Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > TRÄNINGSTRÅDEN, Pepp och råd och annat snack om träning
          Anma
          Inlägg 24-03-2013, 15:14
          Länk hit: #81


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Jag har insett att mitt träningsupplägg i styrka inte går att kombinera med löpning. Det blir varken hackat eller malet då benen har ständig träningsvärk och armarna känns slut. Så nu har jag gjort ett styrkepass anpassat mer till löpningen. Få se hur det känns! I höst när löpsäsongen är över kan jag tänka mig att byta tillbaka.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 08-04-2013, 16:46
          Länk hit: #82


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Jag har börjat springa med min hund. Det fungerar kanonbra!
          Idag sprang vi på tid under 7 min/ km. Bra för att vara oss. smile.gif
          Jag har tänkt mig att klara 5 km under 30 min nån gång. Det är ett mål i alla fall.
           
          Citera
          Biggan_
          Inlägg 09-04-2013, 15:51
          Länk hit: #83


          Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 447



          CITAT (Anma @ 08-04-2013, 17:46) *
          Jag har börjat springa med min hund. Det fungerar kanonbra!
          Idag sprang vi på tid under 7 min/ km. Bra för att vara oss. smile.gif
          Jag har tänkt mig att klara 5 km under 30 min nån gång. Det är ett mål i alla fall.

          Härligt med sällskap på joggingrundan! tummenupp.gif Så underbart att du kan träna igen! kompiskram.gif

          Jag använder runkeeper i smartfånen och fick gratulationer idag eftersom jag slagit mitt rekord. Jag gick och joggade om vartannat och fick tiden 1:41:41 på distansen 10.88. yahoo.gif
          Jag är ute på minst en mil 5 dagar i veckan och försöker springa mer och mer, men det är inte lätt för knäna börjar bli gamla! wink.gif

          tummenupp.gif för oss Anma, och hoppas vi får en givande träningsvår- och sommar!


          --------------------
          Biggan
          *****************
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

           
          Citera
          Anma
          Inlägg 09-04-2013, 16:09
          Länk hit: #84


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Vilken bra tid. biggan_!
          Jag blir mer och mer för att springa. Det var appen c25k som lärde mig hur man klarar av att springa 5 km utan att stanna. smile.gif
          Runkeeper använder jag när jag kommer ihåg att starta den.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 19-08-2013, 08:48
          Länk hit: #85


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Hur går det för er?

          I helgen ska jag springa 5 km lopp i Stockholm. Tänkte mig göra det på under 32 minuter.

          Har också hoppat på en utmaning, 50 löppass på 100 dagar. Igår var det dag 26 och pass 17.
          Nu är det bara resten kvar. smile.gif

          Styrketräningen har jag lämnat nästan helt. Gör några futtiga magövningar då och då när jag kommer ihåg. Men ska ta tag i den biten igen i höst.

           
          Citera
          Biggan_
          Inlägg 12-09-2013, 00:12
          Länk hit: #86


          Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 447



          Jag klarar att springa 3 km i ett sträck nu! yahoo.gif
          Jag har skruvat ihop min motionscykel, så nu blir det några mil på den ibland som omväxling med löpningen.
          Jag skall börja med styrketräningen igen i höst är det tänkt.

          Bifogad fil  Gympa.jpg ( 30.99k ) Antal nedladdningar: 15


          --------------------
          Biggan
          *****************
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

           
          Citera
          Foxley
          Inlägg 16-09-2013, 09:36
          Länk hit: #87


          Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem sedan:
          22-09-2012
          Medlem nr: 77 109



          CITAT (Anma @ 22-02-2013, 21:04) *
          Krya på dig!

          Jag var magsjuk ett dygn men idag har jag tränat igen. Trots att jag bara åt flytande igår så gick det bra.
          Jag ökar sakta men säkert.
          Knäböj har jag kommit upp i 37,5 kg. Har mer att ge, tungt men orkar alla 5 med god marginal.
          Skivstångsrodd har jag 35 kg på.
          Marklyft lyfte jag 5x 55 kg, har mycket mer att ge där.
          Militärlyft (lyfta stången över huvudet) är det fortfarande bara stången, 20 kg. Kanske kan jag öka lite nästa pass. Eller så väntar jag. smile.gif
          Bänkpress tar jag 32,5 kg just nu. Ska inte öka nästa gång. Kände mig otrygg och hade maken bakom som trygghet, men klarade alla i alla fall. Ska nog inte öka något nästa pass.

          Ja, det märks att övningar där man måste trycka ut armarna från kroppen har mitt nervsystem och muskelstyrka inte riktigt hängt med på, det var också rörelser jag knappt kunde göra innan op.


          Låter kanon!

          Det är alla bra basövningar som jobbar hårt med hela kroppen. Antar att du tränar med pt eller någon annan kunnig, eller någon som i början gav dig rätt teknik, eller så har du tränat tidigare?
          Var annars noga med utförandet vad det gäller just marklyft och knäböj, då dessa övningar är de som kan orsaka mest skador vid dåligt utförande. Speciellt när man strävar efter att hela tiden öka i vikt för att bli starkare. Så gå försiktigt fram så du inte förstör din rygg. smile.gif
          Men har du koll på ditt utförande så är det två riktigt bra övningar för både massa och styrka.

          Ett tips om du vill öka i vikt på stången är att dela upp träningen på två olika perioder, en lätt och en tung period. Kanske 2 veckor på lättare vikt och sedan 2 veckor på tyngre vikt. Och för varje tung period så passar du på att slänga på några kilo extra på stången (1.5-2 kg) på vardera sida.

          Ett tips angående militärpressen är att (i bottenläget) låta armbågarna skjuta fram en liten bit framför bröstet istället för att tvinga de ut från kroppen åt sidorna. Kroppen vinklar de ut från kroppen naturligt (och så ska det också vara) men genom att vinkla armbågarna framåt i bottenläget (ytterst lite) brukar stressa axeln lite mer. smile.gif

          Bänkpress kan också varvas med hantelpress om du känner att du står still och inte gör några ökningar. Hantlarna tillåter ett större rörelseomfång och du kan också gå lite djupare ned i bottenläget. Jag slutade helt med bänkpress och gick enbart över till hantelpress (plan och lutande bänk) och fick så pass bra resultat att jag slutade helt med stång.

          Ber om ursäkt för ett långt och jobbigt inlägg, men ville bara komma med lite tips. smile.gif


          --------------------
          Zon II-III
           
          Citera
          Sörgårdsnissen
          Inlägg 20-09-2013, 05:26
          Länk hit: #88


          Medlem
          Antal inlägg: 132
          Medlem sedan:
          26-06-2011
          Medlem nr: 58 594



          Anma: hur gick stockholmsloppet på 5km?? jag har följt din träning och känner din peppning och kan bara gratulera till framstegen!

          har sprungit varmdelen av förra året och detta. förra gjorde jag 2,5km och iår tog jag 3,2 på bättre tid än 2,5an förra året.

          har fått jättebra tider på 3 i år och klarar 5 nu, vilket jag aldrig trott om mig själv innan, men det går utan större problem.

          Men så är jag ej fylld 35 än heller men de har vart kul se dig sträva genom ökningarna som jag oxå upplevt kampen att öka på o samtidigt inte få ont smile.gif

          tidigare i livet har jag inte pallat 300meter ens typ wink.gif

          Redigerat av Sörgårdsnissen: 20-09-2013, 05:28
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 20-09-2013, 08:59
          Länk hit: #89


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Sörgårdsnissen @ 20-09-2013, 06:26) *
          Anma: hur gick stockholmsloppet på 5km?? jag har följt din träning och känner din peppning och kan bara gratulera till framstegen!

          har sprungit varmdelen av förra året och detta. förra gjorde jag 2,5km och iår tog jag 3,2 på bättre tid än 2,5an förra året.

          har fått jättebra tider på 3 i år och klarar 5 nu, vilket jag aldrig trott om mig själv innan, men det går utan större problem.

          Men så är jag ej fylld 35 än heller men de har vart kul se dig sträva genom ökningarna som jag oxå upplevt kampen att öka på o samtidigt inte få ont smile.gif

          tidigare i livet har jag inte pallat 300meter ens typ wink.gif


          Bra jobbat!

          Sprang på 32,16. 16 sekunder sämre än mitt mål, men nöjd ändå. smile.gif
          Jag är inte snabb, men jag är långsam! wink.gif
          Jag behöver pepp, är i en jättesvacka, sover dåligt och får ingen motivation till att springa.
          Är med i en utmaning, 50 löppass på 100 dagar.
          Idag är det dag 59 och jag har sprungit 24 gånger...
          Blir att springa flera dagar i sträck för att komma i kapp.

           
          Citera
          Sörgårdsnissen
          Inlägg 22-09-2013, 07:30
          Länk hit: #90


          Medlem
          Antal inlägg: 132
          Medlem sedan:
          26-06-2011
          Medlem nr: 58 594



          Men du, 32 är ingen dålig tid! testat en snabbare 3km som omväxling eller att springa 5km med invervallträning några gånger?

          Jag sprang ofta inte snabbare heller och gör det inte nu heller så ofta, de e ju rätt högt tempo och lång ändå.
          Dessutom första säsongen för dig(o mig) på just det tempot ju. Det ska man nog ha respekt för!

          Jag har haft lite snabbare tider några gånger än 32 men först efter att toksprungit 3km:are och intervallat 5:or 2-3 gånger. Springer 2ggr per vecka, inte oftare när man tar ut sig så rejält känner jag. Haft ömma vader konstant trots 2-3-4 dagars uppehåll.

          Kollat olika stegteknik? kan spara kraft och ge lite extra fart?
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 22-09-2013, 19:00
          Länk hit: #91


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Sörgårdsnissen @ 22-09-2013, 08:30) *
          Men du, 32 är ingen dålig tid! testat en snabbare 3km som omväxling eller att springa 5km med invervallträning några gånger?

          Jag sprang ofta inte snabbare heller och gör det inte nu heller så ofta, de e ju rätt högt tempo och lång ändå.
          Dessutom första säsongen för dig(o mig) på just det tempot ju. Det ska man nog ha respekt för!

          Jag har haft lite snabbare tider några gånger än 32 men först efter att toksprungit 3km:are och intervallat 5:or 2-3 gånger. Springer 2ggr per vecka, inte oftare när man tar ut sig så rejält känner jag. Haft ömma vader konstant trots 2-3-4 dagars uppehåll.

          Kollat olika stegteknik? kan spara kraft och ge lite extra fart?

          Jag provade intervallträning och backträning i somras. Blev snabbare på min "testrunda" (2,3 km ungefär). Men fick ont i benhinnorna...
          Så jag släppte på kravet att förbättra mig, tar det nästa år eller året där på. smile.gif
          Ska istället satsa på att hålla igång löpningen hela året. Och att hålla motivationen uppe.
          Har nu börjat springa med min kortbeta tjockis till hund som ligger i hårdbantning. Hon är synnerligen ovillig löpare och drar ner min takt till 7,50 ungefär. Men det är ok, jag får ha mer fart de gånger hon inte är med.
           
          Citera
          Foxley
          Inlägg 23-09-2013, 17:26
          Länk hit: #92


          Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem sedan:
          22-09-2012
          Medlem nr: 77 109



          CITAT (Anma @ 22-09-2013, 20:00) *
          Jag provade intervallträning och backträning i somras. Blev snabbare på min "testrunda" (2,3 km ungefär). Men fick ont i benhinnorna...
          Så jag släppte på kravet att förbättra mig, tar det nästa år eller året där på. smile.gif
          Ska istället satsa på att hålla igång löpningen hela året. Och att hålla motivationen uppe.
          Har nu börjat springa med min kortbeta tjockis till hund som ligger i hårdbantning. Hon är synnerligen ovillig löpare och drar ner min takt till 7,50 ungefär. Men det är ok, jag får ha mer fart de gånger hon inte är med.


          Var den här sommaren andra året du sprang, eller är det första året? Hur länge har du sprungit?
          Orsaken till min fråga är att jag fick ont i benhinnorna första året jag började. Fick höra att jag kanske hade gått ut för hårt i början och råddes att vila helt tills smärtan var över. Annars kunde den tydligen bli permanent.

          Jag tror det kan ha varit en kombination av dåliga skor och en ovan kropp. Jag gymmar mest så det kanske blev en chock för kroppen att gå ut så hårt direkt. Jag löste det i allafall genom att börja springa barfota på fotbollsplan tills jag kände att jag verkligen hade bra nedslag i stegen. Jag klampade tydligen fram tidigare när jag sprang.

          Jag kanske ska göra som dig i fortsättningen och bara tänka "kondition" och inte "rekord". Man ska ju springa för att må bra och ha kul, inte för att sitta hemma och grina i soffan. smile.gif

          Redigerat av Foxley: 23-09-2013, 17:28


          --------------------
          Zon II-III
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 23-09-2013, 20:40
          Länk hit: #93


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Foxley @ 23-09-2013, 18:26) *
          Var den här sommaren andra året du sprang, eller är det första året? Hur länge har du sprungit?
          Orsaken till min fråga är att jag fick ont i benhinnorna första året jag började. Fick höra att jag kanske hade gått ut för hårt i början och råddes att vila helt tills smärtan var över. Annars kunde den tydligen bli permanent.

          Jag tror det kan ha varit en kombination av dåliga skor och en ovan kropp. Jag gymmar mest så det kanske blev en chock för kroppen att gå ut så hårt direkt. Jag löste det i allafall genom att börja springa barfota på fotbollsplan tills jag kände att jag verkligen hade bra nedslag i stegen. Jag klampade tydligen fram tidigare när jag sprang.

          Jag kanske ska göra som dig i fortsättningen och bara tänka "kondition" och inte "rekord". Man ska ju springa för att må bra och ha kul, inte för att sitta hemma och grina i soffan. smile.gif

          Det fetmarkerade: Så sant! smile.gif
          Jag började nosa på att springa i maj förra året, men det blev inte seriöst förrän i september efter operationen, innan gjorde det för ont att springa.
          Jag har jättestor respekt för smärta, hellre sakta än att ha ont. smile.gif
          Träningsvärk är en annan sak, men smärtor från benhinnor och muskelfästen passar jag mig för.

          Idag blev det faktiskt spontana intervaller på fotbollsplan, i ösregn. 20 minuter. Sprang en sträcka och gick tillbaka, varannan spring i så snabbt tempo jag orkade och varannan i slöfart. Känns bra ännu så länge i alla fall.
          Det blev så istället för en löprunda på grund av regnet och mörkret. Hann inte ut innan solen gick ner.
           
          Citera
          Sörgårdsnissen
          Inlägg 15-02-2014, 10:15
          Länk hit: #94


          Medlem
          Antal inlägg: 132
          Medlem sedan:
          26-06-2011
          Medlem nr: 58 594



          Nu behöver vi lyfta din tråd Anma!

          har precis 2 barfotaskor som jag måste bestämma vilken storlek jag ska ha kvar och vilket par jag ska returnera sen. såna skor är absolut inget jag ska rekommendera någon utan en sån satsning måste komma "inifrån" och vara noga genomtänkt beslut. Kräver mkt lång inkörningstid och förnuftet att inte anstränga sig för länge i taget.

          Men de ska bli kul att prova första rundan inom kort, har ju bara kört barfota på bandet några mil totalt men insett att springa inte alltid bara är att springa utan att man kan utveckla och variera det o på så vis peppas lite extra genom variation då man ger sig ut.



          Hur går det för er?

           
          Citera

          5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 16:41
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon