Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat
Laddar varukorgen
0 kr(0 st)
  • Totalt: 0 kr
Till kassan

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
> Stora palmer
David Malmö
Inlägg 19-01-2020, 17:22
Länk hit: #1

Medlem
Antal inlägg: 77
Medlem nr: 25 086

Jag ska flytta från Gbg till Malmö i februari och har en Cyrtostachys renda (Läppstiftpalm) och en Rhopalostylis baueri som når upp till taket (2,4m) som jag skulle behöva göra mig av med. Se bilder mm här.

Läppstiftpalmen skulle antagligen lätt gå att sälja i t ex Florida för över 30000kr, i Sverige måste man ha en lämplig köpare som klarar ta hand om den (har luftfuktare, högt i tak, kan plantera om, mm). I Europa finns ingen som säljer denna så den kan närmast betraktas som ovärdelig. Den anses f ö omöjlig att odla i lägenhet men jag har gjort det i 4 år. Kan antagligen sälja dem på eBay till våren men blir väldigt stora praktiska problem att behålla dem till våren.

Göteborgs botaniska trädgård har en stor ombyggnad av växthus och kan därför ej ta emot dem. Universeum (som jag gett en palm till förut) har fått en ny trädgårdsmästare Kathrin Fries som tyvärr saknar kunskap om palmer och inbillar sig att dessa inte tåler kontakt med människor jämfört med andra växter (ja herregud, mycket ska man höra..). Palmhuset i Trädgårdföreningen saknar helt ambitioner tydligen, bl a är min Baueri dubbelt så stor i volym som deras snarlika Rhopalostylis sapida och betydligt ståtligare. Och Rendan skulle de (eller Universeum) ju kunna placera i en av dammarna som en extra sensation, en av mycket få palmer (växter) som gärna står i vatten.

Har även frågat köpcentrum och lyxhotell (fast det återstår att se om de har kompetens och miljö som duger) via mail utan att få svar. Botaniska i Lund är heller ej intresserade utan att ange anledning men jag vet de har ekonomiska problem (går med förlust) och för några år sen hade de problem med att deras stoltheter, några stora "kottepalmer", slog i taket, vet inte hur det gick med det. Botaniska i Uppsala är intresserade men kan inte betala och inte heller anordna transport i närtid.

Har någon några bra idéer? Någon annan som kan vara intresserad? Eller något sätt att ordna transport till Uppsala?

Känns lite tråkigt minst sagt att erbjuda en växt som är "the chance of a lifetime" inte bara i Sverige utan hela Europa, som anses vara världens vackraste palm av många (bl a legenden Geoff Stein "Palmbob"). Vad är det för vits med att ha botaniska trädgårdar etc om man inte kan mobilisera lösningar när en sådan här chans dyker upp för dem? Den växer så det knakar och om den imponerar i en lgh nu kan den snart imponera även i större lokaler.

Bifogad fil  191019rcs.jpg ( 250.8k ) Antal nedladdningar: 4

Bifogad fil  190907rcs.jpg ( 382.85k ) Antal nedladdningar: 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-02-2020, 11:31

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon