Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Min ros
          Saga2
          Inlägg 10-06-2015, 21:03
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          06-06-2015
          Medlem nr: 82 075



          Hej! Har köpt min första ros i år. Köpte den lite sent för ca 5 veckor sedan. Den var krukad, och hade börjat växa lite vid köpet. Jag har ju ingen aning hur fort sådana rosor växer (är en Nina Weibull) men tycker den är ganska liten än. Bifogar bild. Kommer en sån blomma redan i sommar eller är det kört för det? Blir ledsen isf.

          Hur mycket gödning (har benmjöl i planteringsgropen) behöver de i det här skedet?
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  P1020402_2_.JPG ( 985.75k ) Antal nedladdningar: 36
           
           
          Citera
          Saga2
          Inlägg 19-09-2015, 20:20
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          06-06-2015
          Medlem nr: 82 075



          Ja den blommade med så många blommor lilla plantan nu kunde få. Fin var den. Men nu har det kommit många nya skott och de har även knoppar så här sent. Vad göra? Är det normalt?
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  P1020487_1_.JPG ( 768.68k ) Antal nedladdningar: 14
           
           
          Citera
          Saga2
          Inlägg 19-09-2015, 20:29
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          06-06-2015
          Medlem nr: 82 075



          bild
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  P1020486_2_.JPG ( 344.12k ) Antal nedladdningar: 15
           
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 21-09-2015, 21:39
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Så länge det är varmt på din balkong så kan den blomma och komma med nya skott, klipp inte in skott, låt det som växer ut vara. Benmjöl i botten är bra ( det har man till lökar nu på hösten ) men låt bli annan näring så här sent.
          Läs tråden " Schneewaltzer i kruka " där får du råd om hur du kan vinterförvara den, det ser ut som du bor med balkong. Annars är Nina Weibull en zon 5 ros och blir ca 1 m/rabattros. Det det går inte se i din profil vilken zon du bor i.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Saga2
          Inlägg 30-09-2015, 15:41
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          06-06-2015
          Medlem nr: 82 075



          CITAT (Kajsa @ 21-09-2015, 22:39) *
          Så länge det är varmt på din balkong så kan den blomma och komma med nya skott, klipp inte in skott, låt det som växer ut vara. Benmjöl i botten är bra ( det har man till lökar nu på hösten ) men låt bli annan näring så här sent.
          Läs tråden " Schneewaltzer i kruka " där får du råd om hur du kan vinterförvara den, det ser ut som du bor med balkong. Annars är Nina Weibull en zon 5 ros och blir ca 1 m/rabattros. Det det går inte se i din profil vilken zon du bor i.


          Tack för ditt svar. Jasså så jag bör inte klippa ner det som kommit nu och beskära. Då låter jag det vara. Yes har inte gödslat de senaste veckorna, förstår att rosorna ska gå in i viloläge snart. Det är jättevarmt här så länge, bor i Stockholm.
           
          Citera
          Saga2
          Inlägg 04-11-2015, 08:14
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          06-06-2015
          Medlem nr: 82 075



          Osäker på om rosen har det bra nu och om jag gör rätt. Har försökt spana på andras roser huruvida de är klippta och hur de ser ut nu. Har inte klippt ner min enligt Kajsas svar, men jag har inte heller vattnat den på många veckor. Hittar inte det svaret jag letar efter på google, ska man vattna en trädgårdsros som står i kruka under hösten och vintern? Hur ofta och mycket åt gången? Nu fick den sig en 2 liter vatten i vart fall...
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 04-11-2015, 09:50
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Så länge det är milt så vattna den ibland, vattna då lagom, 2 l låter mycket. När det blir riktig vinter med frost låt den vara då.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Saga2
          Inlägg 08-11-2015, 21:11
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          06-06-2015
          Medlem nr: 82 075



          CITAT (Kajsa @ 04-11-2015, 09:50) *
          Så länge det är milt så vattna den ibland, vattna då lagom, 2 l låter mycket. När det blir riktig vinter med frost låt den vara då.


          Tack så mycket Kajsa, så man vattnar inte rosor vid minusgrader alls... Ska läsa sen dina råd om vinterförvaring igen i en annan tråd. Skulle vara kul om jag kunde få denna rosen att överleva, inga minirosor har nånsin överlevt hösten och vintern. Men så är man dålig med blommor.
           
          Citera
          Ålgryte
          Inlägg 09-12-2015, 23:53
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 593
          Medlem sedan:
          19-05-2008
          Medlem nr: 16 230



          CITAT (Saga2 @ 08-11-2015, 21:11) *
          Skulle vara kul om jag kunde få denna rosen att överleva, inga minirosor har nånsin överlevt hösten och vintern. Men så är man dålig med blommor.

          Inte heller jag får minirosor att överleva - vare sig inne eller ute.

          Däremot har jag sedan fler år, i en kruka på balkongen, en ros (LICHTKÖNIGIN LUCIA) som överlevt vintern utan "värmande omslag"! Jag klipper ner den på våren men vattnar den sällan - litar på att naturen ska sköta det giggle.gif
           
          Citera
          oliv
          Inlägg 10-12-2015, 09:59
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem sedan:
          11-10-2004
          Medlem nr: 4 607



          Har man en riktg stor kruka går det att ha rosor ute i kruka året om utan att behöva göra något mer, i alla fall i zon 1.


          --------------------
          ~ zon 1 ~
           
          Citera
          Saga2
          Inlägg 16-03-2016, 09:36
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          06-06-2015
          Medlem nr: 82 075



          Den ser lite död ut, men säkert vet jag inte. Tror jag borde vattnat den lite mer eller så blev det för kallt. Nästan alla stjälkarna ser mörka och torra ut. sad.gif

          CITAT (Ålgryte @ 09-12-2015, 23:53) *
          Inte heller jag får minirosor att överleva - vare sig inne eller ute.

          Däremot har jag sedan fler år, i en kruka på balkongen, en ros (LICHTKÖNIGIN LUCIA) som överlevt vintern utan "värmande omslag"! Jag klipper ner den på våren men vattnar den sällan - litar på att naturen ska sköta det giggle.gif


          Är minirosor ettåriga eller hur länge bör de leva?
           
          Citera
          Raynyk
          Inlägg 18-03-2016, 10:05
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem sedan:
          28-09-2014
          Medlem nr: 80 848



          Rosor är inte ettåriga, de är fleråriga vedartade buskar.

          Minirosor som säljs i små krukor i matvaruaffärer osv är ofta sticklingar, de sticker ner många sticklingar i samma kruka så att det skall se maffigt ut.
          Men inomhusklimat är oftast inte det bästa, för torr luft, och så kan det bli för ojämn fuktighet i krukorna, särskilt när det är för små krukor.

          Jag fick några miniatyrrosor i farsdagspresent av barnen och har provat kruka om dem i stora krukor och låta dem stå i ett ganska kallt men soligt fönster, och hittils trivs de bra, men får se om hur länge de kan tänkas överleva.
          Det var ju inga speciella rosor på något vis och sort stod det inget om, men de får ju affektionsvärde då det är första farsdagspresenten från mina ganska små barn smile.gif


          --------------------
          Dalarna, Zon V
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 21:27
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon