Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bli en snyfthistoria., Är det värt det?
          Anma
          Inlägg 10-10-2012, 20:45
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-10-2012, 21:38) *
          Nej det kan man inte säga men enligt många här så var allt bra tidigare och det var det definitivt inte. Både jag och min sambo råkade ut för en del. Och det hela började när Göran Persson sa att sjukskivningar skall neråt.

          Men samtidigt vet man också att många var sjukskrivna i åratal utan en tanke att dom skall tillbaka till yrkeslivet. Min sambo som aldrig har varit sjukskriven innan olyckan och inte hade den minsta aning om FK hade svårt att kämpa sedan. Och det orkar man ju oftast inte när man mår dåligt.

          Elisabeth

          Ingen här har försvarat den tidigare sjukförsäkringsreformen. Allra minst jag. Om någon har det vill jag att du tar fram det inlägget i så fall.
          Alla som följt politikertrådarna här på Odla vet hur involverad jag varit i frågan om sjukförsäkringen här. Jag har inte sett en enda person som odelat försvarat det gamla systemet. Det finns de som försvarat dagens system med detta påstående, men ingen har kunnat påvisa att det faktiskt är så.
          I det gamla systemet var felet obefintlig rehabilitering.
          I dagens system är felet att man kastar sjuka människor ut från sjukförsäkringen. Med obefintlig rehabilitering!
          Rehabiliteringskedjan, det är vad det heter. Rehabiliteringen är obefintligt.


          Så jag undanber mig sådana flosker att det var dåligt förr så fort sjukförsäkringen kommer på tal.

          Jag beklagar att ni råkat illa ut.

           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 10-10-2012, 20:52
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Även då kastade man sjuka människor ut ur försäkringen. Eller vad säger du om man efter lite över ett år ställs inför alternativet antingen jobbar du heltid eller du blir utförsäkrad?????
           
          Citera
          Cacki
          Inlägg 10-10-2012, 21:00
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem sedan:
          04-11-2005
          Medlem nr: 6 755



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-10-2012, 21:38) *
          Nej det kan man inte säga men enligt många här så var allt bra tidigare och det var det definitivt inte. Både jag och min sambo råkade ut för en del. Och det hela började när Göran Persson sa att sjukskivningar skall neråt.

          Men samtidigt vet man också att många var sjukskrivna i åratal utan en tanke att dom skall tillbaka till yrkeslivet. Min sambo som aldrig har varit sjukskriven innan olyckan och inte hade den minsta aning om FK hade svårt att kämpa sedan. Och det orkar man ju oftast inte när man mår dåligt.

          Elisabeth


          Var har jag skrivit att allt var bra tidigare?? Men precis som Anma säger, så behöver man inte stillatigande godta att det försämras ännu mer. Det är väl ändå åt andra hållet vi ska kämpa??


          --------------------
          **Cacki z 3**
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 10-10-2012, 21:11
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-10-2012, 21:52) *
          Även då kastade man sjuka människor ut ur försäkringen. Eller vad säger du om man efter lite över ett år ställs inför alternativet antingen jobbar du heltid eller du blir utförsäkrad?????


          Det fanns inget som hette utförsäkrad innan alliansen hittade på ordet. Även om man blev nekad sjukpenning hette det inte utförsäkrad.
          Än idag blir ordet rödmarkerat i stavningskontrollen.

          Vad kan du om dagens system egentligen??
          Vad tycker du är bra med det systemet som är idag och vad tycker du är dåligt?
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 10-10-2012, 21:18
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Anma @ 10-10-2012, 21:27) *
          Tänk vad många människor kunde få RIKTIGA jobb med RIKTIG lön om Fas 3 inte fanns...
          För att inte tala om försämringarna i A-kassan.

          Vilka jobb då? Var finns jobben du talar om? Ett av dagens problem är väl att allt fler( nästan alla) jobb kräver specialkompetens och då gör en massa människor oanställningsbara.
          Gita
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 10-10-2012, 21:20
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Gita @ 10-10-2012, 22:18) *
          Vilka jobb då? Var finns jobben du talar om? Ett av dagens problem är väl att allt fler( nästan alla) jobb kräver specialkompetens och då gör en massa människor oanställningsbara.
          Gita

          Exakt de jobben dessa människor gör mot att arbetsgivaren får betalt för dem. Det är i väldigt många fall riktiga jobb som ändå måste utföras.
          Det kanske du inte visste, men nu vet du.
           
          Citera
          Hjortronsylt
          Inlägg 10-10-2012, 21:56
          Länk hit: #47


          Gäster






          CITAT (*Stintan* @ 10-10-2012, 16:42) *
          Läs inläggen!

          Dryg drygare drygast?

          CITAT (Anma @ 10-10-2012, 18:53) *
          Jag har fattat beslutet att avvakta tills jag är 100% självförsörjande, även om en artikel i det här läget kanske skulle generera till ett jobb.

          Låter klokt att avvakta tycker jag. tummenupp.gif

          Föresten, hur ställer sig familj, vänner etc till det här?

          Redigerat av Hjortronsylt: 10-10-2012, 21:57
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 10-10-2012, 22:04
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Ja det är väl så här det ska vara?
          Källa DN
          "
          Kicki Kainulainens hus i Hapa­randa är till salu. Inkomsten som sambon Andreas Altervall har räcker inte längre till för att försörja dem båda.

          –  Vi har inte råd att ha det kvar. Släktingar och vänner har hjälpt oss ekonomiskt hittills, men de kan inte längre. De är ju inte heller rika.

          /.../
          – Vi kommer att vara utan hus, men med skulder till banken. Förhoppningsvis hittar vi en billig hyresrätt någonstans. Vi får se var vi hamnar, säger Kicki Kainulainen.

          Hon har en kronisk svår värk på grund av en nervskada kopplad till en tidigare canceroperation. Ofta tvingas hon vara sängliggande eftersom smärtan gör henne utmattad.

          – Jag har provat alla mediciner som finns, men inga hjälper. Jag kan inte böja mig och inte lyfta något och jag vet aldrig hur jag kommer att må, om jag kan vara uppe eller måste ligga och vila. Det är Andreas som får sköta nästan allt här hemma.

          Hon utförsäkrades våren 2011, efter att ha haft tidsbegränsad sjukersättning sedan 2006. Efter det har hon sökt både hel sjukpenning och hel sjukersättning, men nekats. Själv anser hon, och hennes läkare, att hon är för sjuk för att kunna arbeta och att hon inte har den arbetsförmåga som Försäkringskassan har kommit fram till efter sina utredningar.

          – Det är klart att jag vill arbeta, om jag bara kunde. Ingen väljer väl att ha det som jag har det nu? Jag hoppas att det ska komma en medicin som biter på smärtorna jag har.

          /.../

          – In i det längsta lät jag bli, men i vintras sökte jag socialbidrag, men fick nej där också med hänvisning till Andreas inkomster. Så det gör jag inte om, det var så förnedrande.

          /.../
          – Tidigare har jag hört om människors utanförskap i samhället, men det är först nu som jag börjar förstå vad det handlar om.

          CITAT (Hjortronsylt @ 10-10-2012, 22:56) *
          Föresten, hur ställer sig familj, vänner etc till det här?

          Jag blandar inte in min familj och vänner i saker som jag skriver på odla.
           
          Citera
          Hjortronsylt
          Inlägg 10-10-2012, 22:10
          Länk hit: #49


          Gäster






          Kanske du även borde behålla en sån här sak privat också då kan man ju tycka.
          Vilket överväger mest liksom, det som sägs här eller det som sägs av människor du verkligen känner...
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 10-10-2012, 22:13
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Hjortronsylt @ 10-10-2012, 23:10) *
          Kanske du även borde behålla en sån här sak privat också då kan man ju tycka.
          Vilket överväger mest liksom, det som sägs här eller det som sägs av människor du verkligen känner...

          Märks att du inte känner mig något vidare.
          Att höra andras åsikter är inte likställd med att göra som andra vill och inte göra som man själv anser bäst.
           
          Citera
          Hjortronsylt
          Inlägg 10-10-2012, 22:21
          Länk hit: #51


          Gäster






          Trodde du ville bli påverkad av andras tyckande, varför annars skapa tråden?
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 10-10-2012, 22:27
          Länk hit: #52


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Hjortronsylt @ 10-10-2012, 23:21) *
          Trodde du ville bli påverkad av andras tyckande, varför annars skapa tråden?

          Man kan tro både det ena och det andra. Är det inte dessutom en väldigt stor skillnad på att fråga om vad människor i ett forum tycker och att utlämna sina vänners och släkts åsikter i ett forum?
          För mig finns det i alla fall en väldigt tydlig gräns där. Jag lämnar inte ut vad mina vänner och släktingar anser om varken det ena eller det andra, och om jag gör det så har jag anonymiserat dem till den grad att det är omöjligt att förstå vem jag menar ens om man känner mig privat.
           
          Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 11-10-2012, 02:50
          Länk hit: #53


          Gäster






          Nog var det så att på -90- talet var det inte alls så mycket snack om rehab. och man slängde inte ut människorna till arbete som det har blivit under de senaste åren, och man kunde vara sjukskriven långa tider utan att man tänkte närmare på att få folk tillbaka till arbete.......
          Det är mina iaktagelser med dem jag känner då och nu ....... mer erfarenhet har jag inte......än det jag läst om er andra i forumet hur ni har det nu i era olika situationer .........
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 11-10-2012, 06:04
          Länk hit: #54


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Anma @ 10-10-2012, 22:20) *
          Exakt de jobben dessa människor gör mot att arbetsgivaren får betalt för dem. Det är i väldigt många fall riktiga jobb som ändå måste utföras.
          Det kanske du inte visste, men nu vet du.

          Hmmm...de flesta fas-3:are finns ju hos olika föreningar och liknande som ändå aldrig skulle ha råd att anställa någon, eller hur?
          Ett av få områden där man anställer människor utan utbildning/specialkompetens är ju callcenters, inte vimlar det av fas-3:are på sådana arbetsplatser.
          Inte för att jag försvarar fas-3, det är nog ingen väg till ett riktigt jobb, men vad skall man göra med dem som står längst från arbetsmarknaden tycker du? Vilka "riktiga" jobb menar du att fas-3 tränger ut.? Skulle vara inom den offentliga sektorn i så fall, för inom det privata näringslivet har man inte råd att ta in folk som saknar rätt kompetens även om man får betalt för att göra det.
          Gita
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 11-10-2012, 06:13
          Länk hit: #55


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Hjortronsylt @ 10-10-2012, 22:56)
          Föresten, hur ställer sig familj, vänner etc till det här?

          CITAT (Anma @ 10-10-2012, 23:04) *
          Jag blandar inte in min familj och vänner i saker som jag skriver på odla.


          Fast nu missförstår du nog. Jag tror inte att Hjortronsylt anser att du på forumet skall redovisa vad familj och nära och kära tycker. Däremot håller jag med om att det borde vara viktigare för dig och ditt beslut vad de tycker än vad för dig främmande människor på ett forum tycker.
          Gita

          Redigerat av Gita: 11-10-2012, 06:14
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 11-10-2012, 08:06
          Länk hit: #56


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Gita @ 11-10-2012, 07:13) *
          CITAT (Hjortronsylt @ 10-10-2012, 22:56)
          Föresten, hur ställer sig familj, vänner etc till det här?
          Fast nu missförstår du nog. Jag tror inte att Hjortronsylt anser att du på forumet skall redovisa vad familj och nära och kära tycker. Däremot håller jag med om att det borde vara viktigare för dig och ditt beslut vad de tycker än vad för dig främmande människor på ett forum tycker.
          Gita

          Hjortonsylt nekade inte till att det skulle varit precis det hen menade, och hen är nog en bättre källa till sitt eget påstående än du.
          Det där andra är så självklart för mig så det inte ens behöver bemötas.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 11-10-2012, 08:15
          Länk hit: #57


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Gita @ 11-10-2012, 07:04) *
          Hmmm...de flesta fas-3:are finns ju hos olika föreningar och liknande som ändå aldrig skulle ha råd att anställa någon, eller hur?
          Ett av få områden där man anställer människor utan utbildning/specialkompetens är ju callcenters, inte vimlar det av fas-3:are på sådana arbetsplatser.
          Inte för att jag försvarar fas-3, det är nog ingen väg till ett riktigt jobb, men vad skall man göra med dem som står längst från arbetsmarknaden tycker du? Vilka "riktiga" jobb menar du att fas-3 tränger ut.? Skulle vara inom den offentliga sektorn i så fall, för inom det privata näringslivet har man inte råd att ta in folk som saknar rätt kompetens även om man får betalt för att göra det.
          Gita

          På flera ställen har man efter granskning sett att det är jobb som ändå måste utföras. Inte ens du kan vara så naiv att du tror att dessa är isolerade händelser?
          Vilka fas 3-platser som arbetsförmedlingen erbjuder är sekretessbelagt efter beslut i domstol. Man kan ju fundera på varför...
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 11-10-2012, 08:18
          Länk hit: #58


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (Anma @ 10-10-2012, 22:11) *
          Det fanns inget som hette utförsäkrad innan alliansen hittade på ordet. Även om man blev nekad sjukpenning hette det inte utförsäkrad.
          Än idag blir ordet rödmarkerat i stavningskontrollen.

          Vad kan du om dagens system egentligen??
          Vad tycker du är bra med det systemet som är idag och vad tycker du är dåligt?


          Nu håller du på med ordklyveri Anma. Varför skall du alltid försöka att förnedra andra människor so fort dom säger något annat än du? Får dig det att må bra?

          Om man säger utförsäkring eller indraget sjukersättning, vad är skillnaden?

          Vad jag vet? Kanske mer än du tror.

          Det finns flera saker som jag inte gillar i nuvarande system men det fanns också mycket som jag inte gillade förut.

          Elisabeth
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 11-10-2012, 08:18
          Länk hit: #59


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Anma @ 11-10-2012, 09:06) *
          Hjortonsylt nekade inte till att det skulle varit precis det hen menade, och hen är nog en bättre källa till sitt eget påstående än du.
          Det där andra är så självklart för mig så det inte ens behöver bemötas.

          Där ser man hur olika man tolkar text. Har läst Hjortronsylts inlägg en gång till och tolkar det fortfarande på mitt sätt.
          Gita
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 11-10-2012, 08:27
          Länk hit: #60


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-10-2012, 09:18) *
          Nu håller du på med ordklyveri Anma. Varför skall du alltid försöka att förnedra andra människor so fort dom säger något annat än du? Får dig det att må bra?

          Om man säger utförsäkring eller indraget sjukersättning, vad är skillnaden?

          Vad jag vet? Kanske mer än du tror.

          Det finns flera saker som jag inte gillar i nuvarande system men det fanns också mycket som jag inte gillade förut.

          Elisabeth

          Förnedrar?
          Om jag förnedrat dig så ber jag om ursäkt för det har verkligen inte varit min avsikt.
          Min avsikt har varit att försöka få dig att förstå dels att jag inte tycker att det gamla systemet var bra. Men det är totalt oviktigt hur det gamla systemet var för ingen människa hamnar mellan stolarna på grund av det gamla systemet idag.
          Det viktiga är att dagens system görs bättre genom reformering.
          Jag tycker att det är totalt ointressant att diskutera ett system jag inte vill ha tillbaka och som inte varit giltigt sedan 2008.

          Vad jag ville belysa med mitt påpekande med ordvalet är att numera är indragen sjukpenning kutym. Efter en viss tid blir de allra flesta utförsäkrade. Därför har man till och med behövt ett eget ord för eländet.



          CITAT (Gita @ 11-10-2012, 09:18) *
          Där ser man hur olika man tolkar text. Har läst Hjortronsylts inlägg en gång till och tolkar det fortfarande på mitt sätt.
          Gita

          Hur tolkar du följdfrågan från hen då?
          Varför tog hen inte chansen att räta ut missförståndet om nu sådant skett?

          Hej forumvärd. Ser att du är här. Jag vill bara säga att det är mycket ot här nu, men det är jag som skapat tråden och tycker att det är ok, för trots allt så har jag blvit misshandlad av de nya reglerna i sjukförsäkringen och anser att det är ok att diskutera frågan här. Fas 3 kanske inte hör hemma här och det är i för sig.
           
          Citera

          5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 14:03
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon