Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tips på växt i bergskreva som inte dränerar.
          Kofotsjanne
          Inlägg 25-05-2021, 19:30
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          25-05-2021
          Medlem nr: 94 535



          Hej.

          Har ett berg på tomten med diverse skrevor och hål som jag försöker fylla med lite liv. Är nybörjare och chansar en del och hoppas på att något överlever.
          Har en avlång skreva som inte verkar dränera alls då det står vatten i den efter regn. Skulle vilja ha något som växer där i. Inte för litet då det är 170cm över marken och det är ju kul om det syns. Får gärna hänga över lite. När det regnar rinner det mycke vatten och samlas där. Skulle gissa att jag får i 10-20liter jord i den.

          Har ni tips?

          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  A19A2045_C6B8_40AE_939C_752ABCA1994C.jpeg ( 712.63k ) Antal nedladdningar: 3
           
           
          Citera
          Weekend
          Inlägg 25-05-2021, 23:14
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem sedan:
          22-09-2020
          Medlem nr: 92 904



          http://encyclopaedia.alpinegardensociety.net/plants/#top
          kan inte komma på ngt förslag just nu, men det finns mycket att väljapå. Jorden ska iaf vara grusig, sand ingen mull.
           
          Citera
          August
          Inlägg 26-05-2021, 07:53
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 130
          Medlem sedan:
          16-03-2008
          Medlem nr: 14 654



          Jag har flera klippskrevor som jag odlat i och det finns en del att välja på men det förutsätter god dränering. Inga eller väldigt få växter klarar att bli stående i vattensjuk jord. Det är ungefär som att försöka odla i en kruka utan dräneringshål. Rötterna kräver syre och det får de inte där vatten samlas utan möjlighet att rinna bort. Det hjälper inte att fylla upp med grus om inte vattnet kan dräneras bort.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-05-2021, 08:45
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (August @ 26-05-2021, 08:53) *
          Jag har flera klippskrevor som jag odlat i och det finns en del att välja på men det förutsätter god dränering. Inga eller väldigt få växter klarar att bli stående i vattensjuk jord. Det är ungefär som att försöka odla i en kruka utan dräneringshål. Rötterna kräver syre och det får de inte där vatten samlas utan möjlighet att rinna bort. Det hjälper inte att fylla upp med grus om inte vattnet kan dräneras bort.


          tummenupp.gif så är det, ja.
           
          Citera
          Kofotsjanne
          Inlägg 26-05-2021, 13:59
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          25-05-2021
          Medlem nr: 94 535



          Okej. Tack för svar. Får kanske skippa det stället då.. Eventuellt skulle det kanske gå att bygga upp med grus över ytan dit det dräneras och sätta något mindre i grund jord. Får ta dit slang och se över hur högt upp det blir stående.

          Antar att mitt andra ställe är kört då också.. det är bredare och grundare men det blir också där lite vatten stående.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  5CE93FD1_5BF4_4B6A_8AD8_4C57EE059EC1.jpeg ( 215.39k ) Antal nedladdningar: 0
           
           
          Citera
          Kofotsjanne
          Inlägg 31-05-2021, 12:42
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          25-05-2021
          Medlem nr: 94 535



          Hej igen!
          Har beställt ett hammarborr nu på 920mm! Tanken är att borra ett hål för dränering vid första bilden i trådstart. Om jag lyckas borde det inte bli något problem med att vatten står.

          Nu spanar jag efter en rolig växt att sätta där ihop med kanske ett par färgglada krypande timjan. Har ni förslag? Blåregn och dom här japanska lönn som är röda gillar jag. Men klarar dom sig i den lilla jord som får plats där tro?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 06:00
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon