Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Hjälp, min thuja vissnar, Nästan 1/4 är död, och det blir bara värre
          Strixx
          Inlägg 27-04-2007, 13:54
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 508



          Hej,

          För en månad sedan sökte jag febrilt efter information här på forumet om min thuja som började bli brun på sina ställen, och trodde att det bara vatten som behövdes. Det var det ända jag kunde hitta. Men nu börjar jag bli riktigt orolig.

          Jag sate thujan i höstas (augusti tror jag det var). Köpte krukad 80-100cm. Marken täckte jag med täckbark. Den har växt och sett ut att må bra hela vintern. Men för en månad sedan upptäckte jag att visa grenar gulnade. Trodde som någon har skrivit tidigare att man inte skulle behöva vattna denna vår eftersom vi dränktes av vatten hela hösten och vintern.

          Den senaste månaden har jag vattnat rejält vid två tillfällen, men den blir bara sämmre och sämmre. Nu har ungefär 1/4 av alla grenar blivit helt bruna och om man känner på dom så är dom helt döda, och smulas sönder. Där finns lite gulnade grenar kvar, men de flesta har som sagt blivit helt bruna. Resten av grenarna är grön och ser ut att må bra än så länge.

          Så till min fråga. Ska jag vara orolig för att den håller på att dö? Vad kan jag göra? Vad har jag gjort fel?

          Bor i zon 1, NV Skåne. Och häcken står i nord-sydlig riktning och är 30 meter lång. Det är i skugga på de tidiga morgontimmarna och på kvällen, efter 17-18 tiden.
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          anneli85
          Inlägg 27-04-2007, 14:16
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem sedan:
          22-08-2006
          Medlem nr: 8 462



          Jag tror att man ska vattna massor även om du planterade den i höstas. Sen kan den ha blivit bränd av solen, vanligt problem när vårsolen tittar fram och det är fruset i backen så tror växten att den ska börja växa men kan inte dricka vatten. Hoppas att du kan klara den, har sett flera ex. där man trott att växten är död men sedan tar sig fint efter ett tag. Ut o vattna så håller vi tummarna.


          --------------------
          /Anneli, glad amatör i Sörmland
           
          Citera
          Strixx
          Inlägg 27-04-2007, 14:43
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 508



          Ockej, mer vatten alltså.

          Men ska jag vattna oftare än var annan vecka? Har lärt mig att man inte ska vattna så ofta men mycket när man väl vattnar.
           
          Citera
          Strixx
          Inlägg 19-05-2007, 21:30
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 508



          Nu har jag vattnat och det har regnat, och häcken har fått en fin färg igen, och faran verkar över för denna gång.

          MEN!!! Några av plantorna har hela toppen dött på. Det vill säga "toppskottet" och de översta två grenarna är bruna/grå och fnöskiga. Jag antar döda.

          Så min fråga nu är ifall jag ska klippa ner dom till frisk ved, eller låta dom vara. Dom har ju långt ifrån nått sin färdiga höjd. Kommer dom skjuta nya skott på höjden om jag klipper dom, eller om jag inte klipper dom?

          Och sen undrar jag hur jag ska göra med övriga grenar som inte överlevde? Sk jag klippa bort allt brunt, eller bara låta det vara?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 05:00
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon