Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sandjord! Vad kan jag odla?, Jag vill ha tips på växter som trivs i s
          rassmus74
          Inlägg 21-01-2003, 20:44
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          21-01-2003
          Medlem nr: 604



          Jag bor i nordvästra Skåne aldeles vid havet och min tomt består av träd, björnbär och ett fåtal rosor. Jag vill ha fler blommor och fler nyttoväxter. Men jag är väldigt osäker på vad som kan odlas. Kan jag till exempel anlägga ett grönsaksland och vad kan jag odla där? Jag ska flisa upp allt trä jag har klippt, hur använder jag flisen bäst? Hur stoppar jag spridningen av björnbären? Kan jag odla jordgubbar eller smultron?

          Vad kan jag ha för blommande växter (helst perenner). Jag har funderat på att plantera lite olika typer av prydnads gräs. Är det OK?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 21-01-2003, 22:23
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 594
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Sandjord går utmärkt att odla i, den är väldränerad och värms upp snabbt på våren. Det finns en odlingsteknik där man t.o.m odlar i ren sand + gräsklipp. http://www.odla.nu/artiklar/odla_i_sand.shtml Det borde gå utmärkt att göra ett grönsaksland och lägga på gräsklipp som både ger näring och som håller kvar fukten. Det går även att odla jordgubbar och smultron. Vattning kan behövas om man odlar i sandjord den torkar upp lite fortare, man kan lägga halm på marken runt jordgubbarna det håller bären rena + halmen hindrar avdunstning från jorden + halmen hindrar en del ogräs.

          Flisen bör komposteras ca 1 år innan den används. Flis stjäl en hel del kväve under nedbrytningen. Efter komposteringen så kan man lägga den som marktäckning eller så kan man blanda upp den med ex. kompostjord, gödsel och gräva ner som jordförbättring.

          Björnbär: Här gäller nog uppgrävning av plantor eller marktäckning i några säsonger med ex. svart marktäckväv.


          Det som kan vara problemet med odling vid havet är att många växter inte tål salt.

          Här är några växter som brukar tåla vind och salt + växa i lite sandigare jord.

          Acer campestre naverlönn
          Amelanchier i sorter, häggmispel
          Berberis thunbergii häckberberis
          Caragana arborescens sibirisk ärtbuske (drabbas tyvärr lätt av mjöldagg nuförtiden)
          Chaenomeles japonica rosenkvitten
          Crataegus intricata amerikansk havtorn
          Eleagnus commutata silverbuske
          Halimodendron halodendron saltbuske
          Hippophae rhamnoides havtorn
          Genista tictoia 'Royal Gold' färgginst
          Ribes alpinum måbär
          Rosa rugosa vresros
          - spinosissima pimpinellros

          Hurpass salttåliga prydnadsgräsen är vet jag inte, sandjorden är nog här bara en fördel ofta vill prydnadsgräs stå i väldränerad jord där de inte utsätts för tung kall och blöt jord under hösten-vintern.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 22-01-2003, 06:50
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          En nyttoväxt som trivs i mager sandjord vid havet är havtorn, blir ca 2-3 m hög. Den är skildkönad varfört man bör ha flera buskar av olika kön. Både vacker med de orange lysande bären och nyttig eftersom det är en massa vitaminer i dem.

           
          Citera
          rassmus74
          Inlägg 22-01-2003, 22:07
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          21-01-2003
          Medlem nr: 604



          Tack så hemsk mycket för de fina svaren. Jag undrar också om det finns bra böcker som ni vill rekommendera i ämnet?
          Jag vill även veta mer om gamla växter och nyttoväxter som trivs i sandjord.

          Ni är underbara och jag ska rekommendera detta för alla jag känner( framför allt min far)

          Henrik biggrin.gif
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 23-01-2003, 01:31
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej,
          Lite retligt detta, för jag har en bra bok som handlar endast om sandodling (med gräsklipp) men kan inte hitta titeln. Manlig författare, skriven någon gång på 1980-talet om jag minns rätt.

          Till dess jag hittar den, här är några bra länkar.
          http://hem.passagen.se/sundtrad/grasklip.htm
          http://www.odla.nu/artiklar/odla_i_sand.shtml
          http://home7.swipnet.se/~w-75996/garden.htm#sand

          Själv tycker jag att sand är fantastiskt att odla i. Lättbearbetad, snabb i reaktionerna (värme, väta mm) och rolig att experimentera med. En del av vår trädgård, t ex vid sidan av en nyanblagd stenstig, har vi fyllt endast med sand. Där prunkar lavendel och många andra växter som på andra ställen kan kvävas av vätan som samlas i lerjorden.


          --------------------
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 23-01-2003, 07:30
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          CITAT (Cilla @ 23-01-2003, 01:31)
          Hej,
          Lite retligt detta, för jag har en bra bok som handlar endast om sandodling (med gräsklipp) men kan inte hitta titeln. Manlig författare, skriven någon gång på 1980-talet om jag minns rätt.

          Till dess jag hittar den, här är några bra länkar.
          http://hem.passagen.se/sundtrad/grasklip.htm
          http://www.odla.nu/artiklar/odla_i_sand.shtml
          http://home7.swipnet.se/~w-75996/garden.htm#sand

          Själv tycker jag att sand är fantastiskt att odla i. Lättbearbetad, snabb i reaktionerna (värme, väta mm) och rolig att experimentera med. En del av vår trädgård, t ex vid sidan av en nyanblagd stenstig, har vi fyllt endast med sand. Där prunkar lavendel och många andra växter som på andra ställen kan kvävas av vätan som samlas i lerjorden.


          INTE 1980 men det kanske ändå kan vara denna?

          författare: Åkerstedt, Nils, 1925-
          titel: Boken om marktäckning och om odling i sand / Nils Åkerstedt ; [teckningar: Eva Åkerstedt]
          upplaga: 1. uppl.
          ort/förlag: Båstad : Natur och trädgård
          utgivningsår: 1995
          omfång: 144 s. : ill. ; 25 cm
          annan titel: Boken om marktäckning
          ISBN: 91-970800-7-1 (inb.)
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 23-01-2003, 14:28
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Ja den var det, tack Kurt!


          --------------------
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 28-01-2003, 00:48
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Här är fler växter som tål salt, och dessutom det hårda klimat som finns intill våra vägar:

          http://www.grontak.se/SL/ORTPL/i_prisl.htm

          Bästa lista jag sett.


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 07-06-2024, 22:58
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon