Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Angående Rabarber, Hjälp
          Moster Berta
          Inlägg 07-06-2003, 12:33
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          07-06-2003
          Medlem nr: 1 630



          Hej .
          jag är helt ny här men behöver hjälp med mina rabarber som jag satte förra året.Först var de i en hink på balkongen men sen i höstas växer de i grannes land men de vill sig inte riktigt.De har gödslat med häst spillning och vattnar varje dag.Myror äter i bladen men spelar det nån roll? Till saken hör att jag bor i södra europa och vi har redan 30 grader varmt.
          Nu har de vuxit upp en bit och bladen är stora men stjälkarna korta,finns cirka 7 stjälkar.....
          Vill göra en paj men vågar jag nypa av de redan nu? Tack för all hjälp.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 07-06-2003, 13:06
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Rabarber kan ta några år på sig för att etablera sig så att de växer sakta de första åren är ofta normalt. De första året/åren bör man undvika att skörda ifall plantan är liten. Det kan även vara svårt att lyckas med rabarber i ett land med het sommar, rabarbern brukar inte gå så bra i sydligare länder. Att flytta till ett varmare land innebär ofta att man kan odla växter som inte gick förut men det innebär också att man kanske inte kan lyckas med de växtslag som gick bra när man bode i ett nordligare land.


          I sverige brukar rabarber trivas i soligt läge men ska man prova i ett land som har ett hett sommarklimat kanske man ska prova ett läge som är mera halvskuggigt. Rabarber gillar fuktighetshållande jord + näring.

          Vet inte om myrorna skadar plantorna vi brukar inte ha myror som äter i rabarberna här i sverige.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Ella
          Inlägg 07-06-2003, 17:45
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem sedan:
          22-04-2003
          Medlem nr: 1 209



          Hej Berta

          Jag har lite funderingar angående dina rabarber, jag vet inte om det är rätt eller fel eftersom det bara är funderingar!

          Rabarber brukar må bra av täckodling och det skulle ju kunna vara för att täcknigen utjämnar jordtemperaturen. Man kan ju tänka sig att våra rabarber tar sig långt uppåt för att "nå solljuset. Man kan också tänka sig att dina rabarber vill skugga jorden för att inte få så varma fötter(läs rötter).

          Lustigt med myror som äter på rabarberbladen förresten. jag brukar lägga rabarberblad i myrgångarna för att hindra myrorna från att komma in. Det lär ju inte hindra dina myror.

          Berätta gärna hur det går wub.gif


          --------------------
          Ella
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 14:38
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon