Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nedsläckt land, Serie på SvT
          Dalkarlsbotorpet
          Inlägg 17-03-2019, 08:09
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          17-03-2019
          Medlem nr: 88 737



          En serie i sex delar som handlar om att en solstorm träffar Sverige och slår ut elen. Serien är byggd som en dokusåpa med inslag av fakta. Den är hyffsat intressant och lite förlängning på 72 timmars hemberedskap. Som förvisso gäller en hel vecka nu.

          Är det någon som sett den? Vad tycker ni om den?
          Skulle ni klara er en vecka om strömmen går i hela Sverige samtidig?. Likaså så nätet så inget Internet eller telefon.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 17-03-2019, 12:59
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Var sändes den serien - jag vill absolut se den. Det är en mycket angelägen film, då många inte tar ett hot från solutstrålningen på allvar, vilket skulle få ödesdigra konsekvenser för det moderna samhället. En sk "superflare" inträffade 1859 och påverkade klimatet i Sverige bla tror man att de missväxtår som inträffade i början av 1860-talet kan vara orsakad av denna soleruption. Det har sedan inträffat en mindre eruption på 1900-talet och den slog ut elektriciteten i Canada, så denna risken bör tas på allvar och anpassa samhället för ett långt elavbrott tex tror många att bevarande av kontanterna skall ske för pensionärerna skull, men jag anser att det är en säkerhetsfråga ifall elektriciteten eller internet slås ut. Det är en del av de säkerhetsdetaljer som måste planeras inför, ifall vi råkar ut för ett långt elavbrott.
           
          Citera
          Dalkarlsbotorpet
          Inlägg 17-03-2019, 13:34
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          17-03-2019
          Medlem nr: 88 737



          CITAT (Mjärden @ 17-03-2019, 12:59) *
          Var sändes den serien - jag vill absolut se den. Det är en mycket angelägen film, då många inte tar ett hot från solutstrålningen på allvar, vilket skulle få ödesdigra konsekvenser för det moderna samhället. En sk "superflare" inträffade 1859 och påverkade klimatet i Sverige bla tror man att de missväxtår som inträffade i början av 1860-talet kan vara orsakad av denna soleruption. Det har sedan inträffat en mindre eruption på 1900-talet och den slog ut elektriciteten i Canada, så denna risken bör tas på allvar och anpassa samhället för ett långt elavbrott tex tror många att bevarande av kontanterna skall ske för pensionärerna skull, men jag anser att det är en säkerhetsfråga ifall elektriciteten eller internet slås ut. Det är en del av de säkerhetsdetaljer som måste planeras inför, ifall vi råkar ut för ett långt elavbrott.


          Serien finns att se på Svtplay. Det är en gratis streamingtjänst. Det har du helt rätt i och blir samhället strömlöst så är det mycket som påverkas. Man kanske inte kan tanka bilen längre, man kan inte ta ut pengar eller betala med kort, vattenpumparna ger inget vatten, affärerna kan inte beställa varor och lagren tar slut väldigt snabbt pga vårt just in time samhälle samtidigt som varorna riskerar att bli dåliga pga att kylen inte fungerar. Så absolut är det en rejäl kris om det bli ett längre strömavbrott.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 17-03-2019, 23:41
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Men de som bor på landet har lite bättre förutättningar att klara en kris än de som bor i samhällen och städer, åtminstone de som förbättrade säkerheten efter de stormar som varit med start med Gudrun. Min bror äger föräldrahemmet och han skaffade ett reservaggregat efter Gudrun, vilket han hade nytta av efter Per. Han kan få fram så mycket el att livsmedlen i frysen inte tinar upp, huruvida den orkar driva hydroforen för uppumpning av dricksvatten vet jag inte. Han har en reservkälla, som dock inte håller vatten torra somrar, så om elen försvinner då kan det bli lite problematiskt.
          Värre är det för mig, som bor i ett hyreshus i stan. Vet inte om det skulle vara tillåtet att köra ett reservaggregat för el på balkongen, har ingen skog i närheten att uträtta mina behov i, varifrån skulle jag få vattnet, hur skulle jag kunna göra inköp osv.
          Under min uppväxt var min far kategorisk motståndare mot att ta bort vedspisen i köket, då han upplevt elavbrott under kriget och menade på att spisen i köket gav både värme och möjlighet att laga mat på. Jag har ett gasolkök att värma mat på, men gasoltuben skulle inte räcka mer än max en vecka och lagren av gasol skulle nog sälja slut ganska snabbt vid krisläge.
          Jag konstaterar att det moderna samhället är oerhört sårbart och myndigheterna som skall förebygga krisläge missade ju att skicka ut broschyren Om krisen kommer till alla hushåll tex fick vårt hushåll ingen broschyr utan jag fick skicka efter en på eget bevåg.
          Ett mindre utvecklat samhälle klarar en kris bättre än ett högteknologiskt samhälle, då det inte är lika många samhällsfunktioner som fallerar i ett krisläge.
          Tänk bara hur alla i "Quassimodoställning" skulle reagera om deras mobiler helt plötsligt släckte ner internet. wacko.gif
           
          Citera
          Dalkarlsbotorpet
          Inlägg 18-03-2019, 10:34
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          17-03-2019
          Medlem nr: 88 737



          CITAT (Mjärden @ 17-03-2019, 23:41) *
          Men de som bor på landet har lite bättre förutättningar att klara en kris än de som bor i samhällen och städer, åtminstone de som förbättrade säkerheten efter de stormar som varit med start med Gudrun. Min bror äger föräldrahemmet och han skaffade ett reservaggregat efter Gudrun, vilket han hade nytta av efter Per. Han kan få fram så mycket el att livsmedlen i frysen inte tinar upp, huruvida den orkar driva hydroforen för uppumpning av dricksvatten vet jag inte. Han har en reservkälla, som dock inte håller vatten torra somrar, så om elen försvinner då kan det bli lite problematiskt.
          Värre är det för mig, som bor i ett hyreshus i stan. Vet inte om det skulle vara tillåtet att köra ett reservaggregat för el på balkongen, har ingen skog i närheten att uträtta mina behov i, varifrån skulle jag få vattnet, hur skulle jag kunna göra inköp osv.
          Under min uppväxt var min far kategorisk motståndare mot att ta bort vedspisen i köket, då han upplevt elavbrott under kriget och menade på att spisen i köket gav både värme och möjlighet att laga mat på. Jag har ett gasolkök att värma mat på, men gasoltuben skulle inte räcka mer än max en vecka och lagren av gasol skulle nog sälja slut ganska snabbt vid krisläge.
          Jag konstaterar att det moderna samhället är oerhört sårbart och myndigheterna som skall förebygga krisläge missade ju att skicka ut broschyren Om krisen kommer till alla hushåll tex fick vårt hushåll ingen broschyr utan jag fick skicka efter en på eget bevåg.
          Ett mindre utvecklat samhälle klarar en kris bättre än ett högteknologiskt samhälle, då det inte är lika många samhällsfunktioner som fallerar i ett krisläge.
          Tänk bara hur alla i "Quassimodoställning" skulle reagera om deras mobiler helt plötsligt släckte ner internet. wacko.gif


          Så är det helt klart det är mycket vunnet på landet. Dels är det mycket folk i stan som bara det kan bli en otrygghet om samhällsfunktionerna lägger ner. Dels för att det är fler banditer men också vanliga hungriga människor som inte har någon mat eller andra bra saker. Svårare att hitta bra vatten. En fördel är väl att staten jobbar lite snabbare på lösningar i stan.

          Vi bor i ett litet torp i skogen utan indragen el och vatten. På torpet försöker vi hålla oss så självförsörjande med mat och ved som möjligt med djur och odlingar. Mobiler och sådant laddas oftast i bilen på väg till jobbet. Det är en frivilligt vald enkelhet dels genom intresse samt då vi båda vill gå ner i tid på lönearbetet och göra mer saker vi vill.

          Jag kom att tänka på det när jag sett serien att skulle det bli ett elavbrott medans vi har semester som oftast är under vintern så skulle nog inte vi märka av det om det hade varit sex veckor och när vi kommit tillbaka till jobbet. Iofs lyssnar vi en del på radion så vi skulle väl märkt det ändå till slut.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 18-03-2019, 11:45
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (Dalkarlsbotorpet @ 18-03-2019, 10:34) *
          Så är det helt klart det är mycket vunnet på landet. Dels är det mycket folk i stan som bara det kan bli en otrygghet om samhällsfunktionerna lägger ner. Dels för att det är fler banditer men också vanliga hungriga människor som inte har någon mat eller andra bra saker. Svårare att hitta bra vatten. En fördel är väl att staten jobbar lite snabbare på lösningar i stan.

          Vi bor i ett litet torp i skogen utan indragen el och vatten. På torpet försöker vi hålla oss så självförsörjande med mat och ved som möjligt med djur och odlingar. Mobiler och sådant laddas oftast i bilen på väg till jobbet. Det är en frivilligt vald enkelhet dels genom intresse samt då vi båda vill gå ner i tid på lönearbetet och göra mer saker vi vill.

          Jag kom att tänka på det när jag sett serien att skulle det bli ett elavbrott medans vi har semester som oftast är under vintern så skulle nog inte vi märka av det om det hade varit sex veckor och när vi kommit tillbaka till jobbet. Iofs lyssnar vi en del på radion så vi skulle väl märkt det ändå till slut.

          Hur klarar ni förvaringen av mat utan kylskåp och frys, under den kalla årstiden går det väl bra, men med tre månaders värmebölja som i somras, hur klarade ni det ? En katastrof är inte bara elavbrott utan även extrema väderförhållande som vi har att ta hänsyn till i framtiden.
          Det var lite enklare när jag växte upp, då vi hade kor för husbehov och de mjölkades varje dag, gris som slaktades och fläsket saltades ner och förvarades i jordkällaren (inte speciellt gott med saltfläsk)

          Redigerat av Mjärden: 18-03-2019, 11:47
           
          Citera
          Dalkarlsbotorpet
          Inlägg 18-03-2019, 12:07
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          17-03-2019
          Medlem nr: 88 737



          CITAT (Mjärden @ 18-03-2019, 11:45) *
          Hur klarar ni förvaringen av mat utan kylskåp och frys, under den kalla årstiden går det väl bra, men med tre månaders värmebölja som i somras, hur klarade ni det ? En katastrof är inte bara elavbrott utan även extrema väderförhållande som vi har att ta hänsyn till i framtiden.
          Det var lite enklare när jag växte upp, då vi hade kor för husbehov och de mjölkades varje dag, gris som slaktades och fläsket saltades ner och förvarades i jordkällaren (inte speciellt gott med saltfläsk)


          I somras var det väldigt jobbigt men det gick iaf. Vi förvarar maten i jordkällaren. Men vi konserverar/torkar/ kallröker också en hel del mat. Men framför allt så försöker vi på sommaren äta maten fort efter att vi slaktat eller skördat. Vi slaktar endast mindre djur på sommaren som kanin eller tupp. Då tillagas den direkt och en tupp/kanin blir en måltid. Övriga djur slaktas på hösten eller när temperaturen tillåter. Det har du rätt i, sommaren var en katastrof för många bönder. Vi har många vänner som nästan gick under pga torkan. Både ekonomiskt men också psykiskt. Det kom helt enkelt ingen skörd och man blev tvungen att slakta. Det blev små djur samt mycket billigare pris på köttet. Många gick i konkurs. Många blev tvungna att slakta avelsdjuren som de kämpat i många år med att få fram.

          Vi klarade oss dock väldigt bra. Våra djur är alla härdiga lantraser som omvandlar det lilla fodret som finns bra. I sämre tider är de gamla lantraserna bra. I bättre tider när foder och vatten inte finns så producerar de för dåligt för att ge tillräcklig avkastning hos storproducenter.

          Det låter mysigt och det är en bra erfarenhet att ha med sig. Vi har inga kor utan vi kör med getter, det blir rimligare mängd för oss att hantera mjölken. Alla djurslagen vi har så har vi valt utifrån att det ska vara lätt att hålla, de ska vara härdiga samt helst klara sig på det gården har att ge. Så det är inga produktionsraser så att säga de kräver för mycket foder för vår yta. Samt att de inte är lika tåliga och har lättare att drabbas av sjukdomar.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 18-03-2019, 15:10
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Det påminner lite om den norska serien "Här kan man väl inte bo" som gick på SVT för ett tag sedan. Det krävs praktiskt handlag och uppfinningsrikedom att leva när naturen under mindre bekväma förhållanden. Jag kommer ihåg att de tillverkade tom glass med drift av egen vattenkraft, otroligt att det går att klara av saker med små medel.
          Jag konstaterar att ni skulle klara er bra vid en "superflare", det skulle inte bli någon större skillnad i ert leverne pga det mer än att inkomsten från arbetet troligen skulle nollas under en tid.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 21:22
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon