Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kompostkvarn, Vilken är bäst?
          Jazzmann
          Inlägg 06-10-2007, 18:59
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          06-10-2007
          Medlem nr: 12 744



          Ska köpa en kompostkvarn, men vet inte vilken man ska välja. Inte nog med att man ska välja fabrikat, det finns också olika tekniker. Vad säger ni?
           
          Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 06-10-2007, 19:55
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem sedan:
          29-05-2005
          Medlem nr: 5 891



          Först bör du bestämma hur mycket pengar du vill lägga på denna maskin - priserna varierar ganska mycket.

          En annan fråga av stor betydelse är hur mycket du tänker använda maskinen och vad du tänker tugga och slutligen vad du vill ha ut ur maskinen (storlek på "fliset)

          Vår nya är av märket Bosch. Kostade ca. 4 000 och ger lite väl stora bitar för att jag ska kunna ha glädje av tugget överallt, men den fungerar bra
           
          Citera
          Eva 33c
          Inlägg 13-10-2007, 22:59
          Länk hit: #3


          Gäster






          Det finns i allafall tre olika typer av kvarnar.
          De med en roterande skiva med knivar på.
          De med spiral-vals
          De med fräs-vals.

          Jag hade en kniv-variant i många år. De är relativt billiga men väsnas fruktansvärt vid användning, hörselskydd är ett absolut måste. Dessutom var det ett evigt rensande eftersom grenar snodde sig och fastnade så det blev stopp.
          Men själva fliset var väldigt finfördelat och användbart.

          I år tröttnade jag på den och köpte en dyr Boschmaskin med fräsvals, den hade fått pris för sin låga bullernivå.
          Och vilken skillnad! Man kan föra ett samtal med någon samtidigt som man kör den. Den är inte alls lika "våldsam" som den gamla utan jobbar lugn och stilla, den matar dessutom igenom matrialet själv. Så när man placerat ett knippe ris/en gren i tratten kan man släppa den och plocka ihop nästa osv. Skulle något fastna (har inte hänt än) kan man bara köra valsen baklänges. Tom min 12-åriga dotter kunde hantera den utan att man behövde vara orolig.
          Fliset blir grövre än det i den gamla men duger bra till både täckning av gångar och att lägga i komposten. Jag är jättenöjd med den.

          Kvarnarna med sk spiralvals har jag hört ger ett sämre matrial för att använda som täckmatrial. Det blir som jag förstått mera långa "remsor" . Men jag har ingen egen erfarenhet av dem.
           
          Citera
          fruberglund
          Inlägg 17-10-2007, 20:07
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem sedan:
          04-08-2004
          Medlem nr: 4 227



          Jag har en Stiga silencium med fräsvals. Köpte den begagnad på Blocket för 700 spänn, knappt använd. Jag är supernöjd och sa precis häromdagen till min man att det är det bästa jag köpt till trädgården. Använder den endast till att köra ner material till komposten men tycker inte att det blir så stora bitar av den.

          De med knivar har jag hört är värdelösa och de jag vet som köpt såna med knivar använder inte sina för att grenarna bara fastnar osv. Min används flitigt kan jag säga. De med vals är dyrare men det är de värda. Nypris brukar ligga runt 3.500:- men det går ju att göra som jag och kolla på Blocket osv. om man inte har panik och inte måste ha en sprillandes ny.

          När den här väl är slutkörd (hoppas det tar många år) så blir det en ny på en gång och hittar jag ingen begagnad så lägger jag gärna 3.500:- på en ny för det tycker jag absolut den är värd!

          Min är också väldigt tyst och det gör ju att man kan köra den sena sommarkvällar osv. utan att störa grannar. Och håller med Eva om att den matar igenom grenar själv. Dessutom kan man köra mjuka växtdelar, löv osv. utan att det fastnar, det är svårt med knivmodellen har jag hört.

          Lycka till och hoppas du blir nöjd med ditt köp!


          --------------------
          Hälsningar, fru Berglund

          "Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"


          Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-10-2007, 20:25
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Satsa på en så kraftig maskin du tycker du har råd med! Har du ljudkänsliga grannar så prata med dem innan!


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 04-11-2007, 23:24
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 269
          Medlem sedan:
          04-09-2007
          Medlem nr: 12 343



          Tack för era inlägg - de gav mig mycket. Kollade några andra informationsställen också och kom fram till att en Bosch 2200 borde jag ha. Köpte en och testade den idag. So far so good rolleyes.gif
          Om den pajar så hör jag av mig igen.


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 16:58
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon