Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > hjälp med ny trädgård, ny trädgård
          Heidi zon 3
          Inlägg 05-11-2002, 11:31
          Länk hit: #1


          Gäster






          Hej,
          Första gången jag själv skriver något i detta forum, har läst mycket men aldrig provat själv. tongue.gif
          vi har precis köpt ett hus i Enköping med en tomt där inget har blivit gjort sedan huset buggdes (1976). Jag skulle behöva lite tips hur man går tillväga för att få en snygg tomt/rabatt. Förra ägaren hade inget trädgårdsintresse och har därför endast planterat nyponbuskar samt barrväxter. Själv skulle jag vilja ha perenner.

          Hoppas på svar
          /Heidi smile.gif biggrin.gif
           
          Citera
          Kerstin i Malmö
          Inlägg 05-11-2002, 12:02
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 120



          tongue.gif Det är ju givet, nu ska du läsa trädgårdböcker och tidningar och hämta ispiration! Du kan ju inte mycket göra nu i vinter så det är verkligen en bra tid att planera.
          Sedan vet jag att man bör vänta ett år innan man gör något åt sin trädgård. Dels för att "känna" in sig och dels för att se vad som verkligen finns i rabatterna. Det gjorde inte jag! Dels såg jag att i min trädgård fanns inget intressant och dels så kliade det alldeles för mycket i fingrarna. Dock gjorde jag upp en plan och den har jag faktiskt följt relativt bra. Jag har en trettitalsträdgård men ingen har under dessa 70 år varit intresserad.

          Så läs, gå ut och titt, fundera över vad du tycker om, vad för jord har du, vilka växter vill du satsa på - Dröm! men glöm inte att plantera några tulpaner nu i höst för fägring i vår...

          Kerstin
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 05-11-2002, 12:43
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          I Enköping kan man också lätt hitta inspiration när det gäller perenner om man tar och tittar på Enköpings alla fickparker, det finns växtförteckning + planteringskarta vid varje plantering.

          Det man kan börja göra nu om man vet att det inte finns något kul i trädgården är att planera för vart rabatterna ska vara, hurpass breda de ska vara, om det ska vara upphöjda rabatter osv. sedan i vår gräver man iordning, (skulle det komma mildväder så går det även att gräva nu på hösten men just nu är ju marken lite hård här i mälardalen). Blanda ner en massa gotter åt perennerna i form av ny jord, kogödsel, kompostjord, har du hård lerjord brukar det även hjälpa att blanda ner täckbark etc. så rabattens jord blir lucker och näringsrik. Plantera sedan perennerna ganska tätt eller plantera in marktäckare i rabatten då blir det inte lika mycket ogräs som man får då man har öppen jord mellan plantorna.

          Glöm inte titta först hur växterna vill ha det innan du planterar = skuggväxterna sätts i skuggigt läge, solälskande i soligt läge, växter som vill ha mycket väldränerat sätts inte i det blötaste området i trädgården etc.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Ann
          Inlägg 05-11-2002, 14:33
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 37



          Hej Heidi.

          Nu Heidi, ska Du läsa trädgårdsböcker, massor på längden och tvären.
          I böckerna får Du massor med råd. Så småningom växer det fram idéer om hur Din trädgård ska se ut. I böckerna kommer Du att se beskrivningar, på vilka växter som vill ha mycket sol. mindre sol och nästan ingen sol alls.
          Där kan Du också läsa vilken jord den vill ha och om växten tål ett tufft klimat, eller mera skyddat.
          När Du har kommit så här långt, börjar det verkligen roliga rolleyes.gif
          Nu ska Du ta fram papper och penna och skissa upp hur Du vill att Din trädgård ska se ut. Sedan sätter Du färg på ritningen. Vilka färger som passar ihop får Du också god hjälp med i böckerna.Tänk bara på att inte blanda för mycket färger, det ger ett oroligt intryck.
          Böcker kostar ju skjortan och vill man ha många, blir det mycket havregryns ätande, ett tag framåt . Men inte behöver Du äta havregrynsgröt, det finns ju bibliotek.
          Och sist men inte minst Odla nu , är en guldgruva , här hittar Du svar på det mesta, plus vackra bilder som kan ge Dig fina idéer. och så kan man ställa frågor här när man går bet. " Det är bättre att vara dum och ställa frågor, än att tiga och förbli dum". Nu Heidi har Du en fantastisk tid framför Dig. Kom bara ihåg "Rom byggdes inte på en dag".

          Lycka till Heidi. Önskar Ann.
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 05-11-2002, 22:17
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Hej hopp

          Håller med om allt!!!! Läs tongue.gif

          Tänkte bara dela med mig av ett misstag jag gjorde när vi tog över den här trädgården.

          Vårt problem var ganska annorlunda, här växte ALLT : vanliga trädgårsväxter, rariteter och ogräs i mängd. Mitt misstag hade nog blivit detsamma ändå.

          Jag fick odlarfnatt wub.gif jag grävde, planterade, flyttade, köpte VÄXTER. Först efter flera år insåg jag att jag borde börjat med det döda delarna.

          Det är mycket svårare att anlägga gångar, uteplatser, trappor osv mitt ibland grönsakerna. Så om jag skulle börja om idag blev det sten, betong och virke först och växter sen.

          Fast i planering och på ritningar skulle jag ha med växterna såklart wub.gif radergummi flyttar enklare än spade.

          Lycka till.


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Sylvia
          Inlägg 05-11-2002, 22:33
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 24



          Du har ju ett jätteläge mitt i en av de vackraste städerna i Sverige! Se här: http://www.enkoping.se/parker/ och studera även på plats, fast nu på vintern kanske det inte finns så mycket att se längre i växtväg. Men planläggningen syns ju bättre nu. Kanske något att ta efter?

          Och som alla andra säger, låna metervis med böcker och läs och planera! Låna först sådana där man försklarar grundprinciperna, jord, gödning, läge, planering etc. Rita upp tomten på rutpapper och gör massor med skisser, tills du är nöjd. Sedan på våren är det lätatre att sätta igång med det praktiska arbetet när man har klart för sig vad man vill med sin trädgård.

          Men förkasta inte de gamla barrväxterna utan att ta en närmare titt på dem först. En del kanske går att stamma upp och bli vackra "jättebonsaier" eller mindre träd med vacker, knotig stam som ger karäktar åt rabatten där de står.

          Och ha sedan inte bråttom utan låt trädgården växa fram sakta men säkert! Lycka till!


          --------------------
          Sylvia, zon 1

          Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
           
          Citera
          Mariann
          Inlägg 06-11-2002, 09:52
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 64



          Vilken lycka! Att själv få planera allt från början.
          Det kanske inte alltid är lika roligt att komma till ett hus med redan fulla rabatter, iaf om man är en sån som inte näns slänga växter.

          Vi byggde helt nytt så vi har verkligen slitit med murar, häckar, planteringer mm. både anlagt och tagit bort och flyttat runt växter det ser ut som man aldrig blir helt färdig(12 år sedan)
          Är det fler som aldrig blir färdiga? Vitsen är nog att inte bli det wacko.gif


          --------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

          En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi
           
          Citera
          Ann
          Inlägg 06-11-2002, 10:12
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 37



          CITAT (Mariann @ 06-11-2002, 09:52)
          Vilken lycka! Att själv få planera allt från början.
          Det kanske inte alltid är lika roligt att komma till ett hus med redan fulla rabatter, iaf om man är en sån som inte näns slänga växter.

          Vi byggde helt nytt så vi har verkligen slitit med murar, häckar, planteringer mm. både anlagt och tagit bort och flyttat runt växter det ser ut som man aldrig blir helt färdig(12 år sedan)
          Är det fler som aldrig blir färdiga? Vitsen är nog att inte bli det wacko.gif

          Jo då.Jag bodde i villa, med stor trädgård, i övre 20 år. Jag blev aldrig färdig. En trädgård blir aldrig färdig.Man lär sig ständigt nya saker, flyttar och ändrar, får andra infallsvinklar och flyttar igen för femtielfte gången. Men det är det som är livet på en pinne laugh.gif Ann
           
          Citera
          stina
          Inlägg 06-11-2002, 16:25
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 26



          Jag tror att det är jätteviktigt att man koncentrerar sig på en del av trädgården i taget - inte som jag började - med att dutta lite här och fixa lite där - det blir lixom inget bra av det då.

          Jag har 2000 kvm naturtomt som jag försöker göra något kul av - men blir nog som sagt färdig om sisådär 30 år!!! tongue.gif

          Nu har jag i alla fall bestämt mig för att fixa en liten del i taget - med en viss tanke ändå på helheten. När jag försökte fixa allt på en gång höll jag på att bli knäpp wink.gif
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 06-11-2002, 21:00
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          Ta det lugnt - varligt med barrträden också.
          Såga inte ner allt, stamma upp nyponen.
          Det finns mycket roligt att göra av barrträden också...



          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Heidi zon 3
          Inlägg 07-11-2002, 07:24
          Länk hit: #11


          Gäster






          Tack alla för era tips och synpunkter.
          Jag har en känsla av att vintern kommer att bestå av planering och läsning av böcker. Detta är något jag ser fram emot.

          Tack än en gång
          Heidi wub.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 12:16
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon