Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Samplantering med rabarber, Förslag, någon?
          Bettson
          Inlägg 23-09-2003, 18:00
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem sedan:
          09-03-2003
          Medlem nr: 882



          Din rabatt liknar min, men jag har pioner istället för rabarber.Så är rabatten vid en husvägg också.
          Jag planterar och planterar lökar av olika sorter och färger för att få en tidig färggrann vår. När lökbladen är så där fula i vissningstadiet ni vet, för tidig att klippa bort för då skadar man löken, då kommer pionerna så fint och döljer eländet. Vacker blomning från slutet på maj fram till midsommar.

          I bakgrunden på väggen har vi satt klematis i olika storlekar och färger.
          I juli kommer fösta blommorna och de håller ju på ganska länge.

          Eftersom pionerna är så växtkraftiga så har ogräset svårt att konkurrera.
          Denna har blivit lite av min favoritrabatt. Lite jobb och massor av blommor.

          Vi har en konstig obestämbar gråblå färg på huset. Den har vi ärvt av tidigare ägaren. På våren vill vi ha kraftiga färgklickar i rabatterna. Först kommer tidiga krokusar snödroppar följt av scilla. Sedan kommer tidiga tulpaner och påskliljor. Följt av senare sorter av samma blommor samt narcisser och pärlhyacint. Lökrabatten blir som allra vackrast när det blåa i pärlhyacinetrna kommer till gult,rött och vitt.

          Pionerna och klematis har vi valt i lite mildare rosa och lila toner samt vitt.
          Det ser renare och lugnare ut till den där konstiga husfärgen vi har.

          På hösten klpper vi bara bort allt gammalt visset. tar fram kort på lökarnas blomning och funderar på om några behöver ersättas eller kompletteras.
          Lägger lite kompostjord ovanpå som jordförbättring och gödning kryper in i stugan och väntar på våååår......

          Ingen av mna andra rabatter slår denna
           
          Citera
          renate
          Inlägg 25-09-2003, 17:29
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem sedan:
          28-02-2003
          Medlem nr: 834



          Älggräs finns som frö att köpa hos Impecta där köpte jag mim vita,den rosa fick jag som planta av en bekant,tyvärr har jag klippt av fröställningar,är rätt att den sprider sig för mycket.Kanske är det någon annan som har lite frö till dig.MVH.Renate rolleyes.gif


          --------------------
          MVH Renate zon 4
           
          Citera

          2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 23:29
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon