Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Täcka rosor inför vintern med annat än granris?
          Ålgryte
          Inlägg 24-10-2015, 11:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 593
          Medlem sedan:
          19-05-2008
          Medlem nr: 16 230



          Vad kan jag täcka mina misshandlade rosstumpar med för att de ska överleva vintern i zon 3? Räcker det med löv, täckbark el tidningar? Jag har inte tillgång till granris...

          Hantverkare skövlade hela rabatten i september och jag vill försöka rädda de gamla rosorna.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 24-10-2015, 22:56
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Det räcker med löv, täckbark el tidningar. men du behöver lägga över löv, täckbark el tidningar stenar för att de ska inte flyga o försvinner. när kommer blåst.


          H.Bassam

          Hej

          Det räcker med löv, täckbark el tidningar. men du behöver lägga över löv, täckbark el tidningar stenar för att de ska inte flyga o försvinner. när kommer blåst.


          H.Bassam
           
          Citera
          Ally
          Inlägg 30-10-2015, 18:50
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem sedan:
          29-03-2004
          Medlem nr: 3 099



          Täckbark är bättre, jag har läst nånstans att man inte ska använda löv, det kan bli möglig.
          Och vänta tills marken börja frysa.
          Osäker varför man inte ska täcka för tidigt.... Kanske någon annan vet.....
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 31-10-2015, 08:42
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Det beror ju på vad det är för rosor är det härdiga gamlabuskros sorter så brukar de inte behöva täckning i zon 3 det är väl mera nya hybrider, polyantarosor och liknande som kan vara känsliga, många äldre rossorter speciellt buskrosor klarar ju nästan vad som helst och kan leva i flera hundra år.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 31-10-2015, 10:32
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Jag bor i zon 3 - 4 och det som tar stryk tuffa vintrar är klängrosorna, jag har alltid någon jag är lite extra rädd om varje år. I år ska jag snurra in Wrams Gunnarstorp. På hösten brukar jag tömma jorden från alla krukor över de mindre rosorna som jag ömmar lite extra för, men det får inte bli för många för det lessnar man snart på.


          Vinterväv som jag snurrar runt några varv, men vänta till det blir kallare, när det fryser.
          Här Austinrosen Hyde Hall som jag har sedan många år, numera snurrar jag inte in den då den kommer igen bra ändå. Rosor som blommar en ggn och fryser ner dom får man inga blommor på året efter, det kan vara bra att veta, då dom blommar på gammal ved. Alchymist är en sådan klängros, den blommar inte varje år.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Ålgryte
          Inlägg 31-10-2015, 15:09
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 593
          Medlem sedan:
          19-05-2008
          Medlem nr: 16 230



          Tack för alla råd thanks.gif

          Rosorna är 50 år gamla och jag hoppas att de klarar sig. Kanske heter de Rödhätta. Jag har hällt över lite extra jord men väntar alltså till vårsolen med att täcka dem med täckbark el kanske säckväv/skuggväv.

          Min Alchymist blommar varje år, om än olika mycket. Jag har aldrig täckt den och slarvar med beskärningen på våren... giggle.gif Min favvo ros - vacker, tålig, tacksam och lättskött! tummenupp.gif
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 31-10-2015, 15:28
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Rödhätte är en zon 5 ros så där finns god frysmarginal hos dig.

          Haft rosen, den äldsta Floribunda rosen från 1911.

          Rödhätte


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Ålgryte
          Inlägg 31-10-2015, 16:33
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 593
          Medlem sedan:
          19-05-2008
          Medlem nr: 16 230



          Kajsa:
          Har du tagit bort din Rödhätta? Var den inte till belåtenhet? Vad var fel?

          Jag tycker att det är skönt att slippa "dead-heada" men den får svartrost emellanåt. Tålig är den mot rådjur som nafsar och brist på omsorg i form av beskärning och näringstillskott... Mina föräldrar planterade Rödhätta runt hela huset för 50 år sedan. Några plantor har dött undan men de flesta är kvar - eller var iaf innan hantverkarna skövlade rabatten ranting.gif rtfm.gif
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 31-10-2015, 17:11
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Roligt att en så gammal ros finns kvar så länge, har läst att det var den mest sålda rosen på 20 -talet.

          I början av min rosnojja då jag handlade mycket rosor så hade jag en tid då jag köpte rabattrosor som skulle klara zon 5 och letade upp många, som Rödhätte, Allotria, Nina Weibull, Montana, Europeana, Lichterloh mm. Tanken var att dessa skulle inte frysa bort och det gjorde dom inte, men rosorna fick en massa svartfläcksjuka, mjöldagg och var bara fina en kort tid i början av sommaren. Så med åren grävdes dom bort och jag hittade nya rosor som lockade mera. Även idag gäller samma oavsett grupper, ständigt sjuka rosor åker ut.

          Rosor är en del läropengar.



          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 15:47
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon