Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gräsklipp och markduk
          Susanna
          Inlägg 02-06-2003, 18:56
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem sedan:
          13-05-2003
          Medlem nr: 1 399



          Tjingeling!

          I år har jag försökt lägga markduk på så många av mina odlingsland som möjligt eftersom jag har mycket ogräs och lerjorden här i skåne ofta blir stenhård på ytan. Markduken håller den fuktig ochl lucker. Markduken har jag täckt med gräsklipp eftersom jag har stor tillgång till det. Men nu undrar jag: när man lägger gräsklipp utan markduk får man ju en bra gödning till grönsakerna, blir det så även när jag har markduk emellan? Maskarna kommer ju inte åt klippet lika lätt?

          Hälsningar Susanna


          --------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 02-06-2003, 22:52
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Vilken markduk använder Du?

          Det r lite 'catch 22 det här med markduk och gräsklipp annars....

          Hälsar ingrid
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 03-06-2003, 05:50
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Jag gissar att du bara har markduken tillfälligt och tänker ta bort den sedan? Det kommer att ta längre tid för gräset att brytas ned om det ligger på markduken, det riskerar att torka ut också. Grästäckning utan markduk skulle också hålla jorden fuktig och lucker och hindra endel ogräs (men inte alla), men som sagt det beror på varför du har markduk?
           
          Citera
          Susanna
          Inlägg 03-06-2003, 19:10
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem sedan:
          13-05-2003
          Medlem nr: 1 399



          Hej igen!

          Jag använder en markduk som heter Plantex. Den släpper igenom vatten och ljus. Förra året låg den runt tomaterna (på friland) hela året och jag täckte den med täckbark. Jag behövde inte vattna tomaterna en enda gång och inte rensa ogräs heller. Och skörden blev enorm! Därför hade jag tänkt att göra samma sak i år men över större yta, slö och lite lat som jag är. Men årets minimala budget gjorde att jag tänkte använda gräs i stället för täckbark. Har redan prövat i ett land och sett att gräset torkat som Kurt skrev att det kunde göra! Det ser ut som hö! rolleyes.gif Kanske bättre att bara lägga på gräs istället....Det bidrar ju också till att hålla fukt och ogräset blir ju betydligt lättare att rensa.

          Men nu blir det tyvärr inte så mycket trädgårdsarbete på några dagar, ska rensa olja på stränderna här runt omkring som drabbats av utsläppet från det kinesiska fartyget som sjunkit vid Bornholm. mad.gif mad.gif mad.gif

          -------------
          Hälsningar
          Susanna i Borrby


          --------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)
           
          Citera
          Kerstin i Malmö
          Inlägg 04-06-2003, 07:20
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 120



          Mina svärföräldrar har sommarstuga mellan Sandhammaren och Mälarhusen! Det brukar bli underbara bad på nästan öde strand på sommaren och vi är enormt ledsna och bekymmrade över denna olycka. Det är en så fin strand!!!

          Heder åt dig som har möjlighet att hjälpa till att sanera!

          Kerstin
           
          Citera
          Ella
          Inlägg 07-06-2003, 17:54
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem sedan:
          22-04-2003
          Medlem nr: 1 209



          Så länge som du inte har massvis kirskål och liknande rotogräs i ditt land så klarar du dig utan markduk. I början när plantorna är små så får du lägga tunnt med täckmaterial och då är chandsen större att du får rensa ogräs men efterhand som plantorna blir större kan du lägga tjockare och tjockare med täckmaterial och då slipper du nästan allt ogräs utom tistlar och liknande men de blir å andra sidan lättare att dra upp.

          Vill du bli inspirerad så läs gärna Ruth Stouts bok om täckodling. Tyvärr så finns den inte att köpa men du kan nog hitta den i ditt bibliotek.

          Tänk på att inte gödsla med syntetiska gödselmedel för då dödar du maskarna och deras hjälp behöver vi ju!


          --------------------
          Ella
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 19:34
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon