Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > exotiska växter till salu!, hittar inga plantor någonstans förutom i florida typ.
          tobbedepro
          Inlägg 02-05-2013, 17:59
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem sedan:
          05-04-2013
          Medlem nr: 77 785



          Jag är sugen på att köpa exotiska växter men jag hittar bara två hemsidor som säljer det jag vill ha men det är i kalifornien och florida så jag vill inte vara väldigt omiljövänlig så finns det någon stans man kan köpa exotiska växter? unsure.gif unsure.gif unsure.gif unsure.gif unsure.gif unsure.gif unsure.gif unsure.gif unsure.gif
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 02-05-2013, 18:35
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Brutala blommor! dessutom ägs den av en fd forumist
          Brutala blommor


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Klint
          Inlägg 03-05-2013, 15:23
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem sedan:
          06-08-2008
          Medlem nr: 18 069



          Här kanske du hittar nåt!

          http://www.palmkungen.se/


          --------------------
          Blåklint

          Titta gärna in på bygg,

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-05-2013, 16:41
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          http://www.palmenmann.de/shop/
          http://www.palmapalmetto.com/
          http://www.mypalmshop.com/
          http://www.tradewindsfruitstore.com/servlet/StoreFront
          http://www.rareplants.de/shop/default.asp?
          http://www.hodnik.com/catalog/default.php
          http://palmpersson.noxshop.se/?category_id=1
          http://www.flora-toskana.de/onlineshop2/index.php
          http://www.egnersvaxter.se/

          Redigerat av Alexander-VG-zon3: 03-05-2013, 16:42
           
          Citera
          kentbra
          Inlägg 04-05-2013, 00:55
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem sedan:
          10-07-2009
          Medlem nr: 24 724



          Har ju erbjudit massor av tropiska och exotiska växter.
          Inte bara Adenium, Hoya, Hibiscus och Plumeria.

          Utan även fruktträd, Magnolia Kakao med mera.
          ACHRAS SAPOTA
          ANACARDIUM OCCIDENTALE
          BOUEA MACROPHYLLA
          CANANGA ODORATA
          CINNAMOMUM ZEYLANICUM
          CITRUS MAXIMA
          EUGENIA JAVANICA
          GARDENIA TAITENSIS 
          MAGNOLIA COCO 
          MICHELIA ALBA
          MICHELIA CHAMPACA
          PSIDIUM GUAJAVA 
          SYNSEPALUM DULCIFICUM
          THEOBROMA CACAO


          www.hoyamani.se

           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 04-05-2013, 19:45
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Vet inte hur exotiskt du vill ha det men på Lidl säljer de fikon, oliv, nerium, passionsblomma m fl olika växter som inte klarar vårt svenska klimat.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          David Malmö
          Inlägg 31-03-2014, 10:33
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem sedan:
          27-07-2009
          Medlem nr: 25 086



          Vi började diskutera webbutiker för palmer (och andra gröna växter) här (där vi konstaterade att många är missnöjda med Bakker / Botaniska världen), men jag tänker att det är bättre att samla i en tråd bara om växtbutiker. Skriv gärna fler tips om webbutiker och dina erfarenheter, och gärna även om butiker utanför Sverige, jag tror det finns en del i Tyskland och Holland som skickar hit, och har hört de som handlar växter på ebay men kan man göra det i Sverige?

          Lite mer info om några som redan nämnts här:

          Palmkungen har en rad coola palmer som jag aldrig sett förr, fast bara små. Och de är ganska billiga. Kollade efter omdömen, hittade två på Rejta som tyder på att de använder Schenkers snigelpost. 9 omdömen på Facebook (och 337 "gillar") - fast hur farao ser man vem som skrivit omdömena på Facebook? Har fördelarna att de svarar väldigt snabbt på mail och att de inte tycks ha minimibelopp och flera betalsätt inkl faktura. I den andra tråden skrev nån "Packar vettigt och inga problem har jag haft. " Står på deras sida "Fröer skickas med Posten, plantor upp till 70 cm storlek skickas med Schenker och plantor från 70 cm upp till två meter skickas med Bussgods till din närmaste Bussgodsterminal." De skrev i mail "Jag skickar bara på måndagar och tisdagar, så de ska slippa ligga på en terminal under helgen. Skulle det ändå hända, så är det ingen fara med palmer, de klarar det fint." Jag tänker nog prova handla av dem i veckan. Anar förresten att de handlar från Holland eftersom de i sin signatur har "Met vriendelijke groet" förutom svenska o engelska!

          Egner's Växter i Karlskrona. Har många växter, men bara 5 palmer avsedda för inomhusplacering. Dock har de typer som inte andra har. En fördel är att de har bilder på sina egna plantor, inte allmänna bilder, de är ofta ganska små och därför ofta ganska billiga. Skulle gissa att de faktiskt driver fram dem själva och inte bara köper från Holland som många andra, med tanke på att de är så små och annorlunda typer. De skickar småsaker med Posten och större saker med DHL, på mån-ons, låter ju bra.

          Palmpersson har flera palmer i många storlekar bl a Washingtonia och Dvärgdadelpalm mellan ca ½ och 3m. Tycks vara en del av Anita Perssons Blommor i Tomelilla. De skickar med Schenker (på tisdagar om till Gbg/Sthlm), fast på en annan sida står "From hösten -13 kommer vi att köra med våra egna bilar, detta pga att vi ka kunna hålla en levranstid på 3-4dagar, gäller åven till Stockholm/Göteborg", minsta order 1000kr, ej mkt info om växterna. Provade maila dem i torsdags innan lunch (frågar om de använder egna bilar eller Schenker och om de kan tipsa om en palm som trivs under lysrörslampa) men har inte svarat än.

          Några med oklar status: arnesblommor.se verkar ha 0 i lager av allt och tycks rikta sig till blomsterbutiker eftersom det står antal per förpackning, och på swexotic.se står det att sidan har tillfälligt stängt, har provat flera dagar; palmcenter.se, dansk-svenskt företag som odlar palmer (med fokus på utomhusbruk tror jag) vid Trelleborg har jag själv handlat två palmer av, men deras site tycks stängd.

          Botanic-International tycks vara tyska, ha STORA växter (minst ca 2m palmer) och kostar därför en hel del (minst ett par tusen kr vad jag kan se, plus frakt), levererar till södra Sverige. Tycks vara perfekt ställe för de som vill ha en imponerande stor färdiguppdriven palm t ex.

          Lite om min erfarenhet av transporttider (som egen företagare och privatperson):
          • Posten är pålitligast, kommer fram på en dag i minst 99% av fallen om det är större orter eller södra halvan av Sverige och ofta även i Norrland (till Norrland är Posten minst dubbelt så snabba som konkurrenterna), och det går så snabbt även om man bara betalar för den billigaste (Postpaket/MyPack).
          • DHL är nästan lika bra, tar 1-2 dagar, lite längre till Norrland. Ett tips till småföretagare är att ansluta sig till pluskontot.se så får du DHL inrikes med priser ungefär som Schenker samt att du kan använda dem för billig import/export också.
          • Schenker har jag använt både som företag och deras Privatpaket, om man skickar ett sånt får man ett meddelande "Ditt paket levereras vanligen mellan 2-4 arbetsdagar efter att paketet är skickat från avsändaren. Lite beroende på inlämningstid och var i landet paketet skickas ifrån kan det ibland ta 1-2 dagar extra.". Det tar oftast 2-4 dagar men flera gånger har det tagit flera dagar extra. De är billiga (Postens paket är dyra!).
          • Bussgods verkar kosta typ 500 spänn och jag begriper inte hur lång tid det tar, men enligt en tråd i Flashbacks forum är de långsamma, nog flera dagar. T o m Schenker är nog bättre men med en hårsmån.
          • En allmän erfarenhet jag har från import är att leveranser från Tyskland ofta är snabba och relativt billiga, oftast snabbare och billigare än från Danmark (fastän jag bor i Malmö 1km från bron), antagligen för att det går mkt trafik.

          Här finns råd angående vilka palmer som kan oldlas inomhus. Jag trodde jag var duktig med min 20 år gamla Kentia men den är tydligen den lättaste av alla. Flera som säljs av svenska butiker betecknar de här som svåra eller mycket svåra som Areca / Butterfly Palm / Guldpalm (Dypsis lutescens) och Majesty Palm / Bäckpalm (Ravenea rivularis) som säljs av Blomsterlandet, samt Coconut palms (Cocos weddeliana) och Kungspalm (Archontophoenix) som säljs av Palmkungen.

          Redigerat av David Malmö: 31-03-2014, 11:03
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 31-03-2014, 10:57
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Jämfört med ebay priser och tyskland priser så tycker jag palmkungen och egner's är i överkant.

          Ebay funkar till hela världen om säljaren skickar, det är upp till var och en.

          http://www.ebay.de/sch/m.html?ssPageName=S...lms&_sop=15
          http://www.ebay.de/sch/m.html?ssPageName=S...aer&_sop=15
          http://www.ebay.de/sch/m.html?ssPageName=S...103&_sop=15
          http://www.ebay.de/sch/m.html?ssPageName=S...est&_sop=15

          http://www.ebay.de/sch/Pflanzen-B%C3%A4ume...amp;_nkw=palmen
          http://www.ebay.de/sch/S%C3%A4mereien-Zwie...men&_sop=15
          (står där Nur Abholung: Kostenlos så skickar dom inte, står där + summa eur och versand så skickat dom hit)
          http://www.ebay.com/sch/Flowers-Trees-Plan...alm&_sop=15

          På ebay är det bara att söka och så oftast hittar man det för bra priser.



           
          Citera
          oliv
          Inlägg 31-03-2014, 11:56
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem sedan:
          11-10-2004
          Medlem nr: 4 607



          CITAT (kentbra @ 04-05-2013, 00:55) *
          Har ju erbjudit massor av tropiska och exotiska växter.
          Inte bara Adenium, Hoya, Hibiscus och Plumeria.

          Utan även fruktträd, Magnolia Kakao med mera.
          ACHRAS SAPOTA
          ANACARDIUM OCCIDENTALE
          BOUEA MACROPHYLLA
          CANANGA ODORATA
          CINNAMOMUM ZEYLANICUM
          CITRUS MAXIMA
          EUGENIA JAVANICA
          GARDENIA TAITENSIS 
          MAGNOLIA COCO 
          MICHELIA ALBA
          MICHELIA CHAMPACA
          PSIDIUM GUAJAVA 
          SYNSEPALUM DULCIFICUM
          THEOBROMA CACAO
          www.hoyamani.se


          Jag skulle vilja varna från att köpa från www.hoyamani.se. Jag vet någon som beställde växter för 1000:- men fick bara en massa undanflykter, aldrig några växter. Och det var nog ett par år sedan. Eller finns det någon som har bra erfarenheter av att köpa växter från www.hoyamani.se?

          Redigerat av oliv: 31-03-2014, 11:56


          --------------------
          ~ zon 1 ~
           
          Citera
          David Malmö
          Inlägg 31-03-2014, 15:09
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem sedan:
          27-07-2009
          Medlem nr: 25 086



          Jag får "fel vid sidhämtning" på hoyamani.se, finns de ännu?

          Den tredje eBay-länken (palmen3103) har en hel del fina palmer, även ganska stora, och billigt. Kan man lita på att de ser ut som på bilden? De tycks bara ange krukstorlek. Svenska butiker brukar ju inte visa exakt rätt exemplar utan bara en allmän bild på en vuxen växt. Fast med tanke på hur bilderna ser ut så är det nog för rätt exemplar. Tysk site men verkar som om växterna är i och skickas från Spanien? Här tycks man få mycket för pengarna. Och jag gillar eBays och Amazons omdömen som i detta fall säger att 99,3% av hans 831 kunder är nöjda, det känns ju ganska tryggt, trots avståndet. Fast de andra länkarna tycks ha mestadels fröer och väldigt unga plantor, eller auktioner av begagnade växter såvitt jag förstår. Här är en med positiv erfarenhet av dessa.

          Redigerat av David Malmö: 31-03-2014, 15:53
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 31-03-2014, 18:25
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (David Malmö @ 31-03-2014, 16:09) *
          Jag får "fel vid sidhämtning" på hoyamani.se, finns de ännu?

          Den tredje eBay-länken (palmen3103) har en hel del fina palmer, även ganska stora, och billigt. Kan man lita på att de ser ut som på bilden? De tycks bara ange krukstorlek. Svenska butiker brukar ju inte visa exakt rätt exemplar utan bara en allmän bild på en vuxen växt. Fast med tanke på hur bilderna ser ut så är det nog för rätt exemplar. Tysk site men verkar som om växterna är i och skickas från Spanien? Här tycks man få mycket för pengarna. Och jag gillar eBays och Amazons omdömen som i detta fall säger att 99,3% av hans 831 kunder är nöjda, det känns ju ganska tryggt, trots avståndet. Fast de andra länkarna tycks ha mestadels fröer och väldigt unga plantor, eller auktioner av begagnade växter såvitt jag förstår. Här är en med positiv erfarenhet av dessa.


          Har handlat mycket därifrån och nog av dom flesta jag länkade till, palmen3103 är en favorit det är nästan gratis när man jämför med annat,, och storleken stämmer hyfsat någon cm dit och dit skiljer, men det är levande växter alla är inte exakt lika dana så någon är mindre men ocks lite törre får man bland än vad bilden visar. Alla palmer i Europa kommer från Spanien eller Italien och därefter mellan händer igenom Holland, Belgien, Tyskland, England och därefter vidare till plantskolor runt om i Europa. Denna handlar direkt från Spanien (samarbete med någon odlare) och visar därför ''spanska bilder''. Brukar komma ca på en vecka till Sverige, ibland lite längre men det klarar växterna galant.

          Och som det står på eng länken att nolinian inte hade rötter,, det är så man oftast köper yucca (och yucca liknade växter) och trädormbunke. Rotningen står man själv för. Altså det är som jätte stora sticklingar man köper. Billigare och billigt att frakta (enkelt och man får plats med fler i frakt).
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 31-03-2014, 18:34
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Kan nämna bara för jag handlar mycket av han så har jag ett par gånger fått en planta extra helt gratis,, vilket inte är helt fel och gör också att man gärna återvänder som kund.
           
          Citera
          David Malmö
          Inlägg 03-04-2014, 16:40
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem sedan:
          27-07-2009
          Medlem nr: 25 086



          Jag blev förtjust i den "australiensiska väderkvarnspalmen" (Licuala ramsayi) som Palmkungen är en av de få som har, men den är jätteliten och med tanke på hur lång tid det tar att driva fram den (många år om man har bra förutsättningar, helst inte lägenhet..) så sökte jag på ebay.de. Ett enda ställe hade den, i USA, som kallar sig palmswholesale. På ebay.de finns en 16-20" (plus kruka) för $30. På ebay.com har han även 2 mindre. Men när jag frågade hade han även en 30" för $45. Frakt för $30-palmen 3-5 dagar m tracking $63, eller 6-10 dagar utan tracking $35. Han har 99,9% nöjda kunder (av över 2000 kunder) men vägrar sälja internationellt på ebay, bara direkt via paypal. Jag chansade på att köpa den stora palmen, totalt ca 700SEK m frakt som är nästan lika snabb som Schenker inom Sverige. Hoppas det inte blir några överraskningar!

          Och så köpte jag en "Gracil Ladypalm" (Rhapis multifida) av Egner's 60cm + kruka prissänkt till 365kr, gick bra att skicka i paket för 109kr trots att det står den måste hämtas. Verkar som om jag köpte den sista för nu står det "tillfälligt slutsåld".

          Ungefär som på bilderna ska de se ut förhoppningsvis (inte fullt så många blad som på den t h).
          Bifogad fil  Licuala_ramsayi.jpg ( 21.25k ) Antal nedladdningar: 1
          Bifogad fil  Rhapis_multifida_half.jpg ( 35.9k ) Antal nedladdningar: 1



          Nu har jag palmer så jag klarar mig ett tag..
           
          Citera
          David Malmö
          Inlägg 17-04-2014, 15:35
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem sedan:
          27-07-2009
          Medlem nr: 25 086



          Tja det gick bra för mig att beställa från USA iallafall! Jag tror man egentligen bara får köpa av certfierade odlare när man importerar till EU, och att man kanske ska betala nån liten tull, men det var inget jag märkte av - den skickades en lördag eftermiddag (lokal tid) och kom fram på torsdagen kl 10 dvs efter ca 4 dygn, med utkörning. De packar dem utan jord så det blir ganska platta, lätta paket, kanske bidrar till att ingen i tullen brydde sig om den.

          Jag valde den dyrare frakten. Min Licuala Ramsayi ser mycket välmående ut. Har stått i jord en vecka nu. Men det blir ju som en "interkontinental omplantering" så att säga, så det kan väl ta drygt en vecka till innan den rotat sig ordentligt tror jag. De packar den som så att de tar bort all jord, slår in rötterna blöt i "packmossa" (eller vad det kan heta på svenska, ser ut som tunna grenar från tuja) som sen är inslagen i aluminiumfolie, som tejpats så det håller tätt. Proffsigt packad, och omgiven av pappersstrimlor.

          Den där Palmswholesale har allt möjligt, det är även lönt att fråga efter typer som inte listas, och om man vill ha större storlekar än vad som står där.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 09:55
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon