Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Borrelia, Symptom med mera
          Christa
          Inlägg 26-07-2012, 06:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          Blir man alltid sjuk om man fått en sådan där fläck som kan bli av borrelia? Jag upptäckte en mystisk fläck på låret i början av maj och sedan har den sakta vuxit. Men på sistone har den bleknat betydligt i takt med att kommit i bättre form i största allmänhet. Den har fortsatt att växa men är nu väldigt blek.

          Kan immunförsvaret ibland ta hand om borrelian så att det inte blir något mer?

          Får man bättre motståndskraft om man haft det utan att äta antibiotika?

          Vilka symptom har ni andra haft när ni haft borrelia?

          Jag läste att de där märkena ibland kan dyka upp på flera ställen på kroppen och jag fick två uppe vid armhålan också men dom har jag inte haft lika bra koll på.
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 26-07-2012, 07:37
          Länk hit: #2


          Gäster






          Det är inte fläcken som är problemet (det är inte alltid det ens blir en fläck). Borrelia slår sig på nervsystemet, man får gradvis reumatism-liknande symptom med smärtor i leder och muskler och man blir trött. Sen kan andra organ angripas.

          Läs detta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Borrelia#Symptom_och_diagnostik

          Du bör gå till läkare och testa dig, borrelia är en rejält otrevlig sjukdom, och ju längre du väntar desto värre blir det. Om du väntar tills du börjar känna av det i lederna så riskerar du att det inte går att bota - för några procent av de som drabbats hjälper då inte längre antibiotika, utan de får kroniska symptom som blir kvar hela livet.

          Det kan ju också tänkas du har något annat än Borrelia.

          Redigerat av Azur: 26-07-2012, 07:39
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-07-2012, 08:00
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Misstänker man borrelia ska man givetvis uppsöka läkare eftersom obehandlad borrelia kan ge kroniska symptom långt senare.
          http://www.borrelia-tbe.se/index.php?optio...r&Itemid=12


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-07-2012, 09:21
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag har hört att kroppens immunförsvar kan ta hand om borrelia, om man haft det tidigare. Jag har själv haft det två gånger, första gången fick jag kåvepenin men andra gången orkade jag inte gå till vårdcentralen. Rodnaden försvann efter ett tag, och andra symptom har jag inte sett till rolleyes.gif
           
          Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 26-07-2012, 09:26
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem sedan:
          25-11-2002
          Medlem nr: 409



          Gå absolut till läkare och kolla! Det är visserligen långt ifrån säkert att man får andra symptom än utslaget av borrelia (den kan läka ut själv) men går sjukdomen vidare så kan det bli väldigt obehagligt. Jag känner flera personer som fått allt från kroniska ledbesvär till halvsides förlamning av borrelia. Ju längre man väntar desto svårare är sjukdomen att behandla och risken för kroniska besvär ökar dramatiskt. Om du får behandling i det här stadiet (om det nu är borrelia) så räcker en enkel antibiotikakur, men om det går vidare till nervsystemet blir det mycket svårare.

          Det är en väldigt lömsk sjukdom som kan ge en massa olika symptom. Själv har jag haft det en gång. Jag fick inget utslag men flera månader efter det att jag blivit fästingbiten fick jag våldsamt ont i ryggen (värst på nätterna när jag skulle sova) och lätt feber. Läkarna trodde först att det var influensa men när det inte blivit bra på någon vecka togs ett borreliaprov som var positivt. Jag fick då antibiotika och blev snabbt bra utan några kvarstående problem. Jag hade dock tur - det kunde ha blivit mycket värre. Så, som sagt, gå till läkare så fort som möjligt!
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 26-07-2012, 09:49
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          Som flera påpekar i denna tråd - uppsök läkare genast. Borrelia är en lömsk och nyckfull sjukdom - den har många 'ansikten' - inom familjen har vi haft borrelia ett flertal gånger, de vanligaste symptomen har då varit 'influensa-lika', grannarna har också haft borrelia ett flertal gånger.
          Själv har jag haft borrelia, så sjuk som jag var då har jag aldrig i hela mitt liv varit. Trodde uppriktigt att jag skulle dö. Tur i oturen kan man säga - för man kan inte missa sjukdomssignalerna då. Antibiotika hjälpte mig och efter några veckor var jag någorlunda människa igen.
          En viktig ritual är att varje kväll, eller när man nu tycker - undersöka kroppen mycket noga, upptäcker man en fästing ta bort den genast. Skriva upp var på kroppen den satt och pricka in datumet. Enligt mitt förmenade är fästingen Sveriges farligaste djur.

          Redigerat av gunsta: 26-07-2012, 09:50


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 26-07-2012, 13:25
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Gå absolut till läkare om du misstänker borrelia.

          Har haft borrelia 6 ggr och ätit antibiotika varje gång. De symptom jag haft är som vid influensa, trött, ont i halsen och ont i kroppen mm men jag har gått till doktorn relativt tidigt ( utom första gången ) .

          Man ska kontakta vården om märket är stort som en 5-krona .

          Märket bleknar innifrån , från mitten och utåt , så att det bleknat är ingen garanti för att du blivit av med eventuell borrelia .

          Man blir INTE immun mot borrelia !!!


          Borrelia kan ge otroligt jobbiga skador om man inte behandlar , tänk på det.


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 26-07-2012, 13:36
          Länk hit: #8


          Gäster






          Lite info om Borelia.

          www.internetmedicin.se
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 26-07-2012, 20:21
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          Fläcken är alltså väääldigt blek nu och jag har inte sett till någon fästing. Om jag haft någon kan det dock ha varit under dom varma dagarna i mars. Då gick jag i shorts men tänkte inte på att kolla kroppen så tidigt på året.

          Fläckarna dök upp i slutet av april och är nog som 5-krona nu men ena sidan är så blek så det är svårt att se var gränsen går. I övrigt har jag inte märkt någonting alls.

          Jag tittade på nätet för ett tag sedan men dom fläckarna såg betydligt värre ut än min men det kanske är de värsta som läggs ut.

          Jag vill absolut inte äta antibiotika nu när jag äntligen fått ordning på min krånglande mage efter 15 års trassel. Jag vill naturligtvis inte ha borrelia heller men jag har hört att många som testar sig har antikroppar mot borrelia sedan tidigare fästingbett.

          Huggorm hade ju haft en fläck som gått tillbaka utan andra symptom och ni andra gick ju inte till läkare innan ni fick andra symptom.

          Det är egentlgien inte så att jag misstänker att jag har borrelia utan mer att jag undrar om det möjligen kanske kunde vara det.
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 26-07-2012, 20:29
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Märket behöver inte alls se ut som på bilderna via länken utan de kan se ganska oskyldiga ut.

          Skönt om det inte var borrelia i ditt fall men tänk som sagt var på att gå till läkare om du misstänker att det är det .


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 26-07-2012, 22:40
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem sedan:
          25-11-2002
          Medlem nr: 409



          Att du haft fläckarna så länge som sedan i april visar att det inte rör sig om det vanliga utslag som man alltid får efter ett fästingbett. Sitter fästingen kvar någon dag får i alla fall jag alltid ett rött kliande utslag, ungefär som ett myggbett fast mer långvarigt. Detta utslag varar dock högst några dagar så det är helt uteslutet att det skulle finnas kvar sedan april.

          Som jag skrev tidigare så märkte jag aldrig att jag fick något utslag när jag fick borrelia. Jag kan naturligtvis ha haft utan att se det men i så fall var det väldigt obetydligt.

          Det är långt ifrån säkert att man får så tydliga symptom som jag i nästa stadium av sjukdomen. Antar att de jag känner som fått kroniska besvär inte haft några symptom som liknar mina - det var helt enkelt omöjligt att låta bli att gå till läkare eftersom ryggen värkte som f-n! Borrelila är besläktad med syfilis och har liksom den sjukdomen ofta olika stadier där man kan ha mer eller mindre symptomfria perioder emellan. Det sista stadiet, när bakterierna angriper nervsystemet, är allvarligast (kan uppträda lång tid efter det att man blivit smittad) och då kan sjukdomen vara svår att bota och många får mer eller mindre bestående besvär. Observera att det dock inte är säkert att man får symptom vid de olika stadierna utan sjukdomen kan mer eller mindre obemärkt gå från utslag (eller inget utslag alls) direkt till allvarlig nervpåverkan.

          Ett problem med de enkla borreliatesterna är att man bara testar för antikroppar mot bakterien. Precis som du säger kan man ha kvar antikroppar efter en tidigare borreliainfektion som läkt ut så ett positivt provsvar behöver inte nödvändigtvis betyda att man har sjukdomen nu. Dessutom är testet tydligen inte 100% pålitligt utan kan vara negativt trots att man är smittad. Men finns en misstanke om att det är borrelia är det trots allt bättre att behandla än att riskera att en obehandlad sjukdom ger framtida men.

          Jag skulle som sagt råda dig att gå till läkare och ta antibiotika om det anses behövas även om det kan ställa till magen igen. De besvären är ju antagligen inte i närheten av så svåra som t ex kroniska ledbesvär eller halvsidesförlamning skulle vara (eller kanske andra mer diffusa skador på centrala nervsystemet som t ex depression eller koncentrationssvårigheter). Läkaren kan kanske skriva ut antibiotika som är mer skonsam för magen om du ber om det (det varierar en del mellan olika typer av antibiotika).
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 27-07-2012, 06:29
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          Det är precis det här som du skriver Anders som jag vill undvika. En antibiotikakur nu kan rasera min hälsa.
          "Men finns en misstanke om att det är borrelia är det trots allt bättre att behandla än att riskera att en obehandlad sjukdom ger framtida men."

          Jag har som sagt inte sett någon fästing men eftersom jag känner flera personer som haft borrelia utan att de sett till någon fästing så har jag undrat ändå. Fästingar brukar ju inte vara så lätta att få bort så att flera berättat att de fått det utan att se någon fästing har fått mig att undra om mygg också kan sprida borrelia.

          Nedanstående bild är tagen den 16 juni. När jag upptäckte fläcken var den ca 1 cm och det var nog i slutet av april eller början av maj.

          Bifogad fil  Fl_ck1.jpg ( 204.4k ) Antal nedladdningar: 114


          Nedanstående är tagen idag men jag tycker den syns lite mer än på bilden men har dock bleknat betydligt. Är nu 2,8 cm på bredaste stället.

          Bifogad fil  Fl_ck_27_juli.jpg ( 197.84k ) Antal nedladdningar: 97
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-07-2012, 07:39
          Länk hit: #13


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Borreliafläckar brukar vara mer som en ring, men ljus hud i mitten. Men det kanske blir så när den växt ytterligare en bit, den är ju ganska liten ännu
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 27-07-2012, 08:23
          Länk hit: #14


          Gäster






          CITAT (Christa @ 27-07-2012, 07:29) *
          Jag har som sagt inte sett någon fästing men eftersom jag känner flera personer som haft borrelia utan att de sett till någon fästing så har jag undrat ändå. Fästingar brukar ju inte vara så lätta att få bort så att flera berättat att de fått det utan att se någon fästing har fått mig att undra om mygg också kan sprida borrelia.

          Nej, mygg sprider inte borrelia. Fästingar är små, de flesta betten varken känns eller kliar, och de har en förkärlek för att sätta sig på skyddade ställen - i hudveck, i armhålor, i håret, eller kring könsorgan och anal. Jag skulle inte bli förvånad om majoriteten av fästingar klarar sig från att bli upptäckta.
          Omkring 25% av alla infekterade får aldrig det röda utslaget, och det är som sagt inte utslaget som är problemet, de riktiga problemen kommer veckor eller månader efter att det röda utslaget försvunnit, när bakterien spritt sig till nervsystem, hjärna och hjärta.

          Men framförallt: Det är meningslöst att fråga oss, du kan inte få pålitlig diagnos på nätet, du behöver gå till läkare.
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 27-07-2012, 08:42
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (Azur @ 27-07-2012, 09:23) *
          Men framförallt: Det är meningslöst att fråga oss, du kan inte få pålitlig diagnos på nätet, du behöver gå till läkare.


          Precis det jag också tänkte. Det är väl bättre att visa upp det för en läkare än här på ett forum.
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 27-07-2012, 08:52
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Om jag hade ett sådant märke skulle jag gå till läkare omedelbart !!!

          Gå till doktorn så du får veta vad det är . Är du mer rädd för läkare/antibiotika än för borrelia ? Du får bara antibiotika om läkaren anser att du behöver det , det kan du vara säker på.


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 27-07-2012, 08:57
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          CITAT (Azur @ 27-07-2012, 09:23) *
          Men framförallt: Det är meningslöst att fråga oss, du kan inte få pålitlig diagnos på nätet, du behöver gå till läkare.



          Instämmer till 100% - Gå till en läkare!


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 27-07-2012, 13:07
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-07-2012, 09:42) *
          Precis det jag också tänkte. Det är väl bättre att visa upp det för en läkare än här på ett forum.


          Det är ju många här som berättat i tidigare trådar att de haft borrelia. Då är det intressant att få veta om fläcken liknar det som någon annan haft.

          Gör den det?
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 27-07-2012, 13:28
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          CITAT (Christa @ 27-07-2012, 14:07) *
          Det är ju många här som berättat i tidigare trådar att de haft borrelia. Då är det intressant att få veta om fläcken liknar det som någon annan haft.

          Gör den det?



          På den frågan kan jag svara både ja och nej - fläcken/fläckarna som INTE nödvändigtvis behöver finns, kan se enligt min erfarenhet olika ut. Mitt bett kändes, någon fläck minns jag inte om jag kunde se. Andra i familjen har haft olika former och färger på sina 'fläckar', likaså grannarna.
          Borrelia är en svår och lömsk sjukdom, som kan yttra sig på många olika sätt, det är därför jag svarar både 'ja och nej' på din fråga.


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 27-07-2012, 15:11
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Ser definitivt ut som borreliamärken som jag haft !!!


          Gå till en läkare omedelbart !!!


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 12:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon