Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat
Laddar varukorgen
0 kr(0 st)
  • Totalt: 0 kr
Till kassan

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
> Måbärshäck saknar blad nertill, klippa ner enda lösningen?
chili_martin
Inlägg 31-07-2017, 10:54
Länk hit: #1

Medlem
Antal inlägg: 21
Medlem nr: 85 291

Är nyinflyttade och sedan tidigare finns här en häck av måbär som jag gissar nu är 4-5 år gammal. Dessvärre är den nu ganska vildvuxen och nästan kal ner till.

Häcken är ca 80-90cm hög där den är som längst. Löven börjar växa först vid 20cm från marken, på vissa ställen är det väldigt glest ända upp till 30-35cm. Buskarna förgrenar sig redan vid marken, vid 0-15cm, men det är alltså inga blad de första 20-30 centimetrarna.

Hur har det ha blivit så här? Har buskarna blivit för dåligt nerklippta från början eller kan det vara bristande underhållsklippning?

Finns det något sätt att få buskarna är bli tätare och få löv redan från marken utan att behöva klippa ner helt och hållet?

I värsta fall tänkte jag klippa ner till 10-15 cm i april/mars nästa år och helt enkelt börja om. Men jag hoppas att det går att täta till den utan att behöva klippa ner allt och bli av med allt insynsskydd.

EDIT:

Jag tog några bilder också så att det blir enklare att se, är buskarna så hemska som jag tycker?

Bifogad fil  IMG_5369.jpg ( 273.8k ) Antal nedladdningar: 12

Bifogad fil  IMG_5370.jpg ( 236.55k ) Antal nedladdningar: 5

Jag har också noterat röda fläckar på nästan alla blad. Kan det tänkas vara någon form av svamp (bladfallsjuka?) som har drabbat buskarna? Kan det i såfall bli bättre om man lyckas bli av med den, eller är det ännu en anledning att klippa ner och "börja om"?

Bifogad fil  CLIP.jpg ( 238.4k ) Antal nedladdningar: 11

Redigerat av chili_martin: 31-07-2017, 12:09

Citera
Huggorm
Inlägg 31-07-2017, 18:58
Länk hit: #2

Moderator
Antal inlägg: 17 695
Medlem nr: 9 009

Du kan ju prova att ta bort några stammar ur varje buske och se om det räcker för att få igång nytillväxt från basen, men jag tror du måste starta om häcken helt.

Den gulaktiga färgnyansen tyder på allvarlig torka, förmodligen kommer sig även de röda fläckarna av det.

Citera
chili_martin
Inlägg 01-08-2017, 14:31
Länk hit: #3

Medlem
Antal inlägg: 21
Medlem nr: 85 291

Så du tror inte på att svamp? Det var nästan en lättnad även om det inte låter kul att det troligtvis behöver klippas ner helt för att bladverk längst ner.

Torka kan mycket väl ha drabbat buskarna. Marken är väldränerande och häcken ligger mot slänter. För att göra saken värre har det nog inte regnat mer än 3-4 gånger på hela sommaren och ett vattningsförbud på det.

Har behövt klippa gräset en gång på 6 veckor, så något positivt har torkan gett även om gräset också börja se gult och tråkigt ut.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-04-2020, 05:14

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon