Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skadat plommonträd opal, Stor skada på stammen, samt små sprickor.
          Elinornhem
          Inlägg 30-07-2021, 08:03
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          30-07-2021
          Medlem nr: 95 084



          Hej, när jag köpte mitt hus för 5 år sedan stod där ett nyplanterat plommonträd av typen opal. Upptäckte efter något år efter att jag flyttat in att trädet hade en stor skada på stammen. Men eftersom det var ett gammalt sår och trädet har växt på bra bortsett från det har jag bara låtit trädet vara. Vet inte vad som kan ha hänt eftersom det måste hänt när förra ägaren hanterade trädet. Det har blommat 2 gånger under dessa åren. Första gången för ca 4 år sedan fick vi 2 plommon, för 3 år sedan var det massvis, men de ramlade av och ingen frukt kom. Detta och förra året har det inte varit en enda blomma. Då funderar jag på om det är någon mening att jag kämpar på med mitt träd eller om det är helt i onödan? Är det så pass skadat att det är så försvagat att det inte kommer ge någon frukt alls? Eller ska jag låta det vara nu när det växt på så bra trots den stora skadan? Eller kan det vara en sjukdom? Ser lite sprickor i stammen här och där. Tacksam för alla svar!

          Mvh Elin
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  107212A6_21E1_4B77_9AC7_63EBBDCE00B2.jpeg ( 564.82k ) Antal nedladdningar: 13
           
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-07-2021, 17:45
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag tycker du skall ge det en chans till, det verkar ju hämta sig ganska bra. Eventuellt ta bort gräsmattan i ett större område under trädet, kanske med en diameter på en meter eller något sånt, och lägga ett lager gräsklipp där. Det ökar växtkraften. Stödkäppen måste bort också, annars kommer trädet inte lära sig stå "på egna ben" innan kronan blir så tung att trädet kan bli vältningsbenäget.

          Opal är ju ett träd som sätter frukt vartannat år. Nu är det stressat och har inte riktigt kommit i rutin ännu, men så kommer det vara i framtiden. Vartannat år frukt, vartannat återhämtning. Vissa år kommer blomningen frysa bort, då blir det ett extra viloår och så blir det frukt nästa år istället.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 20:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon