Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Omskolning av blågran
          Mairam
          Inlägg 04-08-2019, 19:10
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          21-05-2019
          Medlem nr: 89 263



          Hej alla kunniga! Tänkte höra om nån har koll på om man ska vattna granplant underifrån eller ovanifrån? Jag har haft mina små frösådda blågranplantor i en kruka tills nu, men idag satte jag ned dem en och en i ett brätte för granplant som stått tomt sedan i våras då jag planterade uppe i skogen(borde naturligtvis satt fröna där från början!!!) och nu är jag osäker på om rötterna utvecklas rätt om jag fortsätter vattna uppifrån. Undrar också om man ska ge dem nån slags näring, typ blåkorn? De små raringarna är bara ca två cm höga än så länge. Snälla, nån som vet?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-08-2019, 19:33
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          När det regnar kommer vattnet uppifrån, så inte kan det väl vara något problem? Förutsatt att man vattnar rejält kanske två gånger i veckan och inte går och småskvätter lite varje dag. Och blåkorn - nej och framför allt inte så här sent på säsongen! Risken är att de börjar växa okontrollerat och inte kan stoppa till hösten. Rent generellt behöver inte gran gödas, de klarar sig på lite. Och två centimeter är inte så konstigt första säsongen, särskilt om plantorna stått i solen. Vanliga granplantor i skogen blir inte mycket större första året. Under exakt rätt förutsättningar kan de sticka iväg en bit, så som lagom mycket skugga och fuktig och lucker jord.
           
          Citera
          Mairam
          Inlägg 04-08-2019, 20:52
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          21-05-2019
          Medlem nr: 89 263



          Tack för hjälpen! Då kör jag på med rejäl vattning ett par gånger i veckan helt enkelt och struntar i gödning. Har precis upptäckt fröjden i att odla barrträd, eller rättare sagt träd i allmänhet, tur att det finns proffs att fråga om hjälp!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 16:50
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon