Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bevattningssystem, Tråd om gardenas bevattningssystem
          vips
          Inlägg 20-05-2009, 22:25
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 796




          Hehe, kul att de är konsekventa i alla fall. smile.gif

          Trevägsanslutningen är väl gängad i bägge ändar, så det borde gå att koppla ihop boxarna med ett par 25mmx1" anslutningar och en snutt PEM-rör. Min plan är att gå med PEM från en anlutningsbox via en T-koppling (för vatten till två uttag) till trevägsanslutningen på en V3, men jag har ju bara en så jag skruvar på täcklocket i andra änden av trevägsanslutningen...

          Gjorde ett första fältprov med min T200 på gräsmattan idag, men trycket fick den att tippa och det blev en tjusig fontän 8m upp i luften istället, grannanrna undrade säkert...

          /magnus
           
          Citera
          hopplunda
          Inlägg 23-05-2009, 07:46
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          07-07-2008
          Medlem nr: 17 293



          CITAT (SkåneFredrik @ 20-05-2009, 15:48) *
          Grejerna kom i morse! yahoo.gif
          Precis som du sa Vips, det jag inte skulle få, det fick jag.... och vise versa....
          Tyvärr hade dom även gjort ett felplock så jag saknar skarvstycke, men det lär väl finnas på Bauhaus.

          Ett par frågor som någon gärna får svara på:
          Jag ska ha endast en matarslang fram till mina 2 ventilboxar, därmed måste jag länka samman vattenledningen mellan dessa. Det följer med en "3-vägs-pipa" till V3-boxen. Men, hur länkar jag ihop de båda V-boxarna? Med vanlig gummislang?

          Jag har borrat spets för eget vatten där jag installerat en pump med hyffsat tryck på. Jag bad VVS:aren att montera en utkastare på förrådsväggen där jag tänker utgå ifrån. Nu när jag fått mina gardenasaker ser jag att "startpaketet" är dimensionerat för större "utkastare". Det finns säkert övergångsadapter 1/2"-3/4" att köpa, men jag är rädd att trycket minskar för hela systemet. Någon expert här?? är det viktigt med stor dimension "hela vägen ut" till systemet?

          // Fredrik


          Jag är ingen expert men jag ska försöka hjälpa dig med slang dimensionen. Jag skulle inte köra mindre än 1" i ett sprinklersystem, kvittar om det är pumpmatat eller kommunalt från utkastaren. Då får otroligt stora tryckfall i en 1/2 slang, det blir trångt för vattnet och en massa friktionsförluster.
          Ett exempel: Vid 1000l/h så är 3/4" 10ggr effektivare än 1/2" och 1" är 30 ggr effektivare än 1/2". Vid högre flöden hamnar 1/2" inte ens på skalan över användbart.

          Jag kör själv 1 1/4" (32 mm PEM) på tryck och sugsidan. Trycksidan går upp ca 10 meter till tomtgränsen från bäcken, därifrån föregrenar sig det med 1" (25mm PEM) till alla sprinklers.

          En exelsnurra som är till mycket hjälp > http://www.beulcoarmatur.se/beraknin...o_pump_2_4.xls

          Redigerat av hopplunda: 23-05-2009, 07:47


          --------------------
          M.sc.M.E
           
          Citera
          Buggebubben
          Inlägg 12-06-2009, 10:02
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          Hallå,

          Håller med ovanstående talare, håll dimensionerna på slang så grova som möjligt.
          Angående inkopplingen till ventilboxarna så kör man mycket riktigt med en slang från utkastet/pumpen och fram emot ventilboxarna. Sedan är det bara att sätta dit X-antal T-kopplingar så att varje ventil blir ansluten och får vatten. Det var lite pillande med rätt längt och jag tror inte jag har nån bra bild på det.
          På denna bilden ser man iaf att det är en slang som går fram emot boxarna, dock fick jag inte med alla t-kopplingar som ligger bakom boxarna.

          Bifogad fil  Ventilbox.JPG ( 194.02k ) Antal nedladdningar: 137


          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera
          karinen2
          Inlägg 14-07-2010, 12:11
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          26-07-2007
          Medlem nr: 11 702



          Lyfter denna tråd igen då vi är i bevattninsdjungeln. Gardenas planeringsverktyg är ju... mysko värre. Finns det inget enklare sätt att få till sitt system?


          --------------------
          Håller på att planera och iordningställa vår nyplanerade terrasserade skogstomt. http://smvnybro.blogspot.com/
           
          Citera
          Buggebubben
          Inlägg 14-07-2010, 13:19
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          Hej,
          Nu fick jag mail att någon hade skrivit i denna gamla tråden. smile.gif

          Kan hålla med dig om att planeringsverktyget gardena har är rätt kasst. Det enda jag använde mig av var beräkningen för att mäte vattentrycket, dvs hur många sekunder tar det att fylla upp en hink.
          På så sätt kom jag fram till att jag kan ha 2st stora T380 sprinklers per ventil/slinga.
          Sedan mätte jag upp tomten helt enkelt och grovplanerade in mina sprinklers och räknade hur många kopplingar jag behövde samt stegade antal meter slang.
          När det var klart hade jag totalt antal sprinklers uträknat och kunde sedan köpa så många ventiler som krävdes, 4st i mitt fall. (Så många som datorn klarar av utan påbyggnad.)

          Avråder fortfarande från minsta sprinklern T50. Den är rätt kass och sprider lite som den vill eller ingenting alls. Köp då istället en T200 och korta ner kastlängden på den.

          Jag har för övrigt grävt upp alla mina slingor eftersom vi nu bygger pool mitt på tomten så jag kommer göra om allting i höst. Tuta till om du har fler frågor.

          /Andreas


          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera
          karinen2
          Inlägg 14-07-2010, 13:33
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          26-07-2007
          Medlem nr: 11 702



          Hehe, snabbt svarat. smile.gif

          Jag funderar på att beställa från Hogi-sidan men tyskan är obefintlig. Försöker därför hitta en svensk eller engelsk Gardena katalog för att förstå vad jag behöver ha. Jag har t.ex inte listat ut skillnaden mellan din dator och 1060 som vi funderar på att köpa. Är ute efter att kunna köra olika "zoner" vid olika tider. T.ex rabatterna kl xx och gräsmattan kl xx osv. Det kan man med 1060 och en sån där "omkopplare" <- minns inte korrekta benämningen. :S


          --------------------
          Håller på att planera och iordningställa vår nyplanerade terrasserade skogstomt. http://smvnybro.blogspot.com/
           
          Citera
          Buggebubben
          Inlägg 14-07-2010, 13:46
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          Är inte 1060 en sådan som du kopplar direkt på slangen så att säga?
          Det min dator gör är att styra ventilerna (magnetventiler som öppnar och stänger vattenflödet beroende på hur man programmerat bavattningsdatorn)
          Är det denna du menar?
          http://www.hogi99.de/_py_Gardena-Gardena-B...-1351-1358-0-0/

          Vad jag kan se så styr du bara en slinga med den...?
          OM det är för rörigt kan jag rita något fint i paint smile.gif

          Om tyskan är klurig så använd google translate på alla tyska sidor så blir det hyfsat begripligt. Brukar komma upp en ruta i överkant av sidan som frågar om du vill ha sidan översatt.


          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera
          karinen2
          Inlägg 14-07-2010, 14:07
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          26-07-2007
          Medlem nr: 11 702



          Ja precis, det var den på din länk jag menade. Om man kopplar en "omkopplare" till den så kan man styra 6 zooner. Minns inte det korrekta namnet på omkopplaren. :S

          Åh vad dum jag känner mig, såklart ska jag använda google translator..... smile.gif Gör detta när jag kommer hem. Tack!! smile.gif


          --------------------
          Håller på att planera och iordningställa vår nyplanerade terrasserade skogstomt. http://smvnybro.blogspot.com/
           
          Citera
          Bennybåge
          Inlägg 28-04-2011, 20:13
          Länk hit: #49


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          28-04-2011
          Medlem nr: 42 157



          Jaha, dax för trådlyft igen smile.gif

          Den tyska sidan som det länkas till här, verkar ha slutat med Gardena (vad jag kan se),
          sedan denna tråden var aktuell. Lite synd, men inte mycket att göra åt.

          Men, jag undrar om någon känner till vad detta är för prylar?: http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=74
          Finns på Rinkabyror.se , välj menyn "Vatten, pumpar,slang" och sen "Trädgårdsbevattning" och
          sen finns där Hoppuppspridare /Pop-up.

          Såg att någon nämnde Waterboys innan, så jag var inne på deras hemsida, och på deras e-handel sida,
          så finns samma prylar som på Rinkabyrör. http://www.alltombevattning.se/Droppbevattning.asp

          Brukar handla en del på Rinkabyrör, så jag funderar på att köra dit o ta ett snack med dem. Tänkte
          mest höra om det är någon som känner till produkterna, och om det finns någon hemsida från
          själva tillverkaren.
           
          Citera
          vips
          Inlägg 24-05-2011, 20:19
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 796



          Nyttjade tyskakunskaperna och sökte runt lite; hogi99 förefaller ha gjort konkurs förra sommaren. Synd, tyckte de var bra att ha att göra med, även om leveranserna kunde varit snabbare. Kundregister och artikellistan förvärvades av ett bolag i Luxemburg, det är deras sajt som länkas till på gamla hogi99.de. Med en gång förstår jag varför jag fått allt mer spam det senaste året. smile.gif

          /Magnus
           
          Citera
          Martinbj
          Inlägg 16-05-2012, 20:38
          Länk hit: #51


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          16-05-2012
          Medlem nr: 76 109



          Hej
          Lyfter tråden igen, vill höra om någon har tips på någon annan tysk sida som säljer gardenas produkter? eller på svensk sida med bra priser.

          Är på gång att bygga bevattning och vill gärna höra nu när det gått några år hur grejorna håller

          Tack på förhand
          /Martin
           
          Citera
          Bennybåge
          Inlägg 16-05-2012, 21:33
          Länk hit: #52


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          28-04-2011
          Medlem nr: 42 157



          Jag har inte installerat Gardena, men håller däremot just nu på med att installera lite RainBird prylar.

          En sida jag starkt rekommenderar, är http://www.sprinklerwarehouse.com , där står väldigt mycket
          info om alla ventiler osv. Går tex att ladda ner manualer på alla spridare, ventiler mm.

          Jag håller på som sagt med mitt just nu, och har köpt några Hunter spridare från Rinkabyrör, och nu
          har jag köpt ett par Rainbird från Sydsvenskbevattning (tror jag de hette).

          Skall börja montera en del till helgen tänkte jag.
          Gardena var inget som jag föll för tyvärr, men säkert bra grejer det också.

          mvh
          Benny
           
          Citera
          Buggebubben
          Inlägg 16-05-2012, 23:56
          Länk hit: #53


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          Kul att tråden är igång igen.
          Sedan jag installerade mitt system med ett par hundra meter anläggningsrör så har jag rivit upp allt, grävt ner en pool mitt i allting och grävt ner systemet igen.
          Allt funkar bra utom ventilboxen som det stod vatten i så det frös sönder i vintras så den fick jag köpa ny.
          Köpte lite nytt från www.rubart.de som hade bra priser nu när Hogi99 klappat igen.
          Men allting fungerar perfekt och tillsammans med en klipparrobot och en massa gödning så blir gräsmattan perfekt smile.gif


          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera
          Martinbj
          Inlägg 17-05-2012, 23:49
          Länk hit: #54


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          16-05-2012
          Medlem nr: 76 109



          Hej på er
          Tackar för snabba svar har kolla in rubart.de med de verkar ha riktigt bra priser på sina grejor smile.gif

          Har en fråga som jag inte hittar något vettigt svar på Gardenas hemsida, De har två stycken T380 en med artikelnr 8205 och en med 8206, vet ni vilken skillnad det är på dessa två?

          Satt idag och ritade upp min trädgård och kom fram till följande lösning

          Kommer köra på 4 slingor

          Slinga 1: 3st T380
          Slinga 2: 2st T380 + 1st T200
          Slinga 3: 3st T380 + 1st T200
          Slinga 4: 4st T200

          De som är lite luddigt är att ta reda på vilket tryck jag behöver ha för att klara dessa slingor. Om jag fattat rätt så borde bevattningsstyrsystem 4040 (1276) kunna fungera fint i mitt fall. Sedan behövs det lite ventilpaket för att få vattnet på rätt ställe. Blir väl ett 3 + 1 system ? eller ska man köra 4st 1 system?

          25mm PEM slang borde fungera till detta?

          Om min befintliga pump inte orkar med detta skulle detta kanske vara en lösning eller vad tror ni?

          http://www.gardena.com/se/water-management...ngspump-5000-5/

          /Martin
           
          Citera
          Toobah
          Inlägg 18-05-2012, 19:21
          Länk hit: #55


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          18-05-2012
          Medlem nr: 76 131



          Klockren tråd! Jag har ägnat dagen åt att mäta och fundilura. Nu blir det till att kolla priser.

          Jag tyckte gradenas "My Garden" verktyg var helt ok, i varje fall för att rita upp tomten och laborera med spridarna. Den "automatiska" sprinklerplaceringen kändes dock som lite overkill?
          Eller ska man ha så mycket överlapp som den sannolikt föreslår i de flesta fall?

          Fungerade det att köra med icke-gardena 25mm pem-slang?
           
          Citera
          vips
          Inlägg 19-05-2012, 20:14
          Länk hit: #56


          Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 796




          Tycker just ventilboxen suger hårt, det är den svagaste länken i mitt system. Dels är den känslig för hur man gräver ner den, plasten är så mjuk att de stela rören böjer till sidorna, vilket gör det svårt att montera ventilerna. Man får helt enkelt vara ruggigt noga när man gräver ner boxen. Dels är rören och locken av usel kvalitet; locken man skruvar på där man inte har ventiler läcker och lossnar av trycket. Lagom kul med en fontän i trädgården just när man är på semester. Har satt i alla ventiler jag har för att slippa oroa mig.

          Jag har i och för sig aldrig kopplat in någon automatik på ventilerna, idag finns det ju en manuell ventil som man kan gräva ner, den skulle nog passa mig bättre. Resten av prylarna; rör, kopplingar, sprinklers och anslutningar funkar toppen. Inget att klaga på där tycker jag.

          Använder mitt system för en vattenledning ner till växthuset (inne och ute) och ett par sprinklers. Har även planer och inköpt material för en ledning ner till garageuppfarten (för att enklare kunna tvätta bilen), men den har inte blivit av ännu...

          mvh Magnus
           
          Citera
          Toobah
          Inlägg 21-05-2012, 19:34
          Länk hit: #57


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          18-05-2012
          Medlem nr: 76 131



          Något tips på vad jag ska välja för "anslutning"?

          Jag installerade en sådan här idag här. Den verkar dock tyvärr äta upp mycket av trycket då det krävs ca 24sekunder för att tappa 10L. Ska man tro gardena-verktyget så räcker detta precis för att köra en T100 och en T200.

          Hinktestet på den gamla tappkranen i garaget gav ca 1L/s

          Hur har ni anslutit era sprinklersystem?
           
          Citera
          vips
          Inlägg 28-05-2012, 12:43
          Länk hit: #58


          Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 796




          Har en gammal utkastare som troligen suttit där sedan huset byggdes. På den har jag sedan en förgrening med två anslutningar och därefter en 19mm slang ner till anslutningsdosan i marken. Funkar fint, men jag har inte så många sprinklers å andra sidan...

          mvh Magnus


           
          Citera
          Macewe
          Inlägg 27-05-2013, 09:42
          Länk hit: #59


          Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem sedan:
          17-07-2008
          Medlem nr: 17 582



          Provar att lyfta denna tråden igen.

          Är det fortfarande Gardena som är bland de bättre när det gäller bevattning? Vi har en stor tomt och skulle behöva få på plats någon form av bevattningssystem. Tidigare år har vi köpt lite allteftersom och då har det blivit en del skräpgrejor från Clas Ohlson och liknande, vilket förstås straffar sig. Samtidigt är det ju många kvalitetsmärken som också blivit sämre, så det vore intressant att höra era tips innan vi investar alltför mycket.

          Är det Gardena man skall titta på eller finns det andra bra system? Tänker då både i stort och i smått (som t.ex. bara själva munstyckena).
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 27-05-2013, 22:35
          Länk hit: #60


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          När jag tänker själv köpa någonting, jag första lägga frågan i blocket vilket system är bäst sedan kan fråga efter den här system på affären, och läsa noga alla informationen som finns, sedan kan jag fråga efter lång garante, och om hinder någon fel på systemet, jag ska tillbaka den här systemet till affären, och försöka stämma dem, vi ska inte glömma att vi lever i Sverige så kan affären inte lura folket.
          H.Bassam
           
          Citera

          4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 22:26
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon