Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > dåligt plantagen!, lura kunder...
          160kvm stort hus
          Inlägg 31-03-2008, 14:40
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 016



          Hej!
          Var på plantagen i eskilstuna i helgen och tittade på alla underbara nya växter och blommor dom fått in.

          Letar mig fram genom rosorna och rosenribbsen till körsbären. Eftersom jag vill ha några körsbärsträd så stannar jag till och läser lite extra. Sötkörsbär, surkörsbär, bigaråer ( stavning?? )
          Bigarå, stora svarta bigaråer med underbart söt smak. Wow tänker jag, kan inte bli bättre. härdig zon 1-2.

          Men vänta nu.. zon 1-2? Vi bor ju i zon 3.. Möjligtvis 2-3.. Men ändå.

          Fasiken.... Går iväg och fingrar lite på ett par sötkörsbär som är härdiga i min zon.

          Hör följande konversation bakom mig...

          Kund: Hej, jag funderar på det här trädet i min trädgård.
          Personal: Ja bigaråen ja, mycket fint träd. Blir många söta goda bär.
          K: låter bra, är ute efter ett körsbärsträd, hur stort blir det?
          P: Inte så stort, sen tar det ju ett tag.Och man kan ju hålla ner det med beskärning. Vart bor du?
          K: örebro
          P. ok, har du körsbärsträd på tomten eller i närheten? Du behöver ju två för att det ska bli bär.
          K: nej det har jag ju inte, men grannen har två st.
          P. ok det räcker nog.

          Sen börjar han dividera om hur det ska få plats i bilen osv. Och då kan jag inte längre vara tyst utan måste lägga mig i.
          Jag: hej, du (vänder mig mot säljaren ) vet väl om att det här trädet är härdigt i zon 1-2?( det står ju på lappen ) Det här ( e-tuna ) är zon 2-3 och örebro kan i vissa fall vara 3-4...??
          P: jo, men om man planterar det i ett skyddat gynsamt förhållande så kan det gå.
          Jag: jo, men det har ju inte kunden fått någon information om, eller hur. Är det inte bättre att han väljer ett annat träd som är härdigare? Så slipper han bli besviken sen nästa år när trädet förmodligen har dött?
          P: jo, ja....
          Kund: va, överlever det inte?
          Jag: nja, du bor i zon tre fyra, det kan som sagt överleva under gynsamma förhållanden men det är nog i kallaste laget.
          K: men va f...
          P: eh alltså jaaaa... *skäms*
          Jag: så jag skulle nog välja ett annat träd som är anpassat för din zon.

          Ja och sen diskuterade vi lite till. Visst har man väl ett visst ansvar att titta efter själv. Men jag förstår inte varför plantagen tar in träd och buskar som inte är anpassade för det klimatet där butiken ligger. Tror ju knappast nån från skåne åker upp till och bara för att handla just här.

          Usch och fy att lura kunderna så.

          / den som inte kan vara tyst.


          --------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )


          (Bytt sign från 16kvm stor balkong)
           
          Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Monaxe
          Inlägg 31-03-2008, 14:46
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem sedan:
          23-10-2007
          Medlem nr: 12 962



          Riktigt dålig stil tycker jag, bra att du sa ifrån så den stackaren slapp stå där nästa år med ett nedfruset liten träd.


          --------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 31-03-2008, 17:31
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Min skepsis mot Plantaget späds på. Verkar lite som man bara flyttar över ett danskt koncept på Sverige, med odlingsmässigt helt andra förutsättningar. Där jag handlar växter så ska personalen också kunna växter. Vad är det för biggaråträd som blir litet och va då hålla nere med beskärning.....
          Beklämmande historia!!!


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Bettis
          Inlägg 31-03-2008, 17:43
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem sedan:
          07-02-2007
          Medlem nr: 9 061



          Var på Plantagen i torsdags (brukar inte gå dit men dottern fyllde år, skulle "bara" köpa någon snittblomma) hittade en jättefin ranunkel till mig som jag inte kunde låta bli att köpa á´45:-, två dagar senare var den död -cry-.gif och jag ids inte åka ända dit igen för att klaga, det ligger nära där dottern bor därför handlade jag där. Skit ställe sista gången jag var där iaf.


          --------------------
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 31-03-2008, 17:44
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          CITAT (Aqvakul @ 31-03-2008, 18:31) *
          Min skepsis mot Plantaget späds på. Verkar lite som man bara flyttar över ett danskt koncept på Sverige, med odlingsmässigt helt andra förutsättningar. Där jag handlar växter så ska personalen också kunna växter. Vad är det för biggaråträd som blir litet och va då hålla nere med beskärning.....
          Beklämmande historia!!!



          Plantagen är från början en norsk firma så odlingsförhållanden borde inte vara så annorlunda än sverige. Plantagen finns i Norge, Finland, Sverige och Irland. Det finns inga butiker i Danmark. (Källa Plantasjens norska hemsidan, den svenska uppdateras just nu)

          Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 31-03-2008, 17:45


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 31-03-2008, 18:14
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 31-03-2008, 18:44) *
          Plantagen är från början en norsk firma så odlingsförhållanden borde inte vara så annorlunda än sverige. Plantagen finns i Norge, Finland, Sverige och Irland. Det finns inga butiker i Danmark. (Källa Plantasjens norska hemsidan, den svenska uppdateras just nu)


          Tack för rättelsen! tummenupp.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Lill Kaja
          Inlägg 31-03-2008, 19:47
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          30-01-2007
          Medlem nr: 9 023



          Og de av oss som er glad i hage her i Norge(trädgård) med mer, er ikke spesielt fornøyd med Plantasjen her heller.... Det er nok mer en "mjölk og bröd" butikk. Dvs de er billige og bra på det de fleste vil ha som penseer mm..


          --------------------
          Lill Kaja, Norge
           
          Citera
          abbbe
          Inlägg 31-03-2008, 20:09
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 851
          Medlem sedan:
          03-08-2006
          Medlem nr: 8 321



          CITAT (16kvm stor balkong @ 31-03-2008, 15:40) *
          Hej!
          Var på plantagen i eskilstuna i helgen och tittade på alla underbara nya växter och blommor dom fått in.

          Letar mig fram genom rosorna och rosenribbsen till körsbären. Eftersom jag vill ha några körsbärsträd så stannar jag till och läser lite extra. Sötkörsbär, surkörsbär, bigaråer ( stavning?? )
          Bigarå, stora svarta bigaråer med underbart söt smak. Wow tänker jag, kan inte bli bättre. härdig zon 1-2.

          Men vänta nu.. zon 1-2? Vi bor ju i zon 3.. Möjligtvis 2-3.. Men ändå.

          Fasiken.... Går iväg och fingrar lite på ett par sötkörsbär som är härdiga i min zon.

          Hör följande konversation bakom mig...

          Kund: Hej, jag funderar på det här trädet i min trädgård.
          Personal: Ja bigaråen ja, mycket fint träd. Blir många söta goda bär.
          K: låter bra, är ute efter ett körsbärsträd, hur stort blir det?
          P: Inte så stort, sen tar det ju ett tag.Och man kan ju hålla ner det med beskärning. Vart bor du?
          K: örebro
          P. ok, har du körsbärsträd på tomten eller i närheten? Du behöver ju två för att det ska bli bär.
          K: nej det har jag ju inte, men grannen har två st.
          P. ok det räcker nog.

          Sen börjar han dividera om hur det ska få plats i bilen osv. Och då kan jag inte längre vara tyst utan måste lägga mig i.
          Jag: hej, du (vänder mig mot säljaren ) vet väl om att det här trädet är härdigt i zon 1-2?( det står ju på lappen ) Det här ( e-tuna ) är zon 2-3 och örebro kan i vissa fall vara 3-4...??
          P: jo, men om man planterar det i ett skyddat gynsamt förhållande så kan det gå.
          Jag: jo, men det har ju inte kunden fått någon information om, eller hur. Är det inte bättre att han väljer ett annat träd som är härdigare? Så slipper han bli besviken sen nästa år när trädet förmodligen har dött?
          P: jo, ja....
          Kund: va, överlever det inte?
          Jag: nja, du bor i zon tre fyra, det kan som sagt överleva under gynsamma förhållanden men det är nog i kallaste laget.
          K: men va f...
          P: eh alltså jaaaa... *skäms*
          Jag: så jag skulle nog välja ett annat träd som är anpassat för din zon.

          Ja och sen diskuterade vi lite till. Visst har man väl ett visst ansvar att titta efter själv. Men jag förstår inte varför plantagen tar in träd och buskar som inte är anpassade för det klimatet där butiken ligger. Tror ju knappast nån från skåne åker upp till och bara för att handla just här.

          Usch och fy att lura kunderna så.

          / den som inte kan vara tyst.

          Och tänk om den där kunden är reggad här på forumet, vem skulle skämmas då?


          --------------------
          jävla bladlöss!
           
          Citera
          Heda
          Inlägg 31-03-2008, 20:16
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem sedan:
          04-03-2008
          Medlem nr: 14 393



          Här är en till som håller med...men de brukar vara billiga på gräs och om man är lite kunnig själv så kan man plocka ut det som är billigare. Oftast har de så sorgliga plantor att man INTE har någon lust att betala 45:- för en liten ynklig höstanemon med två blad, som dessutom ser vanvårdad ut! Jag kan ju åka en mil bort och få en kanonfin planta, större och friskare och välvårdad för 49 - 59 :-!!! Dom är till viss del billiga på lökar och knölar och fröer...rosorna brukar se hyfsade ut och ibland har man tur...

          Inneväxter och krukor är de däremot bra på tycker jag, stort utbud och bra priser men trädgårdssidan är ganska sorglig, tyvärr...
           
          Citera
          rahmat2
          Inlägg 31-03-2008, 20:40
          Länk hit: #10


          Gäster






          CITAT (16kvm stor balkong @ 31-03-2008, 15:40) *
          ...
          Usch och fy att lura kunderna så.

          / den som inte kan vara tyst.

          Håller med dig faktiskt!
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 31-03-2008, 21:49
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          iförsig är Bigarå härdigare än till zon 1-2 . till zon 4 . om man väljer rätt sort . så den hade nog överlevt i ett varmt läge . fast det är ju inte proffsigt att göra så

          Redigerat av flaxss: 31-03-2008, 21:50
           
          Citera
          zissi
          Inlägg 31-03-2008, 21:51
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem sedan:
          01-05-2005
          Medlem nr: 5 640



          De få gånger jag varit på Plantagen har det varit dåligt utbud på fräscha krukväxter.........jo, vissa sorter är fina .....men många av de blommande krukväxterna har varit nästan överblommade eller kruttorra så de hänger.

          Åkt därifrån besviken ett flertal gånger. Handlar ofta lokalt i våra små blomsterbutiker eller ännu hellre i en handelsträdgård här intill. Lite dyrare men så mkt fräschare.


          --------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 01-04-2008, 11:42
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          CITAT (16kvm stor balkong @ 31-03-2008, 15:40) *
          Kund: Hej, jag funderar på det här trädet i min trädgård.
          Personal: Ja bigaråen ja, mycket fint träd. Blir många söta goda bär.
          K: låter bra, är ute efter ett körsbärsträd, hur stort blir det?
          P: Inte så stort, sen tar det ju ett tag.Och man kan ju hålla ner det med beskärning. Vart bor du?
          K: örebro
          P. ok, har du körsbärsträd på tomten eller i närheten? Du behöver ju två för att det ska bli bär.
          K: nej det har jag ju inte, men grannen har två st.
          P. ok det räcker nog.


          Är det ingen som ragerat på detta försäljningsargumentet då?
          Det räcker inte med att ha två körsbär, de ska ju passa varandra också! Pollineringsschema har väl de flesta som odlar hört talas om!
          Nä, klart amatörmässigt!
           
          Citera
          Karrolina
          Inlägg 01-04-2008, 20:01
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem sedan:
          30-03-2006
          Medlem nr: 7 322



          Jag har skrivit flera arga trådar om Plantagen tidigare år.. Konstigt att dom går runt! Känns som alla är missnöjda. Känner folk som har jobbat där också och arbetsförhållandena är tydligen riktigt dåliga. Den tjejen har även jobbat på blomsterlandet och där är visst både personalförhållandena och kvalitén mycket bättre. Jag brukar handla där och är nöjd med det. Visst vill man stödja lokala handlare men ibland får plånboken styra och då är Blomsterlandet ett bra alternativ.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 01-04-2008, 20:11
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (abbbe @ 31-03-2008, 21:09) *
          Och tänk om den där kunden är reggad här på forumet, vem skulle skämmas då?

          Hur menar du då? Plantagens personal ska skämmas, inte kunden. Jag skulle lätt kunna köpa endast ett körsbärsträd och tro att det fungerar... blush.gif
          Däremot har jag lärt mig att bara köpa grejer för zon 4 och uppåt... genom egen erfarenhet. giggle.gif
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-04-2008, 23:13
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (MariaS @ 01-04-2008, 12:42) *
          Är det ingen som ragerat på detta försäljningsargumentet då?
          Det räcker inte med att ha två körsbär, de ska ju passa varandra också! Pollineringsschema har väl de flesta som odlar hört talas om!
          Nä, klart amatörmässigt!


          Konstigt att jag alltid fått så mycket körsbär som bara haft ett träd och inga andra fanns så långt ögat nådde.

          Bortsett från det så verkar det vara urdålig personal och det är ju också dåligt att dom tar in växter som inte klarar klimatet. Undrar om dom säljer samma sorts biggaråer i norrland.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 01-04-2008, 23:20
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem sedan:
          22-02-2008
          Medlem nr: 14 192



          CITAT (Bettis @ 31-03-2008, 18:43) *
          Var på Plantagen i torsdags (brukar inte gå dit men dottern fyllde år, skulle "bara" köpa någon snittblomma) hittade en jättefin ranunkel till mig som jag inte kunde låta bli att köpa á´45:-, två dagar senare var den död -cry-.gif och jag ids inte åka ända dit igen för att klaga, det ligger nära där dottern bor därför handlade jag där. Skit ställe sista gången jag var där iaf.



          Bara så du vet så har plantagen 5 dagars garanti på sina snittblommor, så det är bara åka tillbaka med iaf kvittot och i bästa fall ta med sig de döda blommorna. det har jag gjort. Det är din rätt som kund.
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 02-04-2008, 08:49
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          CITAT (Stintan43 @ 02-04-2008, 00:13) *
          Konstigt att jag alltid fått så mycket körsbär som bara haft ett träd och inga andra fanns så långt ögat nådde.

          Bortsett från det så verkar det vara urdålig personal och det är ju också dåligt att dom tar in växter som inte klarar klimatet. Undrar om dom säljer samma sorts biggaråer i norrland.

          Ja det finns ju självfertila också! Men det var det ju uppenbarligen inte fråga om här. Självfertila sötbärssorter är= Fryksås, Lapins, Stella och Sunburst.
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 02-04-2008, 09:00
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          CITAT (Stintan43 @ 02-04-2008, 00:13) *
          Konstigt att jag alltid fått så mycket körsbär som bara haft ett träd och inga andra fanns så långt ögat nådde.

          Bortsett från det så verkar det vara urdålig personal och det är ju också dåligt att dom tar in växter som inte klarar klimatet. Undrar om dom säljer samma sorts biggaråer i norrland.


          Plantagen finns inte i norra Sverige. lista


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Kat
          Inlägg 02-04-2008, 10:21
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem sedan:
          12-04-2005
          Medlem nr: 5 397



          CITAT (abbbe @ 31-03-2008, 21:09) *
          Och tänk om den där kunden är reggad här på forumet, vem skulle skämmas då?



          Kunden har väl inget att skämmas för?
          Alla kan inte kunna allting.
           
          Citera

          3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 18:05
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon