Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jordgubbar Problem
          Trappern
          Inlägg 26-08-2018, 18:01
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          26-08-2018
          Medlem nr: 88 120



          Bifogad fil  Jordgubbar_1.jpg ( 188.69k ) Antal nedladdningar: 69
          Vad har hänt med mina blomstänglar på jordgubbarna någon som vet dom blommade jättefint tll att börja med sen helt plötsligt försvann blommorna på en del av dem dom andra som inte är angripna har gett fina bär Läser personalen på Odla nu forumet o kan svara måntro
           
          Citera
          masa
          Inlägg 09-09-2018, 10:48
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Har du remonterande jordgubbar, dvs att de blommar och bildar bär hela sommaren? Är bilden tagen i slutet av augusti?
          När jordgubbsplantor tappar blommor, är det mycket ofta jordgubbsviveln som varit framme. Honan lägger ägg i blomknoppen och biter sedan av blomskaftet, eller rättare sagt biter nästan av blomskaftet så att blomman torkar och blir hängande på sniskan ett tag och ramlar sedan av. Men detta sker på våren när jordgubbarna börjar blomma. Visserligen blir det en andra generation av vivlar, men den brukar äta lite på bladen och söker sedan en plats för övervintring. I de flesta fall finns det inga blomknoppar att lägga ägg i för andragenerationen. Men om det finns blommande jordgubbsplantor hela sommaren, kan det då tänkas att vivlar av andra generationen lägger ägg? Jag kan inte hitta någonting om detta i litteraturen och samtidigt har jag inte så stor erfarenhet av remonterande jordgubbar, så jag har inga egna observationer.

          En annan orsak till att blommor ramlar av kan vara någon mögelsvamp, Gråmögel, Botrytis cinerea är mycket vanlig på jordgubbar. Men gråmögel angriper helst bären, och då borde du ha angripna bär också. På bilden ser det ut som det är ett angrepp av något i topparna på blomstjälkarna, men vad det är kan jag inte säga.
           
          Citera
          Trappern
          Inlägg 10-09-2018, 11:52
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          26-08-2018
          Medlem nr: 88 120



          CITAT (masa @ 09-09-2018, 11:48) *
          Har du remonterande jordgubbar, dvs att de blommar och bildar bär hela sommaren? Är bilden tagen i slutet av augusti?
          När jordgubbsplantor tappar blommor, är det mycket ofta jordgubbsviveln som varit framme. Honan lägger ägg i blomknoppen och biter sedan av blomskaftet, eller rättare sagt biter nästan av blomskaftet så att blomman torkar och blir hängande på sniskan ett tag och ramlar sedan av. Men detta sker på våren när jordgubbarna börjar blomma. Visserligen blir det en andra generation av vivlar, men den brukar äta lite på bladen och söker sedan en plats för övervintring. I de flesta fall finns det inga blomknoppar att lägga ägg i för andragenerationen. Men om det finns blommande jordgubbsplantor hela sommaren, kan det då tänkas att vivlar av andra generationen lägger ägg? Jag kan inte hitta någonting om detta i litteraturen och samtidigt har jag inte så stor erfarenhet av remonterande jordgubbar, så jag har inga egna observationer.

          En annan orsak till att blommor ramlar av kan vara någon mögelsvamp, Gråmögel, Botrytis cinerea är mycket vanlig på jordgubbar. Men gråmögel angriper helst bären, och då borde du ha angripna bär också. På bilden ser det ut som det är ett angrepp av något i topparna på blomstjälkarna, men vad det är kan jag inte säga.


          Tack för utförligt svar Nu bor jag i norra Jämtland så det är en sen blomning och dom bildar bär hela sommaren men att blommorna försvann hände under sommaren Har en liten egen teori och det är att på grund av den regnfattiga o torra sommaren så var jag flitig med att vattna i princip varje dag Kanske blivit för mycket och för fuktigt därav anledningen till detta Kan berätta att jag idag var ute o plockade en halvliter med mogna gubbar rätt häftigt att plocka gubbar den 10 september

           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 23:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon