Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Julstjärnan "barrar"
          Annki
          Inlägg 24-12-2002, 12:18
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 40



          Om man inte vill ha en julgran som barrar kan man alltid skaffa sig en stor julstjärna! Den "barrar" också! Dock lite större växtdelar, som inte kryper under mattor och kommer fram till midsommar.

          Jag vet inte riktigt vad jag gjort för fel med min Coop-stjärna. Det var inte kallt när jag köpte den, trots det virade jag in den i rikligt med tidningspapper och har skött om den efter alla konstens regler. Dvs inget direkt solljus, måttligt med ljummet vatten... Och bladen bara dråsar av! sad.gif Vad gör jag för fel?

          God Jul alla kära vänner i forumet!


          --------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 24-12-2002, 12:32
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 594
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Julstjärnan är lite svår den är ytterst köldkänslig och tål inte drag och liknande. Julstjärnan vill inte ha temperaturer under +12-15C så den ska slås in väl och man bör skynda sig hem, hur mycket man än lindar in den så brukar kylan tränga igenom efter ca 10-30min beroende på hur kallt det är ute. När man kommit hem bör man låta växten stå inslagen någon timme innan man packar upp den för att chocken ska bli så liten som möjligt.

          Trillar bladen ändå trots vattning med ljummet vatten + jorden är inte snustorr och inte för blöt. Titta på hur blommorna ser ut, blommorna är de där små gulvita knapparna i mitten på de röda bracteerna. Är de helt utslagna och halvvissna så börjar blomman att bli utblommad och då brukar växten tappa en hel del blad.


          Även väldigt torr luft kan få julstjärnan att tappa en del blad.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Annki
          Inlägg 24-12-2002, 12:39
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 40



          Hej Åsa!
          Tack för tipsen! Jag har nog gjort allt rätt, men kanske är det lite kallt från fönstret som finns i närheten. Har dock inte utsatt den för medvetet drag.

          När jag köpte den var det några plusgrader och den fick åka hem i varm bil och stå med pappret om någon timme. Jag undrar hur det går för dem som köpte julstjärnor på torget igår i -12. Dessa stjärnor kan inte ha klarat hemtransporten.

          Man får njuta så länge det finns några blad kvar. Blommorna har just slagit ut, så den är väl upphällningen om några veckor i alla fall. God Jul Åsa!


          --------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd
           
          Citera
          Alexandra
          Inlägg 24-12-2002, 23:57
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 280
          Medlem sedan:
          04-12-2002
          Medlem nr: 461



          Min julstjärna tappar också blad! Såvitt jag vet har jag skött den enligt konstens alla regler... bladen "skrumpnar" och trillar av....
          Min arbetskamrat påstodd att hon slängde ut sin julstjärna på gården när det var 10 grader kallt ute och där fick den ligga en hel natt. Hon ångrade sig och tog in den igen och den skall ha klarat detta utan problem. huh: ohmy.gif /
          Alexandra
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 15-06-2024, 09:22
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon