Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          7 sidor V   1 2 3 > »   
          LåstNytt inlägg
          > Trist utveckling här på Odla
          Anma
          Inlägg 09-10-2013, 13:33
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Jag vet inte om det är jag som förändrats eller vad, men jag tycker att det är ett jäkla hackande på medlemmar här numera.
          Pikar och elakheter lagom förtäckta för att moderatorerna inte ska kunna göra nåt.

          Trist.
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 09-10-2013, 15:28
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          Forumet blir aldrig bättre än vad dess debattörer gör det till, oavsett hur många moderatorer det finns.
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 09-10-2013, 19:18
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Jag tycker inte alls att det är ett "himla" hackande på medlemmar numera, tvärtom och stämningen på forumet är bra mycket bättre nu än när jag gick med, kanske beroende på moderatorerna.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 09-10-2013, 21:14
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (malcolm @ 09-10-2013, 20:18) *
          Jag tycker inte alls att det är ett "himla" hackande på medlemmar numera, tvärtom och stämningen på forumet är bra mycket bättre nu än när jag gick med, kanske beroende på moderatorerna.

          Vad skönt att du känner så!
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 10-10-2013, 07:18
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          CITAT (Anma @ 09-10-2013, 14:33) *
          Jag vet inte om det är jag som förändrats eller vad, men jag tycker att det är ett jäkla hackande på medlemmar här numera.
          Pikar och elakheter lagom förtäckta för att moderatorerna inte ska kunna göra nåt.

          Trist.

          Håller med, och dom som hackar och skickar pikar och elakheter tror väl att eftersom dom inte blir åtsagda eller tom avstängda så är det helt ok att hålla på som dom gör.

          Att inte moderatorerna gör nånting åt dom medlemmarna beror säkert på att dom inte kan hålla sej neutrala, även om det väl är meningen med uppgiften. Funkar väl knappast att ha åsikter i olika ämnen och diskussioner som privatperson eller moderator. Tror nog mer att det är som privatperson och moderator.

          Och trist att titta in här och varje morgon bläddra sej förbi sura och griniga inlägg från samma sura och griniga medlemmar. Vet inte om jag ska tycka synd om dom, kanske är dom helt enkelt ensamma och bara har det här som innehåll i livet, eller om dom själva inte märker hur deras inlägg uppfattas av oss andra.


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 10-10-2013, 07:24
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (Berith @ 10-10-2013, 08:18) *
          Vet inte om jag ska tycka synd om dom, kanske är dom helt enkelt ensamma och bara har det här som innehåll i livet, eller om dom själva inte märker hur deras inlägg uppfattas av oss andra.


          Om de (jag kanske räknas in) inte vet hur de uppfattas. Har du eller någon annan berättat det direkt till personen (inte öppet i forum, då får det ofta motsatt verkan).?
           
          Citera
          silos
          Inlägg 10-10-2013, 07:38
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (Anma @ 09-10-2013, 14:33) *
          Jag vet inte om det är jag som förändrats eller vad, men jag tycker att det är ett jäkla hackande på medlemmar här numera.
          Pikar och elakheter lagom förtäckta för att moderatorerna inte ska kunna göra nåt.

          Trist.


          Anma,dina ord här gör det värre,tycker jag,eller inte för det är ju viktigt att vi kan prata om det!?
          Och på detta vis är det även i IRL!

          Vi människor skulle behöva lära oss att strunta i sådana förteelse,eftersom vi människor har så svårt att förändras,utan vi kör på samma gamla hjulspår.

          För många är det lättare att skylla på andra än att iakta sig själv hur man gör.

          Raka puckar vore det bästa,men inte ens det funka alla gånger mellan människor!
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 10-10-2013, 07:44
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          CITAT (Jubbe063 @ 10-10-2013, 08:24) *
          Om de (jag kanske räknas in) inte vet hur de uppfattas. Har du eller någon annan berättat det direkt till personen (inte öppet i forum, då får det ofta motsatt verkan).?

          Direkt till personerna skulle vara i PM kanske? Troligen skulle det uppfattas som tjuvnyp bakom ryggen på andra. Eller? Svårt det där.

          Eftersom jag försöker tänka att vi är här på lika villkor, inget medlemsskap är värt mer än ett annat, så tänker jag nog inte att jag har "skyldighet" att be dom sura och vresiga att helt enkelt skärpa sej. Det får dom väl förstå själva...?


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 10-10-2013, 07:58
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Jag håller med Anma och Berith.
          Dom stora bråken har vi varit befriade från länge, men det förekommer elaka pikar mellan vissa medlemmar i varje tråd där dom är aktiva. Det finns ett antal surkärringar här och det är inte roligt med deras elakheter.


          Om dessa personer inte är medvetna om att dom är griniga känner inte jag att jag vill pm:a personer jag inte haft med att göra för att tala om att jag tycker dom ska tagga ner. Är det så du menar Jubbe?
          Jag håller mig helst utanför.




           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 10-10-2013, 08:49
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          CITAT (Berith @ 10-10-2013, 08:44) *
          ............

          "Eftersom jag försöker tänka att vi är här på lika villkor, inget medlemsskap är värt mer än ett annat, ......................"



          Detta som Berith skriver är mycket viktigt tycker jag


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 10-10-2013, 09:03
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          CITAT (Eva i Skåne @ 10-10-2013, 08:58) *
          Dom stora bråken har vi varit befriade från länge, men det förekommer elaka pikar mellan vissa medlemmar i varje tråd där dom är aktiva. Det finns ett antal surkärringar här och det är inte roligt med deras elakheter.


          Ungefär så uppfattar jag också läget. Jag funderar på om människor verkligen skulle uttrycka sig på samma sätt i det verkliga livet. Men de kanske inte har så mycket liv, utan alla händelser är på internet. Ett torftigt liv, men oavsett anledning påverkas diskussionen i forumet.

          Själv ser jag inte det här som ett stort problem. Ganska snabbt märker jag vilka trådar som lockar till sig de som vill tjafsa ... och de trådarna slutar jag att läsa. För mig fungerar allt bra så länge det finns bra trådar om odling, trädgård och sådant som förgyller livet.

          Det verkar som om moderatorerna försöker göra vad de kan för att hålla undan det värsta, men för att få det riktigt bra så behöver vi andra göra trevliga, glada och positiva inlägg.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          silos
          Inlägg 10-10-2013, 09:21
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (Natur liv @ 10-10-2013, 10:03) *
          Ungefär så uppfattar jag också läget. Jag funderar på om människor verkligen skulle uttrycka sig på samma sätt i det verkliga livet. Men de kanske inte har så mycket liv, utan alla händelser är på internet. Ett torftigt liv, men oavsett anledning påverkas diskussionen i forumet.

          Själv ser jag inte det här som ett stort problem. Ganska snabbt märker jag vilka trådar som lockar till sig de som vill tjafsa ... och de trådarna slutar jag att läsa. För mig fungerar allt bra så länge det finns bra trådar om odling, trädgård och sådant som förgyller livet.

          Det verkar som om moderatorerna försöker göra vad de kan för att hålla undan det värsta, men för att få det riktigt bra så behöver vi andra göra trevliga, glada och positiva inlägg.


          Hoppas att du besöker m8ina trådar..jag skriver för det mesta om positiva saker här ilivet...tor jag! confused.gif
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 10-10-2013, 10:50
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          Vet inte om jag räknas bland dom sura och griniga.... men för säkerhets skull är det väl lika bra att inte skriva något alls.

          Är nog fler än jag som tänker... "vi är här på lika villkor, inget medlemsskap är värt mer än ett annat" som Berit skriver innebär det att alla personer och inlägg skall bemötas med en leende smily och ett jamenvisst?


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          silos
          Inlägg 10-10-2013, 11:25
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          Kolla bara det är 8 personer som läser denna tråd med mig!Vilket bevisar att människor älskar sånt här!
           
          Citera
          Monaxe
          Inlägg 10-10-2013, 12:22
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem sedan:
          23-10-2007
          Medlem nr: 12 962



          CITAT (Anma @ 09-10-2013, 14:33) *
          Jag vet inte om det är jag som förändrats eller vad, men jag tycker att det är ett jäkla hackande på medlemmar här numera.
          Pikar och elakheter lagom förtäckta för att moderatorerna inte ska kunna göra nåt.

          Trist.


          Till viss del håller jag med om att det fortfarande hackas en del, men i det stora hela har det lugnat sig tycker jag. Inga stora vilda trätotrådar på länge nu, vilket ju är skönt.

          Men hackande och tjuvnyp finns det, visst gör det det.

          Alla medlemmar har ju som sagts samma värde och är lika viktiga, men detta gäller helt klart inte inom alla ämnen.
          Det finns fortfarande en oförmåga att respektera och acceptera olika åsikter bland medlemmarna.

          En del ämnen går inte att diskutera öht eftersom det skapar en storm av påståenden och upprörda inlägg.
          Att ge sig in i en sådan diskussion är ibland frestande, men mestadels frustrerande eftersom man sällan kommer vidare.
          För att komma vidare måste man ju läsa allas inlägg och också sätta sig in i vad man egentligen diskuterar, annars fastnar man ju i en envägskommunikation, igen. Det är nog vid dessa tillfällen som tjuvnypen och pikarna kommer fram, för på något sätt kommer frustrationen ut över att inte få föra fram sin egna åsikt, inte bli lyssnad på. Eller?

          Jag tycker att detta är ett väldigt vanligt fenomen i många av trådarna i småpratsdelen, vilket gör att man tappar intresset.

          Det har blivit slätare och lugnare stämning (iaf på ytan) tack vare moderatorerna, men aktiviteten har också minskat.
          Kanske har facebook tagit över på så sätt att man själv kan välja vem man pratar med, man slipper hamna i tröstlösa trådar med påståenden som man aldrig kommer ur?
          Jag saknar många av de gamla medlemmarna, saknar de roliga inläggen och humorn som fanns bara för några år sedan. Då gick man in på Odla så fort man hade en stund över eftersom man alltid kunde hitta något inlägg som man ville svara på, eller kunna skratta åt. Även här tror jag att facebook tagit över en hel del.




          --------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 10-10-2013, 12:32
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          Det är synd om det bara är bra diskussioner på facebook. Jag har valt att inte hålla till där, så jag hoppas att en och annan fortsätter att skriva på forum som odla.

          En del tyngre ämnen, som olika samhällsfrågor, behöver diskuteras i det verkliga livet, där man kan se reaktionerna i ansiktet och där man redan har en acceptans och tillhörighet. På ett forum som här tror jag att det är oundvikligt att sådana diskussioner inte leder till att man är överens.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 10-10-2013, 12:47
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          Jag är inte helt hundra på, att det är "pikar och tjyvnyp" egentligen.

          Kan det vara så, att det inte alls är avsett att vara ett nyp utan bara en missuppfattning??? confused.gif

          Allt är ju en tolkning av ett skrivet ord.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Monaxe
          Inlägg 10-10-2013, 12:52
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem sedan:
          23-10-2007
          Medlem nr: 12 962



          CITAT (pejori @ 10-10-2013, 13:47) *
          Jag är inte helt hundra på, att det är "pikar och tjyvnyp" egentligen.

          Kan det vara så, att det inte alls är avsett att vara ett nyp utan bara en missuppfattning??? confused.gif

          Allt är ju en tolkning av ett skrivet ord.


          Så kan det förstås vara, det kan vara svårt att uttrycka sig i skrift när man egentligen är bättre på att framföra sina åsikter muntligt.
          Man kanske inte menar så illa som det låter...


          --------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 10-10-2013, 12:57
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Monaxe @ 10-10-2013, 13:52) *
          Så kan det förstås vara, det kan vara svårt att uttrycka sig i skrift när man egentligen är bättre på att framföra sina åsikter muntligt.
          Man kanske inte menar så illa som det låter...



          Precis.

          Jag ser att jag kan tolka en text mycket "grinigare" när jag T.EX. har ont..
          Ibland ligger tolleransnivån under "fotknölarna".
          Förutsätter man att en person fräser och pikar andra, hittar man säkert pikarna i all text den personen skriver.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Monaxe
          Inlägg 10-10-2013, 13:02
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem sedan:
          23-10-2007
          Medlem nr: 12 962



          CITAT (pejori @ 10-10-2013, 13:57) *
          Precis.

          Jag ser att jag kan tolka en text mycket "grinigare" när jag T.EX. har ont..
          Ibland ligger tolleransnivån under "fotknölarna".
          Förutsätter man att en person fräser och pikar andra, hittar man säkert pikarna i all text den personen skriver.


          Fast det är ändå mycket som jag saknar från några år tillbaka, humorn och glädjen som gjorde Odla till något speciellt.
          Den utvecklingen är verkligen trist.


          --------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten
           
          Citera

          7 sidor V   1 2 3 > » 
          LåstNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 11:32
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon