Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          10 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Om smärta, smärttillstånd och teorier bakom, Egna och vetenskapligt bevisade teorier
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 30-09-2012, 20:06
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Tack och lov har inte jag migrän men jag har en bonusson som får det då och då.

          När min sambo fick sin whiplashskada så sa jag rätt så i början att jag inte vet hur hans värk/hans smärta är, det vet bara han men jag förstår hur det är att leva med värk
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 30-09-2012, 20:45
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Myosotis @ 30-09-2012, 20:22) *
          Migrän då? Det är inget fel egentligen. På wikipedia står det så här: "Det pågår mycket forskning kring orsaken bakom migrän, men trots detta vet man ännu inte varför man får sjukdomen." Inget har gått sönder, det är inte farligt, många tror att man bara låtsas, ändå gör det jävligt ont (och en del andra symptom som illamående).

          Det fetmarkerade säger väl allt? "men trots detta vet man ännu inte varför man får sjukdomen."
          Något är fel. Man vet bara inte ännu vad.

          För inte kan väl någon på allvar påstå att migrän är en psykisk åkomma?

          Dessutom finns indikationer på att vissa migränattacker kan bero på klämda nerver...
          Men allt är ännu i forskningsstadie där också.

          CITAT (Ugglemormor @ 30-09-2012, 20:31) *
          Det där med migrän har jag tänkt på flera gånger.....
          Har varit med den som verkligen varit sjuk i det, men även sett en annan som använder migrän som en ursäkt och ett sätt att få uppmärksamhet eller visa sitt missnöje....
          Där känner jag mig tudelad.......

          Det är vad du tror dig veta om den personen. Hur vet du att den inte har ont på riktigt?
          Hur känns det för dig om människor säger att du bara använder din ryggsmärta som ursäkt för att få uppmärksamhet eller visa ditt missnöje, eller rentav slippa göra något som du inte gillar?
           
          Citera
          gnon49
          Inlägg 30-09-2012, 21:42
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem sedan:
          19-07-2008
          Medlem nr: 17 660



          Migrän måste väl vara någon obalans i kroppen. För det är ju huvudvärk fast ännu plågsammare har jag förstått. Spelar inte saltbalansen in. Den gör det ju på baksmälla har jag för mig.
          Vilket som, jag däckar för helt vanlig huvudvärk så migrän önskar jag inte någon. T.om ljuset kan ju göra ont. Brrr


          --------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

          Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 30-09-2012, 21:43
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (gnon49 @ 30-09-2012, 22:42) *
          Migrän måste väl vara någon obalans i kroppen. För det är ju huvudvärk fast ännu plågsammare har jag förstått. Spelar inte saltbalansen in. Den gör det ju på baksmälla har jag för mig.
          Vilket som, jag däckar för helt vanlig huvudvärk så migrän önskar jag inte någon. T.om ljuset kan ju göra ont. Brrr

          För att inte tala om ljud.
          Jag hade migränliknande attacker på grund av min klämda nerv, det är ett helvete med dem.
           
          Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 01-10-2012, 09:34
          Länk hit: #45


          Gäster






          Anma,

          Ang. detta med migrän så känner jag båda sen barnsben......... vet hur de är.....vad de är kapabla till att göra/inte göra.
          Den ena fick sin migrän först och det gjorde verkligen ont att se hur illa hen mådde, spydde och att vi andra tog hänsyn till hen. Då hände det inte så ofta att det blev så illa, hen kunde förebygga den med medicin när hen kände att nu var det dax.
          Bland dessa personer finns en som ska/skulle ha sin vilja fram i alla lägen och när hen uppfattade/studerade hur den som hade verkligen ont, lärde sig att manipulera sin omgivning med liknande attacker, märt väl, hen skulle inte till doktorn o få medicin för att häva ev. anfall......
          När vi andra kom på detta, testade vi hen och gav ingen/samma hjälp än den som verkligen hade svårt, rusade den andra ur sin gömma och gormade om att hen inte blev tagen på allvar.......
          Vad ger detta för signaler till dig?

          Jag har full förståelse att migrän är ett gissel och hoppas att de kan komma på vad som orsakar det.....

          Och visst kan ni bara tro att jag simulerar här helt, men undersökn. och MR-rtg talar sitt klara språk.....
          och vad bevisar det då? inte ett skaft om man så vill .........
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 01-10-2012, 10:14
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Ugglemormor @ 01-10-2012, 10:34) *
          /.../
          Och visst kan ni bara tro att jag simulerar här helt, men undersökn. och MR-rtg talar sitt klara språk.....
          och vad bevisar det då? inte ett skaft om man så vill .........

          Läs om, läs rätt. Jag påstod aldrig att någon här skulle misstro dina skador. Allra minst jag.
           
          Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 01-10-2012, 10:26
          Länk hit: #47


          Gäster






          Jo Anma, jag läste rätt i ditt inlägg och är medveten om att det finns många åsikter om detta, men nu pratade vi om migrän och att jag inte visste hur det känns?
          rätt i det, har inte haft det själv någon gång, enbart följt det som än idag händer med dessa 2 jag nämnde om.

          Hon som jag vet säkert att det är så, fick det efter att ha ramlat av hästen och slog sig rätt illa och är inte helt återställt ännu efter ca. 15 år och går nu på unders. att få rättsida på det.

          Den andra undviker jag så mycket det går, orkar inte se på" skådesspelet", så fort man visar sig där. Då undrar man????? confused.gif
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 01-10-2012, 11:24
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Ugglemormor @ 01-10-2012, 11:26) *
          Jo Anma, jag läste rätt i ditt inlägg och är medveten om att det finns många åsikter om detta, men nu pratade vi om migrän och att jag inte visste hur det känns?

          Jag pratade inte om ifall du visste hur migrän känns eller inte. Det jag reagerade mot är att du så tvärsäkert negligerar någon annans upplevelse av smärta och rent ut påstår att personen simulerar och ljuger. Det kan du faktiskt inte med all säkerhet veta om det är så även om du tycks tro det!

          Jag har haft en del människor i min närhet som inte trott på min smärta. Trots att mitt rörelsemönster var så tydligt begränsat. Just för att jag valt bort tråkiga saker framför roliga saker. Men jag ville hellre lägga den energi jag hade på roligheter än tråkigheter.
          Men nu när jag är opererad, då verkar dessa personer plötsligt tro på att jag hade ont på riktigt. Nåja. Bättre sent än aldrig.

          Redigerat av Anma: 01-10-2012, 11:27
           
          Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 01-10-2012, 12:18
          Länk hit: #49


          Gäster






          Anma,

          Jag negilerar enbart "simulanten" inte de som har migrän, än vilken sjukdom/orsak det sedan är som utlöser det hela.
          Har varit med den som verkligen får väldigt ont och mår dåligt och hoppas att det nu efter alla dessa år hittas något som kan göra det lättare för den skadade personen.

          Jag ser ingen migrän i det när jag inte gillar el gör som hen vill och börjar oja sig och låsa sig i ett rum, och när man inte bryr sig om det, far hen ut med otidligheter och elakheter efter en stund, inte är det väl så migrän fungerar? Om det vore verkligt, skulle hon söka hjälp som hon gör för andra saker
          Har man ett migränanfall, tror jag inte att folk i allmänhet bär sig så illa åt och ger skulden till den som de inte fått sin vilja fram, då har man inte ont.
          Jag ser en malipulativ person framför mig och jag danssar inte med i den takten.......Det är så typiskt att hen är en idrottare, löpare på långa distanser och duktig i orientering, då minsan finns det inget fel på hen.?

          Är jag då för okänslig mot hen i detta fall? Ska jag låtas att gå med de nycker hen hittar på mot min vilja,bara att hen inte ska få "en hjärnsläpp"?
          Det gör inte ens hens barn, då sticker de.....
          Det måste ligga mer något annat bakom detta beteende än skylla på migrän? Så har vi andra resornerat om detta, vi som känner henne så väl.
          Det är verkligen som uppånervända världen som lever/måste leva i närheten av hen. Inte utan orsak att personen inte har/haft en enda nära vän........... tummenupp.gif

          Redigerat av Ugglemormor: 01-10-2012, 12:46
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 01-10-2012, 12:48
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Jag kan inte uttala mig om du är okänslig eller inte.
          Jag släpper diskussionen om detta då det inte leder nån vart.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-10-2012, 12:58
          Länk hit: #51


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Ugglemormor @ 01-10-2012, 13:18) *
          Anma,

          Jag negilerar enbart "simulanten" inte de som har migrän, än vilken sjukdom/orsak det sedan är som utlöser det hela.
          Har varit med den som verkligen får väldigt ont och mår dåligt och hoppas att det nu efter alla dessa år hittas något som kan göra det lättare för den skadade personen.

          Jag ser ingen migrän i det när personen inte gillar el gör som jag vill och börjar oja sig och låsa sig i ett rum, och när man inte bryr sig om det, far hen ut med otidligheter och elakheter efter en stund, inte är det väl så migrän fungerar? Om det vore verkligt, skulle hon söka hjälp som hon gör för andra saker....
          Jag ser en malipulativ person framför mig och jag danssar inte med i den takten.......Det är så typiskt att hen är en idrottare, löpare på långa distanser och duktig i orientering, då minsan finns det inget fel på hen.?

          Är jag då för okänslig mot hen i detta fall? Ska jag låtas att gå med de nycker hen hittar på mot min vilja,bara att hen inte ska få "en hjärnsläpp"?
          Det gör inte ens hens barn, då sticker de.....
          Det måste ligga mer något annat bakom detta beteende än skylla på migrän? Så har vi andra resornerat om detta, vi som känner henne så väl.
          Det är verkligen som uppånervända världen som lever/måste leva i närheten av hen. Inte utan orsak att personen inte har/haft en enda nära vän........... tummenupp.gif


          Vad har din vilja med saken att göra? Varför ska personen ifråga dansa efter din pipa? Tänk om personen verkligen har migrän, det ser ju inte likadant ut hos alla människor. Förstår inte hur man kan misstro en människa som inte mår bra och prata bakom ryggen på vederbörande. Orsaken till det onda kan vi lämna därhän. Dessutom tycker jag inte att man ska lämna ut och diskutera människor som inte är närvarande på forumet.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Skruttis
          Inlägg 01-10-2012, 13:27
          Länk hit: #52


          Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem sedan:
          28-03-2008
          Medlem nr: 14 868



          CITAT (Anma @ 01-10-2012, 12:24) *
          /Har klippt bort lite från citatet/Skruttis

          Jag har haft en del människor i min närhet som inte trott på min smärta. Trots att mitt rörelsemönster var så tydligt begränsat. Just för att jag valt bort tråkiga saker framför roliga saker. Men jag ville hellre lägga den energi jag hade på roligheter än tråkigheter.
          Men nu när jag är opererad, då verkar dessa personer plötsligt tro på att jag hade ont på riktigt. Nåja. Bättre sent än aldrig.


          Det är precis samma sak för mig. Jag är urless på människor som säger sig kunna se om en person har ont eller inte.
          Om jag väljer att inte låta en person få se hur jag mår, ja då kan jag slå i vem som helst att jag är smärtfri. Det är bara en fråga om vilja att dölja det.

          Angående migrän så har jag - haft - ett antal personer omkring mig som inbillar sig att man har mest ont från huvudet om man spyr. Snicksnack!
          Själv har jag någon psykisk spärr som gör att jag nästan är oförmögen att kräkas. Det innebär inte att jag har mildare migrän för det, bara att mitt illamående åker upp och ner i halsen hela tiden istället.

          Ja har sedan länge gett upp försöken att få vissa personer att förstå hur det är att vara jag.
          De vill helt enkelt inte. Sjukt nog så verkar det som om det för många är en sorts tävling där den som är sämst/har mest värk vinner. no.gif


          --------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!
           
          Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 01-10-2012, 13:33
          Länk hit: #53


          Gäster






          Japp Anma,
          Det är inte lätt att ta ställning till något man inte känner till, men den vetskapen som jag har, stämmer och vi är inte ense om det, alla manipulativa människor inte har blivit botade.......

          stintan:

          Nu blidde det lite fel....... jag vill inte att hen g ska göra vad jag vill, utan att hen utnjyttjar dessa falska migränanfall för att få sin vilja fram hos mig/andra nära
          Trots allt fattar hen inte varför ingen vill vara i närheten, det är endast andras fel, inte hens.....
          Ex. hon är anorektiker och då MÅSTE även jag vara det hos hen. Gilla samma serie på TV, inte prata om annat än vad hen vill, inte ha en egen vilja.......för då blir det kalabalik ..... och vem orkar med detta?
          Jag känner också till hur hon reagerar för faktiskt smärta/skada och då är det som vi andra, helt normalt....

          Teorier kan det finnas många bakom sådant beteende, men det finns inget att göra när det finns inga fel hos hen, utan hos oss andra, vad det än må vara som hen hittar på.......

          Att jag tar upp en tredje person, var meningen att få åsikter om vad som kan ligga bakom detta? Men det är inte migrän hen har.......o ge hen tillgång att besvara detta, vore rena katastrofen ........

          Redigerat av Ugglemormor: 01-10-2012, 13:46
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-10-2012, 13:59
          Länk hit: #54


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Ugglemormor, jag förstår fortfarande inte varför man ska tjafsa med och om en människa som uppenbarligen inte mår bra. Om du nu tycker att det är så jobbigt så är det väl bara att strunta i att umgås. Hon kanske tycker att du är lika jobbig vem vet.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 01-10-2012, 14:15
          Länk hit: #55


          Gäster






          Stintan,

          helt rätt, man håller sig borta..... var hos hen 5 år sedan efter min fotoperationen för att mor mådde inte bra, så det blev en kort visit hos hen.... min sista.
          När hen inte kunde få mig ur balans, så drog hon till att jag borde fettsugas ex. ex. och när jag gick därifrån, frågade hen om/när jag kommer igen jag svarade att troligen aldrig mer för jag kanske inte kommer in genom dörren, så fet som jag kanske blir a0a.gif........
          Hen bjöd på fika ---- en mariekex med minimalt med ost på, jag sade att måste avstå, dina portioner är verkligen för stora för mig.......

          Jag har släppt hen, hen kan inte få kontakt med mig heller, jag ansåg att detta skulle gå åt skogen.....
          Då är det bara att glömma......jag orkar inte med det längre och fler har gjort det samma.
           
          Citera
          herkules
          Inlägg 01-10-2012, 15:22
          Länk hit: #56


          Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem sedan:
          14-03-2006
          Medlem nr: 7 219



          jag har kronisk migrän och det är ett helvete. bryr mig dock inte om vad andra människor tror sig veta om min smärta. förstår de som, för sin försörjning eller för att få rätt vård, måste bli trodda, det är ingen lek i dag.


          --------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺
           
          Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 01-10-2012, 16:13
          Länk hit: #57


          Gäster






          Herkules,

          Det har jag förstått när jag varit hos henne, som verkligen har ont och vilket helvete det för med sig....trots att de förebyggande tabletterna inte alltid hinner verka......
          Jag känner mig så maktlös att se på hur hon har det. Nu äntligen har sjukvården fattat det och hon ska undersökas under hela hösten.
          Jag vet inte om hon hade sluppit detta om hon ihte hade fallit så illa, men det är endast spekulationer vi båda har.
          Mor hade en lättare släng av migrän så länge hon levde, men har inte hört om detta bland hennes syskon, om det kan följa med generna, eller?
          Jag har endast haft spänningshuvudvärk, hjälpt med treo, och inte så ofta det heller, så då vet man inte riktigt hur det känns.

          "Simulantens" attacker ger jag inget för........hon är som hon är och därmed basta, men får leva utan oss andra......
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 01-10-2012, 18:45
          Länk hit: #58


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Skruttis @ 01-10-2012, 14:27) *
          Det är precis samma sak för mig. Jag är urless på människor som säger sig kunna se om en person har ont eller inte.
          Om jag väljer att inte låta en person få se hur jag mår, ja då kan jag slå i vem som helst att jag är smärtfri. Det är bara en fråga om vilja att dölja det.

          Angående migrän så har jag - haft - ett antal personer omkring mig som inbillar sig att man har mest ont från huvudet om man spyr. Snicksnack!
          Själv har jag någon psykisk spärr som gör att jag nästan är oförmögen att kräkas. Det innebär inte att jag har mildare migrän för det, bara att mitt illamående åker upp och ner i halsen hela tiden istället.

          Ja har sedan länge gett upp försöken att få vissa personer att förstå hur det är att vara jag.
          De vill helt enkelt inte. Sjukt nog så verkar det som om det för många är en sorts tävling där den som är sämst/har mest värk vinner. no.gif


          Så är det ju.
          Det bästa man kan göra är att strunta i människor som vägrar att ens försöka förstå. Om det inte går att sluta umgås så kan man bara ignorera deras oförståelse. Vissa människor har bara inte förmågan att förstå...
          Det var sällan jag klagade. Upplever att de flesta med värkproblematik sällan klagar. Det är mest ett konstaterande. "fan vad det gör ont nu". Inget ojande och hojande och ajande. I alla fall de flesta jag lärt känna med kronisk smärta är på det viset, och det är ju några stycken...

          Sen finns det ju dem som faktiskt är väldigt gnälliga, jag tror att det är deras sätt att hantera smärtan. De har så starkt identifierat sig med sin smärta så de liksom blir ett med den... Sådana personer är sällan mottagliga till att söka hjälp, för tänk om de blev friska, hur skulle det då vara? Vad skulle de då klaga på.. Bygga upp en helt ny identitet, orkar man det?? Nej vad jobbigt! Bättre att gå i gamla välkända fotspår, även om det betyder att värken och gnällandet fortsätter... Lite så.

          Redigerat av Anma: 01-10-2012, 19:00
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 01-10-2012, 21:22
          Länk hit: #59


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Blir många trådar och innlägg att läsa så ni får ursäkta om jag bara slänger in en "brasklapp" .Jag har själv mycket värk i kroppen i leder förkalkningar i axlarna förslitningar i nacken efter många många år som frisör .Just nu dras jag med en inflamation i vänster axel går hos sjukgymnast och kör TNS hemma men jag blir ändå inte av med det ,har fått Cortisonsprutor och Cortison kurer på tabletter inte har det hjälpt.Man får känslan av att det är så många som kommer till sin läkare med värk så läkarna bryr sig inte om att ta reda på vad som händer i ens kropp !enda svaret jag fått är "sjukgymnast ".Men har man inflamation i sina muskler och leder så botar ju inte sjukgymnastik det ! När jag ätit mina Cortisonkurer så har ju jag blivit smärtfri och väldigt rörlig men så fort jag slutar känns det som jag är tillbaks på 0 .Jo jag vet att Cortison är ett gift och att det har många biverkningar .
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 01-10-2012, 21:57
          Länk hit: #60


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Motti, har du testat sjukgymnast? De är ofta väldigt duktiga på att avhjälpa muskelvärk med enkla övningar. Sen gäller det ju att göra dessa övningar...

          Jag har fullt sjå med att komma ihåg att göra mina övningar nu dagligen. Ändå ska jag bara göra dem en gång om dagen. Tar max 10 minuter.
           
          Citera

          10 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 03:15
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon