Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vitt fluff i jord - svamp, mögel eller rotlöss?
          MyMichelle
          Inlägg 26-04-2020, 07:45
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          21-01-2020
          Medlem nr: 90 515



          Hej odlingsvänner!

          För ett par veckor sedan så köpte jag Hasselfors U-jord ifrån Bauhaus. Jag köpte även kogödsel och blandade ihop dessa två i en stor kruka. Denna jord tänkte jag används till mina dahlior sen när tiden är inne.
          Tänkte ta lite av jorden idag och när jag grävde lite så såg jag detta fluff. Och jag vill gråta.
          Är ny på allt som har med odling att göra så jag kan inte avgöra om detta är någon typ av svamp, mögel eller någon ohyra. Tycker rotlöss ser lite likt ut men kunde ändå inte matcha helt med de bilder jag hittade.
          Inser att jag inte använt en kruka med dräneringshål så fukten i jorden är förmodligen HÖG.

          Är det någon som vet vad detta kan vara? Slänger jag all jord nu? Även andra säcken jag köpt? Att sterilisera i min lilla ugn kändes övermäktigt men det gör ju även detta nu.

          Tacksam för hjälp!

          Med vänliga hälsningar

          MyMichelle rose.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_20200426_083853_468.jpg ( 150.48k ) Antal nedladdningar: 1
          Bifogad fil  IMG_20200426_083853_467.jpg ( 199.11k ) Antal nedladdningar: 1
          Bifogad fil  IMG_20200426_083853_481.jpg ( 200.09k ) Antal nedladdningar: 1
           


          --------------------
          Med vänliga hälsningar

          MyMichelle
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-04-2020, 08:30
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Mögel är också en svamp, svamp finns i allt organiskt material och i alla våra jordar. Svamp är en av våra viktigaste nedbrytare i jorden och utan svamptrådar skulle inget kunna växa en längre tid.

          Det du ser är endast en liten del av svampen och har förmodligen uppstått av övervattning, ibland ser man det också i inplastad jord om det uppstått ett litet hål i plasten och fukt tagit sig in. Om du ser till att jorden torkar ut så försvinner det.

          Du måste ha dräneringshål i krukan, annars ruttnar dalians knölar.
           
          Citera
          MyMichelle
          Inlägg 26-04-2020, 08:50
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          21-01-2020
          Medlem nr: 90 515



          CITAT (Gunilla T @ 26-04-2020, 09:30) *
          Mögel är också en svamp, svamp finns i allt organiskt material och i alla våra jordar. Svamp är en av våra viktigaste nedbrytare i jorden och utan svamptrådar skulle inget kunna växa en längre tid.

          Det du ser är endast en liten del av svampen och har förmodligen uppstått av övervattning, ibland ser man det också i inplastad jord om det uppstått ett litet hål i plasten och fukt tagit sig in. Om du ser till att jorden torkar ut så försvinner det.

          Du måste ha dräneringshål i krukan, annars ruttnar dalians knölar.



          Tack snälla Gunilla för snabbt svar!

          Just det, såklart, mögelsvamp ju!
          Oj, så skönt att veta det bara var svamp. Då ska jag genast se till att denna jord torkar och så ska jag fixa hål i krukorna.

          Vi har byggt odlingslådor med lite snedställd botten och hål på sidan där vattnet lättare kan rinna ut. Så jorden och dahliorna ska få bo där sen när det är dags för dem att flytta ut. Var ju lite dumt av mig att inte tänka på att även endast jorden behövde dräneringshål.

          Tack återigen!


          --------------------
          Med vänliga hälsningar

          MyMichelle
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 11:13
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon