Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > 4-kantiga stora plastkrukor - var köper man?, Dags att börja tänka framåt :)
          KRT
          Inlägg 07-01-2013, 08:34
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Har insett att jag kommer ha en hel massa chilis och tomater i växthuset i sommar, förutom alla medelhavsväxter och annat kul. Måste fundera på hur jag ska få plats med allt och eftersom 4-kantiga krukor tar mycket mindre plats än runda kan det vara ett bra ställe att börja på. Är nästan säker på att detta ämnet varit uppe till diskussion tidigare, men jag får aldrig sök-fnltionen att fungera, och dessutom tror jag fler kan vara intresserade wink.gif

          Så, var får man tag på 4-kantiga blomkrukor i större storlek? Upp till 11cm har jag redan, men jag skulle gärna vilja få tag på krukor som rymmer 5, 10 och/eller 15 liter! I lite tjockare plast, så de blir stadiga även fyllda m jord.

          Har för mig att någon här köpte krukor från en grossist/tillverkare till bra pris? Men hur var kvalitén på de krukorna, och hur va priset per kruka? Leveranstid? Hur många var man tvingen att köpa? Kan ju anta att alla tillverkare inte säljer till privatpersoner.

          Jag vet att det finns att köpa på internet i "speciella" butiker, men ärligt talat drar jag mig för att handla från dem pga deras målgrupp... Dessutom är de inte väldigt billiga, om man ska ha många krukor och jag har tänkt mig 30-50 st smile.gif


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Sylvia
          Inlägg 07-01-2013, 08:51
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 24



          Har du kollat i byggvaruhus och trädgårdsaffärer? De förstnämnda har åtminstone stora "murarbaljor" och -hinkar. Kolla särskilt på Hornbach och Bauhaus, men Plantagen har också ett brett sortiment av prisvärda krukor, även fyrkantiga.


          --------------------
          Sylvia, zon 1

          Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 07-01-2013, 09:04
          Länk hit: #3


          Gäster






          Jag har lagt ner mycket tid på att hitta fyrkantiga krukor.

          Störst urval, billigast och bäst kvalitet har de "speciella" butikerna.
          Glöm inte bort vad ett fat kan kosta till krukan, brukar vara rena rånet i trädgårdsbutiker.

          Köpa direkt från deras levrantörer blir för stora volymer (Minst en pall)
          (Från Italien, Tyskland, England).


           
          Citera
          KRT
          Inlägg 07-01-2013, 09:27
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (jaj-51 @ 07-01-2013, 09:04) *
          Jag har lagt ner mycket tid på att hitta fyrkantiga krukor.

          Störst urval, billigast och bäst kvalitet har de "speciella" butikerna.
          Glöm inte bort vad ett fat kan kosta till krukan, brukar vara rena rånet i trädgårdsbutiker.

          Köpa direkt från deras levrantörer blir för stora volymer (Minst en pall)
          (Från Italien, Tyskland, England).


          Är mest orolig att hamna i div register om man handlar av dem..... Dessutom, jag vill INTE ha krukor det står Cannabak på, av ren och skär princip wink.gif


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 07-01-2013, 09:58
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Hinkar finns i de flesta affärer som maxi och ikea för runt en tia stycket, borde finnas fyrkantiga och är du inte rädd för lite vatten på golvet så gör ett vattenmagasin i botten med stenar och borra några hål på sidan så överflödigt vatten kan rinna ut.
          Du kan tillverka skålar från de stora dunkarna med såser och tillbehör som de flesta gatukök och andra såna ställen köper som de gärna ger bort och sågar bort bottnen, där har du annars gratis krukor fast de är runda wink.gif


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 07-01-2013, 10:30
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (skånepåg @ 07-01-2013, 09:58) *
          Hinkar finns i de flesta affärer som maxi och ikea för runt en tia stycket, borde finnas fyrkantiga och är du inte rädd för lite vatten på golvet så gör ett vattenmagasin i botten med stenar och borra några hål på sidan så överflödigt vatten kan rinna ut.

          Jo det finns nog fyrkantiga hinkar också, men de jag sett är Vileda-hinkar och de kostar mer än de flesta krukor....

          Däremot hittade jag en slags back på IKEA, och den verkar finnas i lite olika storlekar där 5 l och 22 verkar vettigast. Mellanstorleken är för låg... Ska ta en titt på dem. Det verkar dock inte som att man kommer under 30-50 kr för en kruka/back på runt 20 l, så jag får väl ställa in mig på det.....vatten på golvet bekymrar mig inte, tvärt om tycker jag det låter som en mycket bra idé m ett vattenmagasin!


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 07-01-2013, 10:36
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          För mångqa år sedan köpte vi hos Hermann Meyer, dels i Sverige och dels i tyskland.

          Dom hade alltid bra kvalitet.

          Men KRT alltid när man är kund någonstans så är du med i kundregistret.

          Nu vet jag ju inte om dom finns kvar i Sverige men säkert i Tyskland. Annars så har Plantagen många olika krukor

          Elisabeth
           
          Citera
          Eva 33c
          Inlägg 07-01-2013, 10:43
          Länk hit: #8


          Gäster






          Jag har ett gäng såna här lådor på ca 20 l från IKEA som jag gjort hål i sidorna på som skånepåg föreslog. När jag köpte dem för många år sen kostade de 5kr styck. 12kr är ju rätt OK det med. Färgen är kanske inte den snyggaste men men...
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 07-01-2013, 11:20
          Länk hit: #9


          Gäster






          CITAT (KRT @ 07-01-2013, 09:27) *
          Är mest orolig att hamna i div register om man handlar av dem..... Dessutom, jag vill INTE ha krukor det står Cannabak på, av ren och skär princip wink.gif



          Jag har 60 svarta krukor det fins ingen text på dem frånset 17L i botten.

          Tror inte dina farhågor är så stora, tänk så många afärer som säljer hampa frö ... blir lite svårt att undvika.
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 07-01-2013, 11:22
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Elisabeth - jo, men jag vill helst inte vara med i kundregistret hos företag som säljer tillbehör till knarkodlare (och gud vet vem som har/kan skaffa sig tillgång till de registren!).... Har kollat Hermann Mayer, och de har inte så stora...

          Eva - jag tittade på något liknande, men en lite annan modell och svarta. Jag tror ärligt att jag gärna betalar 10-20 kr mer per kruka för att slippa den blå färgen, eller så köper kag en burk färg och målar dem på utsidan. Vad ska man ha för färg till plast wink.gif?

          jaj - jo, men när man beställer måste man ju uppge hemadress etc, och förlusten av anonymitet i den situationen gillar jag inte. Hade det vakt en fysisk affär i närheten hade jag utan att tveka kunnat köpa men jag är osäker under dessa förutsättningar....

          Redigerat av KRT: 07-01-2013, 11:27


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          rikke
          Inlägg 26-01-2013, 07:31
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 82
          Medlem sedan:
          06-06-2011
          Medlem nr: 52 800



          På Harald Nyborg finns murhinkar och baljor. Köper man tre blir det billigare. Tror jag betalade runt en sextio kr för tre 20 liter hinkar. Förvisso är de runda men de håller bra och är diskreta. Finns även fyrkantiga baljor men storlek och pris har jag ingen koll bå. Även biltema har bruksbaljor till hyfsade priser, både runda och fyrkantiga.
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 26-01-2013, 07:49
          Länk hit: #12


          Gäster






          Fyrkantiga krukor

          Såg en del av sortimentet på Bauhaus fins nog att köpa på många ställen.

          Sen om det är värt priset är en annan sak 200Kr! jämfört med 34kr minus prutmånen.
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 26-01-2013, 08:33
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (jaj-51 @ 26-01-2013, 07:49) *
          Fyrkantiga krukor

          Såg en del av sortimentet på Bauhaus fins nog att köpa på många ställen.

          Sen om det är värt priset är en annan sak 200Kr! jämfört med 34kr minus prutmånen.

          Snygga, men dyra!


          Förresten har jag upptäckt att en av "specialbutikerna" har en fysisk butik bara 2,5 mil från mig tummenupp.gif så det blir en liten shoppingtur om en månad eller två smile.gif


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 26-01-2013, 19:14
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Om man köper från en trädgårdsbutik från nätet så borde det ju inte kännas så "olovligt", eller hur?

          Hittade i England, stoooort trädgårdsland.

          Maila dem och fråga vad det skulle kosta att sända dig x antal krukor av t ex denna sorten.
          Growshop
          Greensea
          Hydrohobby
          Hydrophonic


          Jag googlade på plant pot 15 l


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          eNChili
          Inlägg 27-01-2013, 19:38
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          31-03-2009
          Medlem nr: 21 957



          CITAT (Peztis @ 26-01-2013, 19:14) *
          Om man köper från en trädgårdsbutik från nätet så borde det ju inte kännas så "olovligt", eller hur?

          Hittade i England, stoooort trädgårdsland.

          Maila dem och fråga vad det skulle kosta att sända dig x antal krukor av t ex denna sorten.
          Growshop
          Greensea
          Hydrohobby
          <a href="http://hydroponicdealer.co.uk/index.php/pots-and-saucers/15-litre-pot.html" target="_blank" rel="nofollow">Hydrophonic
          </a>

          Jag googlade på plant pot 15 l



          Inte behöver man köpa utomlands. Alla som odlar med hydro använder sig av fyrkantiga krukor.
          Finns t ex att köpa på
          http://www.hydrogarden.se/. (Har även affär i frölunda)
          http://www.professionalgrow.se
          http://ebboflod.se/sv/butiker/ebboflod/mediumkrukor/

          Finns även fler.
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 27-01-2013, 20:24
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          jag köpte av min lokala frö och lantmanna firma,ingen lagervara men då jag skulle ha rätt många och olika storlekar tog de hem till mycket bra pris.
          15-liters har jag dock aldrig köpt då jag ( målare) får 15 liters limspannar(rektangulära )i massor som är perfekta för tomater.vanliga 10-liters spackelburkar i plast är också bra.
          kolla med en målerifirma,de är nog glada att bli av med burkarna då de kostar en slant att bli av med på soptipp/återvinningstationen,de tar betalt av företagare. ulf

          ps. tänkte också på att större ,runda brukar finnas på plantskolorna,särskilt nu på våren då de rensar ut allt som dött i vinter.
          det slängs ju normalt.kolla också om du har en handelsträdgård i närheten,de köper ju genom grossist till mkt låga priser jämfört med vad du ger i handeln.ds

          Redigerat av malarmaster: 27-01-2013, 20:29
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 27-01-2013, 20:28
          Länk hit: #17


          Gäster






          CITAT (eNChili @ 27-01-2013, 19:38) *
          Inte behöver man köpa utomlands. Alla som odlar med hydro använder sig av fyrkantiga krukor.
          Finns t ex att köpa på
          http://www.hydrogarden.se/. (Har även affär i frölunda)
          http://www.professionalgrow.se
          http://ebboflod.se/sv/butiker/ebboflod/mediumkrukor/

          Finns även fler.


          Dessa är specialbutiker som KRT inte vil handla från ...
           
          Citera
          eNChili
          Inlägg 27-01-2013, 21:09
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          31-03-2009
          Medlem nr: 21 957



          CITAT (jaj-51 @ 27-01-2013, 20:28) *
          Dessa är specialbutiker som KRT inte vil handla från ...



          Ja så var det visst. Javisst är krukorna dyra på dessa ställen men det är också väldigt bra kvalitet man får. Min erfarenhet är att man får vad man betalar för. Det skadar aldrig att fråga dem om man tänkt köpa större kvantitet om priset är förhandlingsbart.
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 27-01-2013, 22:38
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (eNChili @ 27-01-2013, 21:09) *
          Ja så var det visst. Javisst är krukorna dyra på dessa ställen men det är också väldigt bra kvalitet man får. Min erfarenhet är att man får vad man betalar för. Det skadar aldrig att fråga dem om man tänkt köpa större kvantitet om priset är förhandlingsbart.

          Jag vill inte handla från dessa närbutiker eftersom jag inte vill hamna antingen i deras kundregister eller i något annat register. Konstigare än så är det inte.
          Men eftersom en av nätbutikerna har visat si ha en fysisk butik i närheten kommer jag åka dit, med kontanter, och så löser jag det problemet.


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 23:42
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon