Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför kan jag inte odla lök?, Min gula lök vill blomma och har inte växt.
          Nina H
          Inlägg 03-07-2021, 23:16
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 321
          Medlem sedan:
          29-03-2003
          Medlem nr: 1 008



          Bifogad fil  L_kar.JPG ( 148.92k ) Antal nedladdningar: 2
          Har svårt att få till det med lök i min odling. Vitlök och stjälklökar som piplök och luftlök går bra, men inte gul-, röd-, schalotten eller salladslök.
          Scahlotten växer mellan två vitlöksrader så jag förstår inte varför den inte tar sig. Det kommer väldigt få och klena stjälkar.
          Den gula löken hade en fullt utslagen blomma och en i knopp. Jag läste att man skulle skörda snabbt då, men det var en besvikelse. Den som blommade hade en mjuk, rutten klump nertill och en helt rak lök. Den andra hade två stjälkar och ett sladdrigt lökskal under.
          Salladslöken är mindre än gräslöken trots kogödsel, hönsgödsel, nässelvatten, egen kompost...... Vad är det för fel?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 05-07-2021, 20:20
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Du kanske planterade sättlökarna för tidigt det var en kall vår och lök blommar ifall de tror att de utsatts för en vinter och när de börjar blomma finns det inget under mark att skörda. Det får inte finnas frostrisk när man sätter kepalök och charlottenlök, köper man värmebehandlad sättlök så klarar den lite mer kyla men inte hur mycket som helst. +Sättlöken får man ju inte förvara i kylskåpet innan man sätter heller


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Nina H
          Inlägg 09-07-2021, 09:18
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 321
          Medlem sedan:
          29-03-2003
          Medlem nr: 1 008



          Ja, allt det där kan jag, så jag har gjort enligt konstens alla regler. Den gula och röda är värmebehandlad. Jag har också förberett jorden med gödsel och äggskal så jag hade stora förväntningar.
          Tips på vad jag kan göra bättre till nästa sommar?
           
          Citera
          andersen
          Inlägg 20-07-2021, 16:54
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 4 128
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          Jag har funderat många gånger varför det är så olika på om man lyckas eller ej med löken,och jag tror att det beror på sättlöken, man köper något som det står sättlök och sätter den,frågan är då det finns väl flera sorter av tex gullök men man har ingen aning om vilken lök man har köpt,sedan är kanske sättlöken framdriven i ett lågprisland som inte har samma klimat som vi har här?


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 21-07-2021, 23:45
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Förra året satte jag löken 23 april och i år 10 maj och resultatet har blivit likvärdigt dvs lagom stora gula lökar, något mindre silver och rödlök. I år väntade jag ut väderleken, då det var en kall vår och därför planterade jag sättlöken ovanligt sent, löken brukar vara det jag sätter först.
          När satte du din lök ?
           
          Citera
          andersen
          Inlägg 22-07-2021, 09:44
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 4 128
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          CITAT (Mjärden @ 22-07-2021, 00:45) *
          Förra året satte jag löken 23 april och i år 10 maj och resultatet har blivit likvärdigt dvs lagom stora gula lökar, något mindre silver och rödlök. I år väntade jag ut väderleken, då det var en kall vår och därför planterade jag sättlöken ovanligt sent, löken brukar vara det jag sätter först.
          När satte du din lök ?


          Om du sätter löken i April, går den då inte upp i blom?jag sätter min lök ganska sent i slutet av maj, Potatis sätter jag först i landet,jag bor i Huddinge.


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 12:24
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon