Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Matte,mamma,vovve,hund?
          silos
          Inlägg 19-10-2013, 09:45
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          Finns det andra här som kalla sig för "mamma"när ni talar till era hundar?
          Och mina hundar är både hundar och vovvar

          Själv använder jag både mamma och matte och om hundarna både vovvar och hundar,det är kanske fel att kalla sig för mamma och vovve om hundarna,men det känns bra för mig i alla fall!
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-10-2013, 10:16
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Nej det har jag aldrig gjort. Matte räcker bra för mig. Säger nog aldrig vovve heller men skriver det då och då.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 19-10-2013, 10:25
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Mamma säger jag aldrig om mig själv, men däremot säger jag mormor och morfar när vi ska träffa mina föräldrar smile.gif
          Vovve säger jag ofta när jag pratar om henne. Vår hund har många barnsliga smeknamn.
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 19-10-2013, 10:37
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          Säger aldrig vovve eller mina barn om hundarna.
          Men visst..."mammas docka" kommer ibland, när jag pratar med tiken. sleep.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 19-10-2013, 12:07
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          Silos - jag vet att tråden handlar om hundar - Mitt exempel handlar dock om katter (sorry) - jag pratar alltid med grannens katt om hans mamma (d v s vår människo-granne) - ringer hon till mig säger jag att hennes svansförsedde son sover på våran soffa o s v ... o s v. Så det blir väldigt mycket mamma-prat med den katten.


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          silos
          Inlägg 21-10-2013, 08:13
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (gunsta @ 19-10-2013, 13:07) *
          Silos - jag vet att tråden handlar om hundar - Mitt exempel handlar dock om katter (sorry) - jag pratar alltid med grannens katt om hans mamma (d v s vår människo-granne) - ringer hon till mig säger jag att hennes svansförsedde son sover på våran soffa o s v ... o s v. Så det blir väldigt mycket mamma-prat med den katten.


          Skönt att det finns andra som gör som jag..
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 21-10-2013, 23:06
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Här är jag matte och min man är husse ,kallar mig aldrig mamma då jag inte är hennes mamma hon har ju redan en wink.gif Men när vi hade vår katt Helge som blev 11 år så sa jag alltid att han var en Morsgris wink.gif han var en enmanskatt och tydde sig bara till mig .När man har jakthund måste man ha lite mer ordning och lydnad för jakthundar är väldigt enraka och är ju avlade på jaktinstinkt ja så man får inte dalta för mycket med dom för då tar de över .Har vänner som har Golden Chiuwawa SpringerSpaniel osv ,man får hantera hunden efter deras ras helt enkelt ,en jakthund är så mycket tuffare i lynnet än tex en Golden ,en Golden är avlad för sällskap i stort set ,en Luzerner stövare som vi har är avlad enbart för jakt då måste man ha riktigt bra pli på dom .Skulle gärna vilja ha en "icke" jakthund då jag själv inte jagar ,verkar lovande för vi har bra bli på våran Luzerner och då kan det vara läge att skaffa en hund då den hunden lär ta efter den vuxna hunden :)man ska aldrig glöma vilken ras eller vilka raser din hund har i sig det formar hunden menthalt och du som ägare har annsvaret för hur din hund formas smile.gif Älskar att diskutera hundar och katter !
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 22-10-2013, 09:05
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          CITAT (Motti @ 22-10-2013, 00:06) *
          .............Älskar att diskutera hundar och katter !

          Det är nog många av oss som gör det, men tyvärr får ju ingen annan av oss andra vara med i någon diskussion, för det du säger är sanning och det finns inga andra sanningar - blir tyvärr inte mycket till diskussion av det.... tråkigt, för det är ju så att alla kan vi lära mer genom att lyssna på vad andra säger thumbdown.gif

          Redigerat av Anki på Öland: 22-10-2013, 09:06


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          evelina
          Inlägg 22-10-2013, 11:01
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem sedan:
          14-03-2004
          Medlem nr: 2 991



          CITAT (Anki på Öland @ 22-10-2013, 10:05) *
          Det är nog många av oss som gör det, men tyvärr får ju ingen annan av oss andra vara med i någon diskussion, för det du säger är sanning och det finns inga andra sanningar - blir tyvärr inte mycket till diskussion av det.... tråkigt, för det är ju så att alla kan vi lära mer genom att lyssna på vad andra säger thumbdown.gif



          Så sant! tummenupp.gif


          --------------------

          Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 22-10-2013, 12:38
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Anki på Öland @ 22-10-2013, 10:05) *
          Det är nog många av oss som gör det, men tyvärr får ju ingen annan av oss andra vara med i någon diskussion, för det du säger är sanning och det finns inga andra sanningar - blir tyvärr inte mycket till diskussion av det.... tråkigt, för det är ju så att alla kan vi lära mer genom att lyssna på vad andra säger thumbdown.gif



          Håller med dig. tummenupp.gif
          Känner att det är ganska meningslöst att ens försöka, då andra alltid vet bäst och har "sanningen" om allt. crying.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          silos
          Inlägg 22-10-2013, 19:36
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          Det är klart at vi kan har diskussioner!
          Det är ju från bägge håll som folk tycks veta bäst!Så tänker jag!
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-10-2013, 20:48
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Anki på Öland @ 22-10-2013, 10:05) *
          Det är nog många av oss som gör det, men tyvärr får ju ingen annan av oss andra vara med i någon diskussion, för det du säger är sanning och det finns inga andra sanningar - blir tyvärr inte mycket till diskussion av det.... tråkigt, för det är ju så att alla kan vi lära mer genom att lyssna på vad andra säger thumbdown.gif



          Håller med tummenupp.gif


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 22-10-2013, 22:50
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (silos @ 22-10-2013, 20:36) *
          Det är klart at vi kan har diskussioner!
          Det är ju från bägge håll som folk tycks veta bäst!Så tänker jag!

          Varför diskutera om man redan vet bäst?
          Då vinner man inget på att lyssna på vad andra har att tillföra.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 31-10-2013, 00:15
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          För mig finns inget "mamma" med vår hund då har man förmänskligat hunden och då anser jag personligen att man är ute och cycklar .Man måste lära sig att skillja på hundar och människor då vi är helt olika .Den dagen man förmänskligar sin hund anser jag att man får problem med sin hund .Har man hund så anser jag att man ska vara matte eller husse och man ska vara flockledaren den som bestämmer över vad som gäller för hunden .Hunden ska inte vara den som sätter gränser det ska du göra som hundägare .Att vara en bestämd hundägare som vill ha ording på sin hund gör dig inte sämre som hundägare tvärt om så blir du en bättre hundägare och hunden blir mer tillfreds med att slippa vara Alfaledaren ,den uppgiften är din som hundägare .
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-10-2013, 15:03
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Hunden har knappast nån aning om vad det är för skillnad på mamma och matte. Du skulle lika gärna kunna kalla dig moster eller faster. Hunden reagerar på hur du låter, tonläget....inte på vilka ord du använder. Man kan lära en hund att förknippa vilka ord som helst med olika saker bara man är konsekvent. Det har inte ett skvatt med förmänskligande att göra!


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 31-10-2013, 22:22
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Snälla nån !alla har väl rätt att tycka och tänka om hur hunduppfostran ska gå till eller ? det beror ju helt på vad du har för hund och vad den hunden är avlad för om jag och min man vill ha en hund som kan uppföra sig i alla sammanhang så förstår jag inte varför vissa här tycker att jag sätter gränser för er andra hundägare ,var och en får väl för sjutton ha sina ideer ,nu var ju frågan som sådan att vara matte mamma ,vovve ,hund har jag då inte lika stor rätt att tycka och tänka som alla andra ?eller ska jag krypa in under en sten unsure.gif Verkar som en del här bara letar fel så de kan ge sig på mig .Var och en får väl sköta sina hundar hur fan de vill det kan inte jag påverka ,jag bara säger vad och hur jag tycker en relation ska vara till en hund för vår del .Ska man vara med på utställningar och jaktprov så måste man ha pli på sin hund annars har du inte där att göra så enkelt är det .Tyvär så har många stora problem med sina hundar i dag då de inte sätter gränser eller ens försöker fostra sina hundar och de förmännskligar sina hundar och tror de är bebisar .,
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-11-2013, 00:03
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Men uppfostran och/eller problemhundar har ju inte det minsta att göra med om man kallar sig själv för matte eller mamma.

          Jag har då aldrig träffat någon som tror att hunden är en bebis och av den anledningen kallar sig själv för mamma till hunden.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 01-11-2013, 00:19
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Självklart har det det !om du ser dig själv som mamma till din hund så är det ju rent zologiskt fel !och ser du dig som mamma till din hund så har du förmännskligat din hund redan där och behandlar din hund som den vore männsklig .Hundar är hundar och mår bäst av att bli behandlade som sådana då de känner sig mest hemma i hundvärlden precis som vi känner oss hemma i människovärlden .Hundar och människor har helt olika flockregler .Ett bra exempel på hur man förmännskligar hundar är väl när man bär på dom hela tiden och de aldrig får gå eller när man sätter männskliga acpeckter på hur de ska se ut eller tro att de förstår vart enda ord man säger till dom bla ,eller att en hund skäms eller är svartsjuk ,finns inte i en hunds värld !Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om hur hundar INTE ska behandlas men ingen skulle ha lust att läsa det och troligtvis så blir jag nergjord ändå för att jag tycker som jag gör ,en hund ska få vara en hund inget annat.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-11-2013, 01:02
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Motti @ 01-11-2013, 00:19) *
          Självklart har det det !om du ser dig själv som mamma till din hund så är det ju rent zologiskt fel !och ser du dig som mamma till din hund så har du förmännskligat din hund redan där och behandlar din hund som den vore männsklig .Hundar är hundar och mår bäst av att bli behandlade som sådana då de känner sig mest hemma i hundvärlden precis som vi känner oss hemma i människovärlden .Hundar och människor har helt olika flockregler .Ett bra exempel på hur man förmännskligar hundar är väl när man bär på dom hela tiden och de aldrig får gå eller när man sätter männskliga acpeckter på hur de ska se ut eller tro att de förstår vart enda ord man säger till dom bla ,eller att en hund skäms eller är svartsjuk ,finns inte i en hunds värld !Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om hur hundar INTE ska behandlas men ingen skulle ha lust att läsa det och troligtvis så blir jag nergjord ändå för att jag tycker som jag gör ,en hund ska få vara en hund inget annat.


          Lite väl mycke Caesar M där märker jag. Tror du verkligen på allvar att någon ser sig som biologisk mamma till sin hund? Man vet nog sjutton att det är en hund man har och inte en bebis även om man kallar sig för mamma.

          Vore det inte intressantare att skriva om hur hundar SKA behandlas än om hur dom INTE SKA behandlas.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 01-11-2013, 10:27
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (*Stintan* @ 01-11-2013, 01:02) *
          Lite väl mycke Caesar M där märker jag. Tror du verkligen på allvar att någon ser sig som biologisk mamma till sin hund? Man vet nog sjutton att det är en hund man har och inte en bebis även om man kallar sig för mamma.

          Vore det inte intressantare att skriva om hur hundar SKA behandlas än om hur dom INTE SKA behandlas.



          Jag röstar för, att vi ska behandla våra hundar som hundar och kamrater. tummenupp.gif

          Sedan går det inte att förneka att Motti har en poäng i det hon säger.
          När folk börjar måla klorna på hundarna samt presenterar dom som "min dotter" börjar jag fundera på vad dom pysslar med. crying.gif slap.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 20:16
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon