Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > I väntans tider :), Planterat första omgångarna..
          MrLeaf
          Inlägg 25-02-2015, 12:36
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem sedan:
          15-05-2011
          Medlem nr: 46 527



          Nu är det spännande!

          I förrgår sådde jag chili: cayenne long slim, samt piment d'espelette, 6st vardera. Samt 6st California wonder paprika och 6st röd krukväxtchili som jag ej vet namnet på.

          Detta är egentligen andra omgången chili, sådde för flera veckor sedan, 48st slots, men INGET grodde.
          Fröna var allt från 2-4 år gamla och har tidvis legat varmt, så tror det kan vara en bidragande orsak.
          Förra året grodde samma frön ganska ok, och året innan grodde typ 60 av 70 frön..
          Men gör ett nytt försök nudå med nya frön som jag successivsår 6st/sort åt gången.
          Detta ska in under extraljus i stallet (105w cfl armatur) så fort tempen är lite stabil runt ~5 grader och uppåt.

          Sådde även två olika tomater, en busk och en högväxande. Busktomaten är gardeners delight som gjorde mkt bra ifrån sig förra året och högväxande är moneymaker som också fungerade bra, då på friland (mot vägg).

          I år ska dessa samt chilisarna in i en polytunnel som om allt går väl, finns uppsatt ngn gång i slutet av mars.
          Så det ska bli mkt spännande att se hur detta året blir! smile.gif

          Sådde även 12 purjolök och 12 gul lök. Tanken även här är att successiv så fram till slutet av mars iaf.
          Är väl knappt lönt att så senare med tanke på purjons långa utvecklingstid.
          Dessa ska då förkultiveras och ner i en upphöjd bädd utanför växthuset tillsamans med morötter och rödbetor.

          Så nu hoppas vi på bra groddförmåga och ett helsikes fint odlingsår till ALLA odlingsintresserade smile.gif
           
          Citera
          dregegni
          Inlägg 25-02-2015, 14:46
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem sedan:
          30-03-2010
          Medlem nr: 28 769



          Det finns inget bättre än att se dem poppa upp ur jorden - bästa vårsysslan!

          Under tiden som man väntar finns som tur är forum som dessa att läsa in sig, lära sig mer och få inspiration.
          Jag bidrar här med en intressant artikel om tomatodling och EM:

          http://www.greenfoot.se/2015/02/24/tre-sp%...omater-25703928


          Lycka till med frösådderna!
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 25-02-2015, 15:00
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Det är som viktigt för frö att gro ( värme o fukt i jorden men är inte blöt).

          Obs

          1 om frö gamla är inte de bra, det är bättre med färska.
          2 ibland frö har sjukdom inne. så de kommer inte.
          3 om man planterar dem mycket djup så näring i frö räcker inte att de kan hjälpa bladen att komma upp.
          4 ibland jorden är inte bra, så det är bättre med såjord.
          5 ibland kommer dem inte ut på grund torr jord eller blött.

          H.Bassam




           
          Citera
          MrLeaf
          Inlägg 27-02-2015, 11:45
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem sedan:
          15-05-2011
          Medlem nr: 46 527



          CITAT (Bassam @ 25-02-2015, 15:00) *
          Hej

          Det är som viktigt för frö att gro ( värme o fukt i jorden men är inte blöt).

          Obs

          1 om frö gamla är inte de bra, det är bättre med färska.
          2 ibland frö har sjukdom inne. så de kommer inte.
          3 om man planterar dem mycket djup så näring i frö räcker inte att de kan hjälpa bladen att komma upp.
          4 ibland jorden är inte bra, så det är bättre med såjord.
          5 ibland kommer dem inte ut på grund torr jord eller blött.

          H.Bassam


          Bassam, jag har grott frön förut, även om min erfarenhet är begränsad smile.gif

          Jag vet att de var ganska gamla, men visade bra grobarhet förra året.
          Så därför tänkte jag att jag borde kunna få en del att gro i år också.

          Dock tror jag att den största orsaken är förvaringen av fröna.
          Har haft de i mörka behållare med lock i kylen mestadels, men de råkade komma ut på diskbänken i köket under sommaren och där blev de liggande ganska länge.
          Förra sommaren hade vi det extremt varmt i lägenheten med temperaturer på 30-35 grader under ett par veckors tid.
          Så tror att det kan ha mycket med detta att göra.


           
          Citera
          MrLeaf
          Inlägg 01-03-2015, 13:45
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem sedan:
          15-05-2011
          Medlem nr: 46 527



          Då har 5 av 6 tomater kommit up, samt 2 av 6 lök och en av chilisarna. smile.gif
          Så jäkla härligt att det händer något nu...
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 01-03-2015, 18:23
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723





          Hej
          När man haft inte bra resultat, det är bra om man fråga sig varför lyckade jag förut men inte nu, jag tycker om att frö blir sämre när de blir gamla, även om man förvarar de bra, även orsaker som jag skrev ibland spelar roll också. du ska lita efter boven om de är flera inte gro. det finns inte rök utan eld.

          När man sår frö eller lökar, man behöver så mera, för att vi vet att de flera gror inte.

          H.Bassam

          Redigerat av Bassam: 01-03-2015, 19:33
           
          Citera
          MrLeaf
          Inlägg 01-03-2015, 19:27
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem sedan:
          15-05-2011
          Medlem nr: 46 527



          CITAT (Bassam @ 01-03-2015, 18:23) *
          Hej

          Hej
          När man haft inte bra resultat, det är bra om man fråga sig varför lyckade jag förut men inte nu, jag tycker om att frö blir sämre när de blir gamla, även om man förvarar de bra, även orsaker som jag skrev ibland spelar roll också. du ska lita efter boven. det finns inte rök utan eld.

          H.Bassam


          Jo så är det.

          Men tror som sagt allt för varm förvaringstemperatur kan va orsaken smile.gif
          Så man får vara lite noggrannare med nästa fröskörd..
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 01-03-2015, 19:38
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Det är bra att du hittade boven, för att undvika den här fel fram tiden.

          H.Bassam
           
          Citera
          villa-sandberg
          Inlägg 05-03-2015, 19:42
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem sedan:
          24-04-2009
          Medlem nr: 22 628



          Jag tror minsann dom däringa små pilimariska fröerna gör som dom vill... glömde frölådan i växthuset förra sommaren - både varmt o fuktigt fear.gif tänkte att nu är det kört. Men icke... chilisar, paprikor o tomater grodde trots några år på nacken. Morötter, rädisor o sallad har tittat upp i varmbänken... tummenupp.gif
          Å sen händer det att helt nya o färska frön inte vill alls?!
          Men inget är som väntans tider, går å vankar o kollar titt som tätt om inte ramslöken och bönorna ska titta fram snart!


          --------------------
          Bor och odlar i Mälardalen, zon 2
           
          Citera
          MrLeaf
          Inlägg 11-03-2015, 00:24
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem sedan:
          15-05-2011
          Medlem nr: 46 527



          Hehe, känner igen det.

          Kommer inte ihåg hur lång tid bönor tar på sig.
          Sådde bondbönor och sockerärt. Båda hämtar kväve och tillför jorden, eller hur?

          Ska bli kul. Sådde 7-8 bondböna. Det var det jag hittade som påminde mest om kidneybönor som vi använder till olika grytor osv.
          Sen ungefär lika många sockerärt tror jag. Det har vi i wok bl.a.

          Tänkte sätta dom 3 och 3 i 45l svarta plastlådor.
          Borde det bli en bra skörd på detta?
          Tänkte torka bönorna och lagra dem.

           
          Citera
          MrLeaf
          Inlägg 15-03-2015, 20:31
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem sedan:
          15-05-2011
          Medlem nr: 46 527



          Bifogad fil  bebisarna.jpg ( 175.17k ) Antal nedladdningar: 25


          Här har vi andra omgången..

          Har en 20 tomatplantor som står ute i stallet under 105W LE kallvit tillsammans med lite gul kepalök och purjolök som förkultiveras i krukor och är väl ungefär lika intressanta som grässtrån.
          Ja inte tomatplantorna då. Där har vi 5 st tomatplantor sådda slutet av feb samt ca 15 nya sådda första veckan i mars typ, så de är inte så kaxiga.

          Men de växer iaf. Nån rosmarin står där också. Den tycks trivas fint med lite svalare samt starkare ljus, börjat komma nya "barr".
          Annars är det ganska svalt i stallet, 5-8 grader bara så de växer inte jättefort än.
          Men tar ut dem under odlingsväv på dagarna i solskenet.

          Här på bilden ser vi ett antal eleganta sådder anordnade i mjölkkartonger, fantastiskt bra och gratis i princip biggrin.gif
          Perspektivet är lite konstigt, mobilen har vänt på bilden.
          Men vi har från höger till vänster: Broccoli, två kartonger med prydnadschili och cayenne long slim, eftersom jag inte trodde de första skulle komma upp biggrin.gif Vilket de senare gjorde, haha biggrin.gif

          Därefter har vi växthusgurka som kikade upp bara för en 2-3 dagar sen och växer som f-n!
          Efter det har vi cantaloupemelon (notera likheten på plantorna).
          De är lite äldre, ca 4-5 dagar.
          Sist har vi ett miniväxthus med småslots med de allra första chilisarna jag sådde.
          Cayenne long slim, prydnadschili röd (mkt rikgivande som ej kräver mer än 1l krukor), pimient d' espelette och paprika california wonder, 6 av varje.
          De var dessa jag trodde att fröna var körda på.

          Belysningen är en dagsljus dubbelarmatur 2x36w billig ÖB-armatur (kod 840 på rören, 4000K) och funkar mkt fint för att ha till småplant den första veckan.

          I stallet har jag en 105W LE lampa som ger runt 5-6000 lumen och denna sitter då i en IKEA FOTO lampa, den för 199, vit. Helt perfekt för ändamålet och kostar som synes inte skjortan.

          Lampan är från HK för ca 1/3 av vad man fått ge i sverige.

          Sen i köket har vi tre kartonger till som är sådda med lite diverse, bla en med ca 15 paprika, california wonder samt en kartong med cayenne long slim (har jag för mig). Har tappat räkningen biggrin.gif

          Sen i pannrummet har jag en stor låda med 8 st bondbönor och 8 sockerärt.
          Ärtorna har kikat upp för 1-2 dagar sedan medan endast en böna är på väg upp, verkar ta tid på sig.
          Snart ca en vecka sedan sådd.
          Och sen har vi två krukor med dill med.

          Blir mycket att göra i år biggrin.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 03:17
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon