Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Risk för sniglar om jag använder kompostjord i växthuset?, hur använder ni er kompostjord?
          Lena i Taberg
          Inlägg 09-04-2017, 14:57
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          07-08-2011
          Medlem nr: 69 820



          Jag har två kallkomposter som nu är fulla med fin jord. Förra året plockade jag ett tiotal mördarsniglar i komposterna och funderar därför på om jag vågar använda jorden i växthuset där det hittills varit snigelfritt. Det är där jorden behövs ... Bor i zon 5 men vintern har ju varit ganska mild. Hur skulle ni göra?
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 10-04-2017, 23:10
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Det var inte många sniglar, så jag tror inte det är så farligt. För säkerhets skulle kan du lägga ut kompostjorden och räfsa igenom den noga och se om det finns några ägg eller småsniglar i jorden. Äggen är som små vita sagogryn och ligger i klungor. Hittar du några måste du plocka bort dem och krossa dem mot en sten.
          Förra året var ett ganska lindrigt snigelår tack vare den torra våren o försommaren, vilket gjorde att de inte förökade sig som året innan, som var alla tiders värsta mördarsnigelår.
          Min syster, som bor i samma zon som du, hade några sniglar förförra året, men 2016 tror jag det var ganska lugnt. Hon har växthus, men det var i täckodlingen utanför hon hittade sniglarna.
          Viktigt att hålla koll vår o försommar och avliva alla man ser (jag använder grässax), vilket man har igen längre fram på sommaren.
           
          Citera
          Lena i Taberg
          Inlägg 16-04-2017, 16:56
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          07-08-2011
          Medlem nr: 69 820



          Tack Mjärden för dina råd!
          Komposten är nu grävd och jag hittade varken sniglar eller ägg. Inga kompostmaskar heller tyvärr ... Men de har kanske inte vaknat ännu? Det blev väldigt mycket fin jord så jag kommer nog att använda den i växthuset också men gräva ner den en bit. Tänker att risken för både sniglar och ogräs minskar då? Härligt att äntligen kunna sätta fingrarna i jorden!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 19:54
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon