Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp oss välja häck, Nyanläggning av häck
          FruganGranström
          Inlägg 12-01-2020, 15:00
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          12-01-2020
          Medlem nr: 90 475



          Hej alla ni trädgårdskunniga, kanske kan ni hjälpa oss vilken häck vi ska välja då det nu är dags att välja häck runt tomten.
          Jag och min man har lite olika åsikter angående vilken häck vi ska välja. Tomten består av både halvsol, full sol och viss del skugga.

          Jag vill gärna ha en avenbokshäck och min man vill ha en vintergrön häck så vi försöker lista ut om det finns något alternativ/ kompromiss som skulle passa.
          Vi har kikat på Liguster, Lagerhägg, Murgröna. Men vår senaste tanke var att ha en blandhäck? Kan man blanda typ murgröna och avenbok?
          Vi bor i ett barnoområde och har även små barn själva så om det finns en häck som ganska snabbt växer till sig , blir tät och som är vintergrön finns får ni gärna tala om vilken det är.

          Redigerat av FruganGranström: 12-01-2020, 15:01
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-01-2020, 11:30
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Murgröna är ju ingen buske utan den klättrar planterar du den på marken utan nått att klättra på lär den krypa längs marken så den kommer inte bli speciellt häcklik. Utomlands har de ibland ställningar som är häckformade som man fyller med torv och planterar en massa murgröneplantor i och sedan formar som häck är osäker på om det funkar i Sverige vi kan ju ha minusgrader på vintern.

          Blanda murgröna och avenbok lär inte bli bra heller murgrönan lär klättra på avenboken och kväva den.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 14:16
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon