Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Grund och golv?, Nybliven växthusare...
          Lottie
          Inlägg 21-03-2003, 13:04
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          20-03-2003
          Medlem nr: 952



          Mitt växthus ligger fortf i sitt paket. sad.gif
          Klurar och klurar på hur noggrann man måste vara med grunden. Vill alltid att allt ska gå fort men inser att det inte alltid lönar sig. Har köpt massor av växthusböcker men vill höra åsikter från "riktiga människor". biggrin.gif
          Jag ser dessutom framför mig ett vackert slitet tegelgolv, medans sambon vägrar. Han vill ha grå sten... mad.gif
          Tips, tankar erfarenheter mottages tacksamt.

          PS. På min torptomt finns inget rinnande vatten, gör det växthusdrömmen krånglig? unsure.gif


          --------------------
          Lottie, Gnesta/Mölnbo, zon 3
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 21-03-2003, 13:43
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Halloj,

          Vi har en murad sockel med betongblock för att höja upp växthuset åsså ge en 'sparklist' nedtill och så tycker vi det ser snyggt ut. Sladdriga aluminiumbalkar som enbart grund - hurrrrrrr!

          Mitt golv är i trä - tryckimpregnerat ....... ett vackert slitet tegelgolv är ju fint det med - kolla på Återbruk etc om Du kan köpa begagnat 'färdigslitet' :-) och vad är grå sten? Betongplattor?

          Undrar Ingrid
           
          Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 21-03-2003, 13:44
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          Det är viktigt att grunden är stabil och jämn - tänk på att det kan medföra stora problem om er grund exempelvis sätter sig när kälen går ur marken. Inte roligt!

          Fördelen med att göra en gjuten eller murad grund är också att ni då kan höja upp ert växthus en bit från marken vilket ger två STORA fördelar:

          Dels kan ni ha underliggande isolering i grunden som gör god nytta för markkylan och dels får ni en högre s k sidohöjd i växthuset och detta är mycket positivt både för ståhöjden i växthusets sidor och för växternas växtmiljö.

          Sedan bör ni bestämma er för om ni skall odla i krukor, direkt i marken, i jordbätt eller på hyllor. Någonting som ser mycket vackert ut är använd gatsten som är slitstarkt och snyggt. Lätt att spola av också.


          --------------------
          Hälsar

          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera
          Lottie
          Inlägg 21-03-2003, 16:21
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          20-03-2003
          Medlem nr: 952



          Åh, vilka snabba svar! smile.gif Tack så mycket!!
          (jag har sett att ni (Ingrid och Trädgårdsmannen) har superstora projekt på gång).
          Hur långt ner måste man gjuta grunden? Jag har hört något om att man måste ner under tjäldjupet, hur vet jag hur djupt det är?
          Måste jag gjuta en betongplatta eller räcker det om jag gjuter en fyrkant som sedan muras på för att ställa sockeln på. Hur blir det med dörren om jag murar sockel= kommer jag bli väldigt mad.gif på tröskeln varje gång?

          Hur isolerar man under golvet? Kan man drabbas av ett "sjukt" växthus
          sad.gif med mögel i grunden?

          Grå sten =betongplattor, men små i form av tegelstenar, tror jag han (sambon) menar. Men jag vet ju bäst så det blir nog tegel eller begagnade gatstenar (det kanske han frivillgt går med på tongue.gif ).
          Krukodling låter lämpligast att börja med (har redan satt tomatfrön i köksfönstret). Ska ha det som ett tidigt uterum för njutning i första hand (om inte odlarbegäret tar över rolleyes.gif .


          --------------------
          Lottie, Gnesta/Mölnbo, zon 3
           
          Citera
          Ann-Christine
          Inlägg 21-03-2003, 17:49
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 243
          Medlem sedan:
          02-02-2003
          Medlem nr: 668



          Jag har odlat i bäddar förut men nu tänker jag börja odla i krukor istället. Förut hade jag plattor i mittgången men jag fick så mycket myror därinne så jag hade kunnat slänga plattorna genom glaset för jag blev så tokig. Så jag vet inte vad jag ska ha på golvet i mitt växthus nu om jag ska börja med krukodling. sad.gif


          --------------------
          Ann-Christine, zon 4
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 21-03-2003, 17:58
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          CITAT (Ann-Christine @ 21-03-2003, 17:49)
          Jag har odlat i bäddar förut men nu tänker jag börja odla i krukor istället. Förut hade jag plattor i mittgången men jag fick så mycket myror därinne så jag hade kunnat slänga plattorna genom glaset för jag blev så tokig. Så jag vet inte vad jag ska ha på golvet i mitt växthus nu om jag ska börja med krukodling. sad.gif

          Om du hade problem med myror så hade du förmodligen sand under plattorna? Myrorna trivs ju mycket bra i ett varmt växthus, får de dessutom sand och plattor att bygga under så är det utmärkt för dem. Grov singel eller ev stenmjöl tror jag är bättre för att förhindra myror. Stenmjölet tror jag inte att myrorna lika lätt kan bygga gångar i som i sanden.
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 22-03-2003, 21:23
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Todeloo Lottie,

          Ribban lägger du själv, men gjuter Du är det mkt bra att komma under frostfritt djup(ring kommunen, sådant brukar de veta) och ha sand i botten för stabilitet. Vi har inte gjuten platta alls utan markskivor åsså ett stort tomrum under trägovlet ( så att sopa saker och ting under mattan här innebär att de verkligen försvinner LOL) samt gjuten grund med betongblock.

          Beslutet om Du skall odla i kruka eller i jordbädd är egentligen ett beslut Du måste fatta i samma veva - fördelar som nackdelar - själv är det kruka här och jag villl inte byta.

          Visst - upphöjd grund innebär en hög tröskel men vi har gjutit trappsteg upp till dörren och med golvet innuti kan Du ju antingen lägga ett steg inuti elelr en ramp ner. Kan du komma in i växthuset med en skottkärra? I så fall kan man ju fundera på hur man gör med dörrar och trappsteg och ramper etc.

          Gatsten är ett rent härke att lägga och få det bra samma som tegelsten - tänk på att små stenar innebär många små små fogar även om Ni inte gjuter utan bara lägger dem med sand emellan.
          Här har ju betongplattorna enklar fördel - tyvker >Du att de har en hemsk färg - vet Du att Du kan prima dem och sedan färga in dem i vilken färg (nästan) som Du önskar? T o m knallblått?
          Kanske kan vara ett alternativ även om det itne låter så upphetsande ifårn början ;-)

          Berätta gärna mera :-))

          Hälsar ingrid
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 23-03-2003, 08:41
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Bara ett litet inlägg om tröskelproblemet.

          Detta skiljer kanske mellam olika fabrikat, men på det växtus jag köpte för 3-4 år sen' (Willab) monterar man dörren där man vill i höjdled. Man kan alltså sänka ner dörren jämfört med väggarna. Några reservglasskiver medföljde som man då kunde montera ovanför dörren. Jag gjorde inte detta, men möjligheten fanns.


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 23-03-2003, 09:46
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Fast - det beror väl på om man använder sig av aluminiumsockeln eller inte?
          Skiljer säkert mellan fabrikat, i mitt willab med polykarbonat kunde man det itne - så vi har tröskeln upp i skyn med trapa upp .
          Själv har jag ett 'Mur' så det är nog lite andra begränsade möjligheter med den modellen kanske...men oavsett vad - det går att komma runt på ett bra sätt i alla fall.

          Hälsar ingrid
           
          Citera
          Lottie
          Inlägg 25-03-2003, 19:31
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          20-03-2003
          Medlem nr: 952



          laugh.gif Fantastiskt med alla dessa vettiga synpunkter och tankar!
          Måste dock erkänna att växthuset fortf inte är uppackat!
          Lovar att hålla er uppdaterade. Jag lär ju behöva mer hjälp längs byggandet och inredandet.SOM JAG LÄNGTAR EFTER!!! wub.gif Det ska bli min egen oas


          --------------------
          Lottie, Gnesta/Mölnbo, zon 3
           
          Citera
          Lofvet
          Inlägg 27-03-2003, 01:26
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem sedan:
          10-03-2003
          Medlem nr: 891



          Jag fick också mitt växthus i 30-årspresent förra året och det ligger fortfarande nedpackat biggrin.gif Så jag är i samma läge och tänkte börja fixa med grunden i helgen som kommer.

          Min plan är att bara använda 20 centimeters gjutrör (i papp). Ett i varje hörn och så två i mitten på långsidorna. Planen är då alltså att gjuta fast aluminiumsockeln i gjutningen.

          /FREDRIK


          --------------------
          ----------------------------
          Fredrik, NOL, Zon II-III
           
          Citera
          Lottie
          Inlägg 27-03-2003, 22:31
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          20-03-2003
          Medlem nr: 952



          Var på trädgårdsmässan idag (torsdag) och gick runt tills det värkte i fötterna!
          Hett tips! Se till att ni har kontanter med er, bankomatkön var oändlig inne på mässan!
          mad.gif

          Där fanns många "sten/betongfirmor" och jag har sett att de "modernare" betongplattorna inte är så fula. Fick tipset att göra så ordentligt underarbete att inte tjälen gör så att golvet blir "buckligt".

          Fredrik, hade du tänkt odla i krukor eller markbäddar? Hur stort är ditt växthus? Du har inte tänkt försöka få ditt växthus frostfritt eller näst intill frostfritt under de kalla månaderna?


          --------------------
          Lottie, Gnesta/Mölnbo, zon 3
           
          Citera
          Lofvet
          Inlägg 28-03-2003, 17:15
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem sedan:
          10-03-2003
          Medlem nr: 891



          Min far har haft ett växthus ett par år och mycket av mina beslut bygger på hur det har gått för honom med odlingen.

          Jag har tänkt att odla i kurkor till att börja med. Det är smidigt att kunna flytta runt planorna om det skulle behövas. Dessutom så verkar det som att sjukdomar är lättare att stoppa genom att bara kasta ut en kruka/planta.

          Kör man i markbäddar tycker jag det verkar jobbigt att byta ut jorden. Jag skulle gissa på att man lätt hoppar över det för att det är för jobbigt. Odlar man i krukor däremot så blir det naturligt att man varje år tömmer ut sina krukor.

          En nackdel är ju iofs att man under varmare perioder blir vattenslav när man odlar i krukor. Jag har dock köpt en sån där dropp-vattningslösning som jag hoppas skall göra att jag kan lämna mitt växthus några dagar under sommaren.

          Jag har ett 14m2 med polykarbonat från Willab.

          Tänker inte försöka mig på några frostfria planer med dagens elpriser. Runt jul och nyår hade vi två-tre veckor med 12-22 minusgrader på nätterna, hur sjutton löser man det? Och sedan hade vi väl minst ett tiotal veckor med minus 5-10 grader. Även om man klär hela växthuset i bubbelplast så lär man bli skinnad av elbolaget.
          [Min granne jobbar på trakterns elbolag, han har berättat att det finns folk som tjuvkopplat in sig på elnätet när dom haft grejer som dragit mycket el. Det är väl ungefär som att ladda ned en MP3 låt utan att betala :-) ]


          --------------------
          ----------------------------
          Fredrik, NOL, Zon II-III
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 31-03-2003, 07:34
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Todeloo,

          Vi med vår husombyggnad använder 18 000 kwH - då hålelr vi 65 kvm varmt , ca 70 kvm + 5 samt värmer två små växthus till + 8 garder.
          Det är enorma fördelar med 'Mur' växthus :-)

          Vi gjöt med papprör vi i två hörn av växthuset(där vi har marknivåskillnad).....bidde urbra det!

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          Leo
          Inlägg 31-03-2003, 19:44
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          25-01-2003
          Medlem nr: 625



          Hej Lottie
          Du har ju lite olika funderingar om ditt växthus ( ligger det fortfarande i paketet?)
          Detta med vatten blir ju lite knepigt om du inte har rinnande vatten..men hav tröst.
          Du kan skaffa en stor tunna som du pumpar i och ur vatten eller samlar regnvatten i.
          Pumpen ( kan du köpa på biltema typ spolarpump ca 70:-) kopplar du till bilbatteri eller omvandlare ( går på 12 volt) sedan lite 3 mm slang med droppnipplar och vips har du en bevattning klar. Kopplar du till ett tidur/timer kan du åka bort någon vecka dessutom om du har lust.
          Mvh
          Leo
           
          Citera
          Lottie
          Inlägg 01-04-2003, 20:06
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          20-03-2003
          Medlem nr: 952



          Till min besvikelse ligger fortfarande växthuset i sitt paket (men samtidigt är jag glad att jag väntat så att jag hinner få alla dessa värdefulla tips...).
          smile.gif
          Ärligt talat så lutar det mer och mer åt att jag ger upp tanken på en rejält murad grund och nöjer mig med gjutna plintar i hörnen. unsure.gif Kan tänkas att jag är lite lat? Men varför inte börja småskaligt för att sedan bara öka... laugh.gif För egentligen borde jag satsa allt jag har på att bygga ett nytt hus åt mig själv istället för åt blommorna...Och om jag råkar bygga blommornas hus först kanske jag inser att de får bästa läget och då måste jag ju flytta deras hus när det är dags att bygga mitt eget hus, och då är det ju dumt att lägga ner för mycket arbete på blommornas hus NU!Se där, nu har jag nästan lyckats rättfärdiga min lathet huh.gif ?


          Kan någon ge mig en spark i baken så jag kommer igång?? wacko.gif


          --------------------
          Lottie, Gnesta/Mölnbo, zon 3
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 02-04-2003, 06:10
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Vet Du vad Lottie?

          Om Du inte murar grunden - köp ett par järnvägsslipers elelr ordentliga tryckta bitar och ha istället - mindre jobb förutom att kapa dem och Du får snabbt höjd på huset. Tro mig - Du ångrar det itne. Så kan Du *egentligen* hoppa över plintarna med. Grannen gjorde sitt växthus så.

          Detta är gjort på en HELG om man jobbar långsamt. Sätta upp växthuset vill Du ju göra en helg/dag med solsken så vänta Du tills det är sol :-D gör grunden klar så länge. Det är tillräckligt jobb med attt gjuta plintar i hörnen att betongblock och höja upp är ett LITET jobb - och går på samma helg.

          Det är en flerstegsraket med växthus - men börja i ena änden och tänk inte på vägen till MÅLET - utan ta en sak i taget. Jag an ibland göra hela BERG av saker och ting och kommer inte igång alls.
          Så slut ögonen - och tag ett skutt :-)) bara attt köra!

          Vi hejar på Dig!!!

          Rapportera ofta!

          Glada hälsningar ifårn Ingrid (jag vet preciiis hur Du känner Dig!!)
           
          Citera
          Lofvet
          Inlägg 03-04-2003, 15:04
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem sedan:
          10-03-2003
          Medlem nr: 891



          Tro det eller ej... men tack vare min far så fick jag tummen ur i helgen. Gjöt sex stycken rejäla plintar på 20 cm i diameter och 100 cm djupa (för att komma ned til frostfritt).

          Jag har lite frigolit-flak liggande som jag funderar på att gräva ned mellan plintarna för att spara lite värme.

          Kommer nog börja med monteringen på lördag (dagen innan min födelsedag) alltså ett år efter att jag fick växthuset :-)


          Skall ta lite bilder att posta till helgen!


          --------------------
          ----------------------------
          Fredrik, NOL, Zon II-III
           
          Citera
          Lottie
          Inlägg 06-04-2003, 08:33
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          20-03-2003
          Medlem nr: 952



          Trot eller ej men snön bara faller och faller!. En gammal sälg blåste av och lutar över vägen till min sommarstuga. Det är nog tur att växthuset inte kommit upp ännu. sad.gif
          Väldigt tråkig helg, det enda jag kunnat göra är att vattna det jag har i drivbänken och inspektera att rådjuren inte gnagt av något Vilket de inte gjort så jag drar slutsatsen att rådjursavskräckarna jag köpte på mässan funkar, åtminstone i en dryg vecka! rolleyes.gif

          Nu är det ca fem cm snö.... mad.gif Jag drar mig tillbaka in i mitt ide och läser en trädgårdstidning... sleep.gif


          --------------------
          Lottie, Gnesta/Mölnbo, zon 3
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 00:14
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon