kan inte undgå att stöta på dem. Jag brukar inte ödsla energi på dumheterna, de får hållas med sina youtube och alternativa media.

          Intressant verkligen vad du skriver om insekterna, jag vet att du är kunnig på området. Vi är väl ungefär i samma ålder och här är något som jag inte förstår, jag som hållit på med trädgård länge ser hur det förändrats. Man behöver inte läsa tabeller eller utredningar om man inte vill, det syns numera med blotta ögat. Just nu visar termometern 5,6 grader här och hela hösten har vi varit indränkta i tjock, blöt dimma, ingen tjäle och ingen snö. Så var det förra vintern också. I Stockholm blommar körsbärsträden nu. Vårt klimat här de senaste åren torde likna Storbritanniens men vi bor ju i Sverige.

          Varför ser inte alla detta?

          Ormvråken som alltid häckar här och brukar anlända i mars flyttar inte söderut längre, den övervintrar här. Svartvit flugsnappare som kommer första veckan i maj misslyckades med häckningen i år, fanns inga insekter när den anlände från Afrika. Den får inga signaler där borta om att våren anländer tidigare, dess biologiska klocka fungerar inte längre.

          Är man tjugo år är allt detta normalt men vi som är äldre ser hur det förändrats och hur fort det gott, dessvärre blundar en del för det uppenbara, kanske av rädsla för det som nu sker. Tyvärr förändrar förnekelserna inte verkligheten.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 17-12-2020, 08:37
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Årets medeltemperatur i Sverige är den högsta uppmätta på 160 år enl. SMHI, längre tillbaka sträcker sig inte statistiken. Det är ca 0,5 grader högre än tidigare högsta värdet som är från 2014.

          Årsmedeltemperaturen i år är + 7,5 grader.

          Globala medeltemperaturen enl. WHO ( Meteorologiska världsorganisationen) kommer 2020 att bli ett av de två varmaste åren på den globala skalan.

          Här där jag bor har medeltemperaturen i år legat omkring 3 grader högre än det normala.

          https://www.dn.se/sverige/2020-varmaste-are...erige-hittills/
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-12-2020, 15:18
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Olika organisationer som protesterat mot Norges planer att starta oljeborrning i Arktis förlorade i Högsta domstolen.

          Motiveringen från domstolen var att Norge inte kan ansvara för sin oljas utsläpp som sker i andra länder!

          Än är oljeindustrin stark och motarbetar framgångsrikt alla försök att minska utsläpp. Världens energikonsumtion är fortfarande fossil till 82%, vi har inte ersatt något av fossila energier med ny teknik eller grön omställning. De har endast adderats till ökad efterfrågan.

          https://www.natursidan.se/nyheter/norska-st...hogsta-instans/
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-12-2020, 09:39
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          " Årets Living Planet Report är en skrämmande läsning. Trenden går käpprätt åt fel håll och pressen på naturresurserna ökar.

          Kurvan över världens populationer av ryggradsdjur visar på en gemonsnittlig minskning på hela 68 procent för de undersökta bestånden av fåglar, fiskar, däggdjur, grod- och kräldjur mellan 1970 och 2016."


          https://mb.cision.com/Public/491/3192038/bd...e22234ff0c0.pdf
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 27-12-2020, 19:58
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          I det senaste reklambladet från ICA fanns erbjudande om oxfilé för 199 kr/kg. Det lät ju tilltalande, men sen såg jag att den var importerad från Brasilien. Det skulle inte kännas bra att äta nötkött från en nation, som skövlar regnskog bla för att få mer mark för boskapsskötsel. Det känns inkonsekvent när man i nästa andetag erbjuder "klimatsmarta" varor, som mer känns som att de finns för att döva folks samveten.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 28-12-2020, 10:18
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Mjärden @ 27-12-2020, 19:58) *
          I det senaste reklambladet från ICA fanns erbjudande om oxfilé för 199 kr/kg. Det lät ju tilltalande, men sen såg jag att den var importerad från Brasilien. Det skulle inte kännas bra att äta nötkött från en nation, som skövlar regnskog bla för att få mer mark för boskapsskötsel. Det känns inkonsekvent när man i nästa andetag erbjuder "klimatsmarta" varor, som mer känns som att de finns för att döva folks samveten.


          Ja, marknadskrafterna har inte legat på sofflocket när det gäller att saluföra varor som påstås vara klimatsmarta. Numera kan vi köpa klimatsmarta hamburgare och Arlas netto noll mjölk. Den mest klimatsmarta produkten är den som aldrig tillverkas. Företagen köper krediter för att klimatkompensera, en sorts moderna avlatsbrev. Jag har aldrig förstått vitsen med att klimatkompensera semesterresan till Thailand.

          Så vem är skyldig, företaget vars enda uppgift är att öka omsättningen eller kunden som inte är påläst och lätt blir ett offer för reklamen? Samtidigt kan aldrig enskilda individer lösa de utmaningar vi står inför, det är enbart politiken som har den makten. Nyligen invigdes en ny flygplats i Sälen samtidigt som statsministern höll ett rungande tal där han hyllade ungdomars engagemang för klimatet och lovade att politiken kommer att göra allt för att det uppväxande släktet skall få en god framtid och inte hotas av uppvärmningens konsekvenser.

          När inrikesministern konfronterades med det motsägelsefulla budskapet svarade han att man bör kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt!!

          Så länge vi lever i en tillväxtekonomi mätt i BNP vilket driver våra utsläpp så kommer inget att förändras, kravet på ökad tillväxt i en ändlig värld är en omöjlighet men ingen låtsas om det.

           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 28-12-2020, 15:07
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Ett inlägg om den komplicerade skövlingen av Amazonas som vi alla är delaktiga i även om vi gärna ser nuvarande president som den stora boven och en veritabel klimathotsskeptiker.

          Hur skall mänskligheten någonsin kunna lösa detta?

          https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/r...D?ocid=msedgdhp
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 04-01-2021, 23:47
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Efter att ha sett David Attenborouhs program på TV slår det mig att för lite uppmärksamhet ägnats åt förstörelsen av den biologiska mångfalden. Man har gjort försök i början av 2000-talet och sen 2010 genom att upprätta dokument för att stoppa förstörelsen, men vad det verkar har det mest blivit ett dokument på ett papper. Förhoppningsvis har covid-19 öppnat ögonen på vissa länder, då det finns ett samband mellan virusspridning och förstörelse av den biologiska mångfalden i naturen.
          Hur man skall göra med fattiga människor som hittar en försörjning som i förlängningen skapar framtida problem, vet jag inte.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 05-01-2021, 09:39
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Bra att du tittade på filmen tummenupp.gif trots att jag läste hans bok innan jul så var filmen på gränsen av vad jag klarade av att se.

          Visst har det gjorts för lite, annars skulle det inte se ut såhär. Jag såg filmen om Greta också, hennes "How dare you" tal inför FN 2019. Hon började gråta mitt i talet när hon berörde artutrotningen och förstörda ekosystem, publiken applåderade entusiastiskt, sedan har det inte hänt något alls.

          Våra pollinerare minskar drastiskt men det finns hopp! Forskarteam världen över arbetar intensivt just nu för att ersätta insekterna med robotar som skall pollinera vår mat, pyttesmå drönare av metall och plast som surrar bland blommorna. Det är såhär vi löser det, med ny och mer teknik så kan vi fortsätta förgifta naturens hjälpredor, det som ff är gratis.

          Allt hänger samman i naturen, även människan är en del av ekosystemet men den insikten har nog inte ramlat ner. I Skapelseberättelsen uppmanas människan att gå ut och erövra naturen och trots att vi lever i ett sekulärt land verkar denna uppmaning vara vägledande i vår syn på naturen.

          Vi är på väg mot 3 - 4 graders uppvärmning och då blir planeten Tellus en synnerligen obekväm plats att leva på. Uppvärmningen gör att de växter och djur som kan migrera norrut gör det, resten blir kvar och i slutändan dör de bort. Som filmen visade blir små gnagare kvar när rovdjur och rovfåglar försvinner och balansen i naturen är rubbad. Gnagarna sprider virus, zoonoser och kan vara upphov till nya pandemier.

          För första gången sedan jag anlade trädgården har den drabbats av sork- och mössinvasion. Jag har gått runt här i omgivningarna och det är sork överallt, bokstavligt talat. I trädgården har jag tillfälligt i alla fall fått bort sorkarna men det är nog bara för stunden, det handlar om miljoner djur runt om här i naturen.

          I mössfällor i trädgården har jag till dags dato skickat 144 möss till himlen under hösten. Granskogen här dör av barkborrarnas angrepp, det är kusligt att se dessa gråa spöklika granar överallt.

          Någonting är uppenbarligen alldeles galet när ekosystemen inte längre klarar av att upprätthålla balansen.

          MSB´s generaldirektör som ytterst skall ansvara för klimatförändringarnas konsekvenser och som vet hur flyget påverkar våra utsläpp flyger på semester till Öarna, dessutom är MSB tillsammans med FoHM den myndighet som har ansvar för pandemin vi nu genomlider.

          Som jag ser och tolkar världen just nu väntar alla på en vaccinering som skall stoppa pandemin men världen väntar även på att återgå till allt som vi gjorde innan vi drabbades av Covid- 19.

          Ingenting har förändrats, inga lärdomar har fått fäste för då borde vi börja förbereda oss och anpassa oss till det som väntar och det är MSB och generaldirektören som har det ansvaret.

          Känns det förtroendeingivande?
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 05-01-2021, 15:22
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Sen tror jag att förstörelsen av de biologiska mångfalden måste upp på dagordningen på ett helt annat sätt, det räcker inte med att fokusera på klimatuppvärmningen. Här tror jag att coronapandemin kan vara till hjälp, om ledare världen över inser att när vi besegrat covid-19 kan det komma en liknande pandemi igen och igen och igen.

          Lite roligt var det idag, när en insändare försvarade golfbanorna som positiva för den biologiska mångfalden på ett övertygande sätt. Han missade dock vad biologisk mångfald innebär, då han på slutet skrev; "På en golfbana finns det ofta mycket människor och det gör att rovdjur är mindre benägna att vara där.Detta innebär att smådjur känner sig tryggare och gärna bosätter sig där"

          I Jens i vildmarken fanns ett litet inslag, där han försökte skjuta en räv, men framställde sig själv som naturvän, när han avstod från att skjuta ripor. Två av många exempel på åsidosättande av nuturens villkor.

          Redigerat av Mjärden: 05-01-2021, 15:33
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 05-01-2021, 18:27
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          Det spelar ingen roll hur mycket fakta, sanning, relevans, orsak och verkan som presenteras. Människan kommer alltid ta den enklaste dvs den kortsiktigt bästa vägen till mat, pengar, makt osv. Greta gör kanske inte det men resten då?

          Nu dödar man giraffer för att få mat för dagen och kanske tjäna pengar på det också.
          Inte en chans att människan kommer gå i Gretas fotspår!


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 05-01-2021, 19:48
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (johnny_j @ 05-01-2021, 18:27) *
          Det spelar ingen roll hur mycket fakta, sanning, relevans, orsak och verkan som presenteras. Människan kommer alltid ta den enklaste dvs den kortsiktigt bästa vägen till mat, pengar, makt osv. Greta gör kanske inte det men resten då?

          Nu dödar man giraffer för att få mat för dagen och kanske tjäna pengar på det också.
          Inte en chans att människan kommer gå i Gretas fotspår!


          Jag är nog inte riktigt lika cynisk som du när det gäller människan men visst, jag har följt detta sedan konferensen i Rio 1992 och varit synnerligen hoppfull om att mänskligheten kommer att hantera utmaningarna. Genom historien har människor alltid hjälpts åt när hoten varit stora och också hanterat det mesta. Den sista stora skräcken var kärnvapenhotet, jag är så gammal så jag minns det mycket väl och vi övervann det också.

          Men sedan har saker och ting förändrats, inte alltid till det bättre. Okunskap är naturligtvis ett stort hinder men det finns annat som är mera diffust och som jag inte förstår.

          Om alla vet konsekvenserna vilket vi, enligt mitt sätt att se borde informera oss om, skulle vi ändå välja samma väg? Tyvärr börjar jag tro det.

          "Allmänningens tragedi" det som gagnar den enskilde men skadar samhället och världen. Jag brukar tänka på vårt Östersjön där de som fiskar torsk länge har vetat att det är kris och att torsken tar slut men de fortsätter att fiska därför att det gagnar dem just nu men med vetskapen att det snart är slut.

          Nu är torsken illa däran liksom abborren och Östersjön är ett förstört ekosystem. Spiggen som inte längre har några fiender i rovfisken brer ut sig vilket i sin tur medför andra konsekvenser.

          Varför går utvecklingen åt det håll där vi på sikt kommer att skapa en värld som inte längre gynnar liv?

          Redigerat av Gunilla T: 06-01-2021, 14:28
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 05-01-2021, 22:15
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (johnny_j @ 05-01-2021, 18:27) *
          Det spelar ingen roll hur mycket fakta, sanning, relevans, orsak och verkan som presenteras. Människan kommer alltid ta den enklaste dvs den kortsiktigt bästa vägen till mat, pengar, makt osv. Greta gör kanske inte det men resten då?

          Nu dödar man giraffer för att få mat för dagen och kanske tjäna pengar på det också.
          Inte en chans att människan kommer gå i Gretas fotspår!

          Jag tänkte på det också att det är lätt för oss som sitter i våra ombonade lägenheter/hus och inte har någon brist på mat och husrum att säga vad fattiga människor skall göra. Svältande människor tar det mest närliggande för att stilla sin hunger även om det inte gagnar naturen på sikt.
          Men corona-viruset har inte gjort någon skillnad på fattig eller rik och det är därför jag tror att det är ett bättre förhandlingsläge att övertyga den rika världen att det måste till en förändring, innan hela det moderna samhället lamslås och återkommande pandemier.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 06-01-2021, 14:44
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Konsekvenser av uppvärmningen för människor, djur och natur och de som kommer att drabbas värst är fattiga länder när de inte längre kan producera sin mat, därför pratas det så mycket om klimaträttvisa.

          Så vad är alternativet? Klockan klämtar och tiden rinner ut - mera prat? Mera icke förbindande löften som Parisavtalet som förövrigt ingen håller. Jo, förresten, ett land ser ut att kunna hålla sig inom Parisavtalets gränser, nämligen Marocko.

          https://www.wwf.se/klimat/konsekvenser/
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 10-01-2021, 00:01
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Tänk om detta inträffar, vad skall Greta o co göra då ? https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/Forskare: Jorden på väg mot ”liten istid”
          Uppdaterad 25 september 2019Publicerad 12 juli 2015

          Tycker du att vintrarna är kalla? Vänta bara. Jorden kan vara på väg mot en ny ”miniistid” – om bara 15 år. Det uppger brittiska forskare.

          Forskarna, som arbetar på The Met Office, Storbritanniens motsvarighet till SMHI, har genom en ny och mer exakt analysmodell klarat av att förutsäga solens cykler bättre än vad de har kunnat göra tidigare. Det skriver The Independent.

          Tack vare denna nya modell kan forskarna se att solen beter sig på ett mer oregelbundet sätt än vad man tidigare har anat. Det är flytande vätska som rör sig djupt inne i solen som ligger bakom variationerna i aktiviteten.
          Aktiviteten sjunker

          Solaktiviteten kan komma att sjunka med 60 procent mellan år 2030 och 2040, vilket i så fall skulle innebära att jorden kommer att gå in i, vad forskarna kallar ”miniistid”, om 15 år. Framför allt skulle det innebära betydligt kallare vintrar. Det handlar alltså inte om att norra halvklotet kommer att bli istäckt.

          Under sina kommande två cykler kommer solen att ha färre solfläckar än tidigare, vilket leder till minskad aktivitet och därmed ökad kyla.

          Forskarna har bland annat mätt två olika magnetiska vågor i solens innanmäte.
          ”Exakthet på 97 procent”

          – Genom att kombinera båda vågorna och jämföra med verkliga data för den nuvarande solcykeln har vi kommit fram till att våra förutsägelser har en noggrannhet på 97 procent, säger Valentina Zharkova, professor vid National Astronomy Meeting i Llandudno, Storbritannien.

          Senaste gången en miniistid inträffade var för drygt 300 år sedan, mellan år 1645 och 1715. Då frös bland annat den brittiska floden Themsen till is.
          Uppvärmning

          Samtidigt är världens klimatforskare i stort sett eniga om att jordens uppvärmning sett över längre tid ökar på ett oroväckande sätt.

          Från 1850 till 2005 steg den globala medeltemperaturen från 13,6 grader celsius till 14,4 grader. Tempot i ökningen har varit ojämn. Under vissa perioder har temperaturen till och med sjunkit något, men sedan 1970-talet har uppvärmningen varit särskilt entydig. Det har inte funnits någon period då uppvärmningen har gått så fort som de senaste 40 åren.

          En kortare period av nedkylning, som de brittiska forskarna förutser, skulle sannolikt vara en tillfällig nedgång i den globala uppvärmningen.

          Redigerat av Mjärden: 10-01-2021, 00:10
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 10-01-2021, 08:33
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Påståendet om en eventuell kommande istid som skulle stoppa uppvärmningen fick stor uppmärksamhet när det spreds från en konferens 2015. För så var det, ett påstående som inte genomgått sedvanlig vetenskaplig granskning. Det får nog ses som ett önsketänkande i en värld som gärna vill bli räddad utan att försaka något.

          Hänvisningen till Lilla istiden är direkt felaktig, nedkylningen då var inte ens global

          Såhär förklarar Martin Hedberg det hela;

          https://martinhedberg.se/darfor-blir-det-ingen-ny-istid/

          Redigerat av Gunilla T: 10-01-2021, 10:04
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 10-01-2021, 14:11
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          Någon som märker att de flesta nyheter och inlägg är extrapolering, dvs inte innehåller någon ny information utan endast upprepar redan känd sådan med en möjligtvis något annorlunda vinkling? Tror ni mig inte? Lyssna på nyheterna!


          Redigerat av johnny_j: 10-01-2021, 14:15


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera

          6 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 01:53
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon