Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Länders egentliga namn?
          Tobb
          Inlägg 20-04-2011, 13:31
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 196
          Medlem sedan:
          02-01-2005
          Medlem nr: 4 816




          Var kan man hitta länders riktiga namn? För jag har råkat sagt Makedonien till en person och råkade då förolämna denne.
          Vad heter Makedonien egentligen? Enligt wiki(...) så heter landet Republiken Makedonien, dock där vissa länder använder sig av f.d. jugoslaviska republiken Makedonien.

          Hjälp!


          --------------------
          [reklam] Hej [/reklam]
           
          Citera
          Meriona
          Inlägg 20-04-2011, 13:36
          Länk hit: #2


          Gäster






          Bra fråga. Att försöka hitta statens officiella sida kanske, men det är säkerligen inte så lätt.

          Inte ska man väl behöva bli förolämpad för att någon använder lite halvfel namn på landet, det verkar lite väl kitsligt tycker jag.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-04-2011, 14:08
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Tobb @ 20-04-2011, 14:31) *
          Var kan man hitta länders riktiga namn? För jag har råkat sagt Makedonien till en person och råkade då förolämna denne.
          Vad heter Makedonien egentligen? Enligt wiki(...) så heter landet Republiken Makedonien, dock där vissa länder använder sig av f.d. jugoslaviska republiken Makedonien.

          Hjälp!

          Kan man tänka sig att hon som blev förolämpad var grek? Det är ju Grekland som kräver att Makedonien skall ha sitt omständigare namn, eftersom det historiska Makedonien sträckte sig in i dagens Grekland. Det finns väll något grekiskt län eller liknande som heter Makedonien också, uppemot Makedoniska gränsen?

          Makedonien brukar ju förkortas "fyrom" eller något sådant, "former yugoslavian republik of macedonia"
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-04-2011, 14:13
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Just Makedonien är en känslig fråga i området, säg vad som inte kan röra upp känslor på Balkan? Grekerna vägrar erkänna namnet Makedonien eftersom det namnet även finns på en provins i norra Grekland. Man är rädda att denna provins då vill söka sig till den fd serbiska provinsen. Det står en del på Wikipedia men jag tror att frågan är mer komplicerad än vad som framgår där. Grundorsaken är att efter alla krig så han man delat upp området i olika länder men då inte följt de naturliga språk- och befolkningsområdena. Sen har alla olika härskare försökt flytta om folk från den egna befolkningen för att utvidga det egna landet. Resultatet har blivit ett lapptäcke där alla olika enklaver gnager på varandra. Jag tror att problemet inte är lösbart om man inte deporterar alla nuvarande ledare, bryter upp alla gränser, flyttar om folk så grupperna kommer tillsammans och sen skapar nya stater. Då kan de åtminstone slåss vid sina gränser och inte inne i länderna.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 20-04-2011, 15:07
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Exportrådet och ISO, där finns de korrekta benämningarna men tyvärr så är detta betaltjänster.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-04-2011, 15:23
          Länk hit: #6


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Eller så slår man upp landet på engelska wikipedia, så står den officiella benämningen i det allra första stycket.
           
          Citera
          caprifol
          Inlägg 20-04-2011, 16:47
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem sedan:
          16-08-2005
          Medlem nr: 6 380



          Jag använder mig väldigt ofta av UD:s diplomatlista i mitt jobb och den uppdateras ganska ofta. Så här står det i den:
          Macedonia
          Embassy of the Republic of Macedonia
          Former Yugoslav Republic of Macedonia

          Så det blir man väl inte så mycket klokare av men jag tror knappast något av alternativen är fel. UD skriver dock ofta FYROM eller åtminstone anges detta i parentes efter "Macedonia" i deras skrivelser.

          http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/09/76/84/e18ded83.pdf
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 16:39
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon