Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          8 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > När trädgården dör..
          Gunilla T
          Inlägg 21-07-2017, 07:18
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Gossen Ruda @ 20-07-2017, 21:59) *
          Informationen har nått mig i alla fall. Jag vet tom att det är bekymmersamt i södra Halland. Laholm och Halmstad t.ex.


          Ja, du är en reflekterande person som håller dig uppdaterad men bara här på lilla Odlas forum kan man se vilket gigantiskt informationsproblem detta är, Sverige kan väl inte få brist på rent vatten?

          Jag blir kallad alarmist utan något rimligt resonemang om motivet bakom, Stintan tror att detta är en kommunal konspiration för att lura hushållen att ansluta sig till det kommunala vattensystemet. Vi har två borrade brunnar samt en grävd och vi skulle omedelbart ansluta oss om den möjligheten gavs för att slippa denna kamp vareviga sommar. Men här kommer inga vattenrör att dras, någonsin.

          För drygt en månad sedan rapporterade myndigheterna att endast 14 av landets 290 kommuner hade normala grundvattennivåer, det om något är alarmerande.

          Hjälmaren, som till ytan är Sveriges fjärde största sjö är nu föremål för en infekterad strid och polisanmälningar. Den stora sjön avvattnar Västmanland, Södermanland och Närke. Vattenståndet i sjön är nu mycket lågt och regleras genom en damm i Eskilstuna. Nu kräver kommunerna runt omkring att man minskar vattenutsläppen i dammen för att höja nivån i sjön, Eskilstuna kommun säger nej. Fiskerinäringen och kommersiella båttrafiken anmäler Vattenförbundet eftersom deras inkomster är i farozonen.

          Striden om rent vatten har bara börjat och de stora sjöarna är ingen garant för vattenförsörjningen framöver.

          Utan tvekan måste vi införa nya rutiner i våra liv för att spara på rent vatten men det förutsätter förstås att alla inser allvaret.
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 21-07-2017, 08:52
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          CITAT (Gunilla T @ 20-07-2017, 08:11) *
          Håller med, det blev inget bra. Om du måste börja med att googla för att leta argument och landar i att sätta en etikett på mig så blev det nästan torftigt.

          Jag är väldigt ledsen för vad som händer i trädgården och du låter dig provoceras av det ohmy.gif


          Halaj!

          Ja, jo, det var nog lite hårt sagt. och jag förstår visst din frustration.
          Men jag förstår också att du älskar att grotta ner dig i tanken på att allt går åt h-e.
          Det är ett torrår bara. Varken mer eller mindre. Efter regn kommer sol. Eller om det var tvärtom.

          //T
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-07-2017, 09:22
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Tapio @ 21-07-2017, 09:52) *
          Halaj!

          Ja, jo, det var nog lite hårt sagt. och jag förstår visst din frustration.
          Men jag förstår också att du älskar att grotta ner dig i tanken på att allt går åt h-e.
          Det är ett torrår bara. Varken mer eller mindre. Efter regn kommer sol. Eller om det var tvärtom.

          //T


          Kopierar in vedertagen definition på personangrepp;

          Ad hominem-argument eller argumentum ad hominem (latin: "argument mot personen"), i vardagligt tal personangrepp, är ett osakligt argument, där debattören angriper motståndarens karaktär, förmåga eller avsikter i stället för att debattera sakfrågan. Personangrepp har ofta syftet att nå psykologiskt övertag över motståndaren och få denne på defensiven i debatten.

          Inom retoriken är detta ett argumentationsfel, eftersom det inte är ett sakligt argument. Elaka personangrepp är något som undviks av den retoriskt kunnige, eftersom de lätt kan få den motsatta effekten: den angripne får medkänsla och sympati från åhörarna med och därmed en fördel.

          Undertyper

          Det finns flera typer av personargument, vilka har fått egna namn:

          * Ad hominem abusive eller argumentum ad personam – Argument där man förolämpar sin meningsmotståndare.
          * Ad hominem circumstantial – Man påstår att omständigheterna någon befinner sig i gör att han har fel.
          * Ad hominem tu quoque – Tu quoque betyder "du också".
          * Guilt by association - Argument som har som syfte att förknippa meningsmotståndaren med något, allmänt betraktat, dåligt.
          -----------------

          Du fortsätter att skriva om min person men har inget att tillföra i sakfrågan annat än ett gammalt talesätt. Kom igen Tapio, ämnet är vattenbrist.



           
          Citera
          andersen
          Inlägg 21-07-2017, 09:42
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 4 128
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          Kanske vi kan lära oss ifrån Israel?

          http://www.varldenidag.se/nyheter/vattenbr...h1f5tFwgnOO4LQ/


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-07-2017, 10:38
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det finns vatten i Sverige men kanske inte på rätt ställe. Jag kollade varningarna från SMHI igår. I norra Götaland och södra Svealand gick det ett bälte tvärs över Sverige med skogsbrandrisk samtidigt som det varnades för höga flöden i vattendragen längst upp i norr. Det där med tappningen av de stora sjöarna är ett kapitel för sig. Jag kanske återkommer i ämnet. Beträffande regnet som kommit in nu har det regnat i ett par timmar men är ännu inte mätbart. När det låg väster om Danmark var det tidvis skyfall.

          Redigerat av Gossen Ruda: 21-07-2017, 10:42


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-07-2017, 10:54
          Länk hit: #26


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Och i helgen blir det inte regn som de trodde tidigare, det blir sol och 27 och 25 grader istället...
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-07-2017, 13:28
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Huggorm @ 21-07-2017, 11:54) *
          Och i helgen blir det inte regn som de trodde tidigare, det blir sol och 27 och 25 grader istället...


          Jag har slutat följa rapporterna eftersom de egentligen inte ger någon information längre. Jag tror som Gossen att det hänt något med vädersystemen så det är svårt att ställa prognoser.

          Tog en tur med kameran, allt ser inte ut såhär men alldeles för mycket och för varje dag som går blir det värre.

          Bifogad fil  DSC001650001_1.JPG ( 337.64k ) Antal nedladdningar: 7


          Miscantus sinensis `Nishidake´ sjunger på sista versen

          Bifogad fil  DSC001670001_1.JPG ( 308.01k ) Antal nedladdningar: 8


          Ett antal Rhododendronbuskar försöker skydda sig mot torkan genom att fälla bladen

          Bifogad fil  DSC001690001.JPG ( 258.24k ) Antal nedladdningar: 7









           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-07-2017, 13:39
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Den vackra pelarformade tujan, `Degroot´s spire´ tre meter hög och otroligt tät i växten har inte många barr kvar.

          Bifogad fil  DSC001720001_1.JPG ( 311.03k ) Antal nedladdningar: 11


          Cryptomeria japonica den japanska cedern, också ca 3 m hög är döende

          Bifogad fil  DSC001790001.JPG ( 317.26k ) Antal nedladdningar: 5


          Koltrastarna är desperata, de hackar sönder alla torvblock i trädgården i jakten på mat. Här finns ff lite fukt där jag vattnat och så fort jag går därifrån är de framme och hackar sönder både block och växter.

          Bifogad fil  DSC001740001_1.JPG ( 341.94k ) Antal nedladdningar: 5







           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-07-2017, 13:46
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Skälet till fåglarnas beteende är det här. Vi klipper grönytor på några tusen kvm på andra sidan huset. Där brukar fåglarna gå och plocka mask och insekter. Nu finns ingen mat att hitta.

          Bifogad fil  DSC001800001.JPG ( 311.9k ) Antal nedladdningar: 7


          Geranium `Katherine Adele´ är törstig, tyvärr kan jag inte hjälpa

          Bifogad fil  DSC001760001.JPG ( 335.78k ) Antal nedladdningar: 7




           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-07-2017, 14:00
          Länk hit: #30


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Tragiskt, det gör nästan ont att se sad.gif
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-07-2017, 14:08
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Gunilla T @ 21-07-2017, 08:18) *
          Ja, du är en reflekterande person som håller dig uppdaterad men bara här på lilla Odlas forum kan man se vilket gigantiskt informationsproblem detta är, Sverige kan väl inte få brist på rent vatten?

          Jag blir kallad alarmist utan något rimligt resonemang om motivet bakom, Stintan tror att detta är en kommunal konspiration för att lura hushållen att ansluta sig till det kommunala vattensystemet. Vi har två borrade brunnar samt en grävd och vi skulle omedelbart ansluta oss om den möjligheten gavs för att slippa denna kamp vareviga sommar. Men här kommer inga vattenrör att dras, någonsin.

          För drygt en månad sedan rapporterade myndigheterna att endast 14 av landets 290 kommuner hade normala grundvattennivåer, det om något är alarmerande.

          Hjälmaren, som till ytan är Sveriges fjärde största sjö är nu föremål för en infekterad strid och polisanmälningar. Den stora sjön avvattnar Västmanland, Södermanland och Närke. Vattenståndet i sjön är nu mycket lågt och regleras genom en damm i Eskilstuna. Nu kräver kommunerna runt omkring att man minskar vattenutsläppen i dammen för att höja nivån i sjön, Eskilstuna kommun säger nej. Fiskerinäringen och kommersiella båttrafiken anmäler Vattenförbundet eftersom deras inkomster är i farozonen.

          Striden om rent vatten har bara börjat och de stora sjöarna är ingen garant för vattenförsörjningen framöver.

          Utan tvekan måste vi införa nya rutiner i våra liv för att spara på rent vatten men det förutsätter förstås att alla inser allvaret.


          Var har jag sagt att jag tror att det är en kommunal konspiration för att lura hushållen? Dålig och ful stil att lägga ord i andras mun för att få dem att framstå som mindre vetande. Ju fler som ska ha del av den kommunala soppan desto mindre blir portionerna. Och varför ska vi spola ner dricksvatten i toaletterna?


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-07-2017, 14:17
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Sorgligt Gunilla T sad.gif


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-07-2017, 14:31
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (*Stintan* @ 21-07-2017, 15:08) *
          Var har jag sagt att jag tror att det är en kommunal konspiration för att lura hushållen? Dålig och ful stil att lägga ord i andras mun för att få dem att framstå som mindre vetande. Ju fler som ska ha del av den kommunala soppan desto mindre blir portionerna. Och varför ska vi spola ner dricksvatten i toaletterna?


          Jag förstod inte ditt inlägg först men så tolkade jag det som om du trodde att kommunerna ville tjäna pengar på vattenbristen genom dyra anslutningar till kommunalt vatten. Jag ber om ursäkt för feltolkningen Stintan!

          Med reservation för ytterligare en feltolkning men menar du att fler användare inte bör anslutas till kommunalt vatten för då får alla nuvarande kunder mindre att dela på?

          Jag är inte ansvarig för dricksvattnet i toaletterna så jag har inget svar på din fråga annat än att beredskapen inför ett förändrat klimat verkar vara mer än urusel. Vatten är vårt viktigaste livsmedel och utan vatten stannar klockorna och blommorna vissnar.

          Redigerat av Gunilla T: 21-07-2017, 14:32
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-07-2017, 14:39
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Huggorm @ 21-07-2017, 15:00) *
          Tragiskt, det gör nästan ont att se sad.gif


          Ja, det gör ont Huggorm! Inget läge för dräneringsåtgärder som någon föreslog för att utrota örnbräken wacko.gif
           
          Citera
          Fröken Odört
          Inlägg 21-07-2017, 20:14
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem sedan:
          13-04-2016
          Medlem nr: 83 434



          Edit. Ändrade mig, såg att du var otrevlig, så varför hjälpa?

          Redigerat av Fröken Odört: 21-07-2017, 20:15


          --------------------
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-07-2017, 08:57
          Länk hit: #36


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Se där ja, nu har de plockat bort regnet ur prognosen även för måndagen. Jag tror snart riksrevisionen får kolla på SMHI, de har ju 0% rätt på prognoser som sträcker sig tre dagar in i framtiden. Hade dom singlat slant om nederbörden hade dom åtminstone fått 50% rätt.
           
          Citera
          andersen
          Inlägg 22-07-2017, 11:54
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 4 128
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          CITAT (Huggorm @ 22-07-2017, 09:57) *
          Se där ja, nu har de plockat bort regnet ur prognosen även för måndagen. Jag tror snart riksrevisionen får kolla på SMHI, de har ju 0% rätt på prognoser som sträcker sig tre dagar in i framtiden. Hade dom singlat slant om nederbörden hade dom åtminstone fått 50% rätt.



          Kommer att tänka på en historia, en arbetssökare sökte en tjänst på SMHI då frågade dom vilka kvalifikationer arbetssökaren hade? svaret blev jo jag har haft 13 rätt på tipset två gånger.


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-07-2017, 13:43
          Länk hit: #38


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (andersen @ 22-07-2017, 12:54) *
          Kommer att tänka på en historia, en arbetssökare sökte en tjänst på SMHI då frågade dom vilka kvalifikationer arbetssökaren hade? svaret blev jo jag har haft 13 rätt på tipset två gånger.
          Kul fast just nu känns det som om han var överkvalificerad...
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 22-07-2017, 20:06
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          CITAT (Huggorm @ 22-07-2017, 09:57) *
          Se där ja, nu har de plockat bort regnet ur prognosen även för måndagen. Jag tror snart riksrevisionen får kolla på SMHI, de har ju 0% rätt på prognoser som sträcker sig tre dagar in i framtiden. Hade dom singlat slant om nederbörden hade dom åtminstone fått 50% rätt.


          Halaj!

          Ja, och det är precis samma människor som stensäkert (på tiondelen när) kan tala om hur varmt vi kommer att ha det om 50 år.
          Tillåt mig att vara skeptisk.

          //T
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-07-2017, 20:12
          Länk hit: #40


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Tapio @ 22-07-2017, 21:06) *
          Halaj!

          Ja, och det är precis samma människor som stensäkert (på tiondelen när) kan tala om hur varmt vi kommer att ha det om 50 år.
          Tillåt mig att vara skeptisk.

          //T
          Ja, det är faktiskt lite märkligt. Kollar man på SMHI så anser de morgondagens prognos vara "Ganska säker". Därefter är hela tiodygnsprognosen märkt "Osäker prognos". Jag vet inte om vädret blivit varmare eller torrare men det har blivit mera lynnigt. Milda vintrar som avslutas med plötslig frost i maj, skyfall, torka, stormar. Det är tvära kast och aldrig någon måtta längre.
           
          Citera

          8 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 17-04-2024, 00:00
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon