Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tandläkare och tandhygienist, Några frågor
          Christa
          Inlägg 08-10-2012, 10:37
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          Under senare år tycker jag det har blivit dyrt att gå till tandhygienisten och ta bort tandsten. Förr tyckte jag det var billigt men nu verkar dom ta högre timtaxa för det än att undersöka sig hos tandläkaren.

          Nu funderar jag på att byta tandläkarmottagning och ringde och frågade vad det kostar att få en normal rengöring hos tandhygienisten. Det beror på svarade hon. Det beror på hur lång tid det tar och hur många gånger man behöver gå.

          Jag har då aldrig varit med om att man fått gå flera gånger till tandhygienisten för en normal tandstensborttagning.

          Hur är det där ni går? Vad brukar det kosta?

          Är det någon som har koll på om det faktiskt blivit förhållandevis dyrare att gå till tandhygienisten?

          Vad brukar ingå i en tandläkarundersökning och vad brukar det kosta?

          Vilka kriterier går ni efter när ni väljer tandläkare?
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 08-10-2012, 18:49
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          Är det verkligen ingen som vet vad det brukar kosta att ta bort tandsten i normal omfattning?
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 08-10-2012, 19:05
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          Jag vet inte riktigt eftersom jag har månadspris på tandvård. För 208 kronor i månaden får jag den tandvård jag behöver och ett minimum är tandläkarbesök och tandhygienistbesök en gång om året. Fast förra året fick jag gå två gånger till tandhygienisten eftersom jag inte hade varit hos någon på många år.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 08-10-2012, 19:11
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          Jag vet inte heller vad det kostar eftersom jag har ett abonnemang - betar en summa per år och får den bas-tandvård jag behöver, ink tandhygienist.


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 08-10-2012, 20:59
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          Är det bara folktandvården som har abonnemang?

           
          Citera
          Klint
          Inlägg 08-10-2012, 21:12
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem sedan:
          06-08-2008
          Medlem nr: 18 069



          Jag och min man har samme privata tandläkare ett besök hos hyginisten kostar i runda slängar 800kr (lite upp ovh ner olika ggr) för mej men för gubben runt 500 så det beror ju förstås på hur lång tid det tar och lite vad man gör,kan ju putsa eller lacka tänderna mm.


          --------------------
          Blåklint

          Titta gärna in på bygg,

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 09-10-2012, 12:05
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Klint @ 08-10-2012, 22:12) *
          Jag och min man har samme privata tandläkare ett besök hos hyginisten kostar i runda slängar 800kr (lite upp ovh ner olika ggr) för mej men för gubben runt 500 så det beror ju förstås på hur lång tid det tar och lite vad man gör,kan ju putsa eller lacka tänderna mm.


          Tack Klint!

          När jag efter mycket frågande till slut lyckades dra ur receptionisten vad det kunde kosta så sa hon att man kunde ju komma undan med en dryg tusenlapp om det inte var så mycket att göra. Det lät nästan som om det kunde kosta 2000 också om det ville sig illa fast det var trögt att få någon prisuppgift alls.

          En tandläkarundersökning däremot skulle kosta 660 kr inklusive röntgen och kontroll av slemhinnor, tandköttsfickor, bett och några fler saker som jag inte minns att min nuvarande tandläkare kontrollerat. Jag är lite missnöjd med proffsigheten där jag går nu så jag är lite intresserad av den jag ringde till.
           
          Citera
          green
          Inlägg 09-10-2012, 12:14
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem sedan:
          30-03-2009
          Medlem nr: 21 906



          Jag går till privattandläkare. Senast så gick det på ca 800 kr för att göra undersökning/rensa tandsten (inkl få råd om skötsel osv).
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 09-10-2012, 14:15
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Jag går enbart till tandhygienist hon gör både undersökning och tar bort tandsten kostade nog runt 600-700kr sist om jag minns rätt.

          Har dock aldrig några problem med mina tänder mer än att jag får lite tandsten, har ju aldrig haft hål i tänderna eller nått.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 09-10-2012, 17:22
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (green @ 09-10-2012, 13:14) *
          Jag går till privattandläkare. Senast så gick det på ca 800 kr för att göra undersökning/rensa tandsten (inkl få råd om skötsel osv).


          Var det tandhygienisten som gjorde undersökningen också?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-10-2012, 17:31
          Länk hit: #11


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Tandsten kan man ju ta bort själv, alldeles gratis. Hur man lagar hål själv har jag dock inte listat ut, men jag har inte haft behov för det heller
           
          Citera
          Klint
          Inlägg 09-10-2012, 21:24
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem sedan:
          06-08-2008
          Medlem nr: 18 069



          "Min" hyginist tar röntgenplåtar undersöker och mäter tandfickor,tandläkaren lagar ev. hål konstigt att tandläkaren är billigare än hyginisten,finns det fler där du bor tycker jag du ska leta vidare.


          --------------------
          Blåklint

          Titta gärna in på bygg,

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 10-10-2012, 08:57
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Huggorm @ 09-10-2012, 18:31) *
          Tandsten kan man ju ta bort själv, alldeles gratis. Hur man lagar hål själv har jag dock inte listat ut, men jag har inte haft behov för det heller


          Den viktigaste tandstenen att ta bort för tandhälsans skull är den som sitter under tandköttskanten (enligt tandhygienisten) och den kan man nog inte ta bort själv.

          Mina tänder har också flyttat sig och sitter numera så tätt att skall till specialverktyg för att ta komma åt. När man är så ung som du så har man nog mindre problem med tandsten också. (Konstigt det där att dom flyttar på sig i vuxen ålder.)

          Mycket tandsten är ett tecken på att kroppen är lite i olag.

          Det brukar känna väldigt skönt när dom har städat ordentligt.



          CITAT (Klint @ 09-10-2012, 22:24) *
          "Min" hyginist tar röntgenplåtar undersöker och mäter tandfickor,tandläkaren lagar ev. hål konstigt att tandläkaren är billigare än hyginisten,finns det fler där du bor tycker jag du ska leta vidare.


          Det verkar onekligen som att dom jobbar ganska olika på olika mottagningar så jag får väl ringa runt lite.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 10-10-2012, 09:03
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Jag har en sån där riktig tandstensborttagarkrok och tar bort tandsten själv, även under tandköttet. Klarar inte det på insidan dock. Så de gånger jag går till tandhygienist brukar det bli mer ens på insidan är utsidan. smile.gif
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 15-10-2012, 22:21
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Ja min mor var Tandsköterska så jag har en del instrument kvar så jag tar bort min tandsten själv !men i dag tas den mesta tandstenen bort med ultraljud !Det där med tandhygenist tycker jag är ett löjligt påfund finns sällan hos privat tandläkare .Och de kostar också !de flesta människor i dag vet väl hur man ska borsta sina tänder !Folk i allmänhet vet mycket mer om tandvård i dag än för 30- år sedan .I dag har ju varken våra barn eller vi några hål så nu måste Folktandvården dra in pengar på alla möjliga vis tex genom att de ska lära oss borsta tänderna
          !eller hitta på tandproblem !
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 15-10-2012, 22:33
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Tyvärr så berättade man på TV för ett tag sedan att dagens barn har mer hål än vad deras föräldrar hade i samma ålder .

          Går hos privat tandläkare och där tar hon själv bort tandsten . Kommer inte på rak arm ihåg exakt vad kostnaden är för min tandvård men jag tycker det är ganska billigt när man slår ut det på ett år.

          Någon hundring i månaden blir det och det tycker jag är helt rimligt för undersökning , röntgen och borttagning av tandsten.

          Det är ju inte bara tandläkarens / tandhygienistens timlön ( förutom skatter och avgifter ) vi pratar om utan om lokal , utrustning mm som ska täckas också av de pengar vi betalar.

          Hur kommer det sig att vi gnäller över tandläkarkostnader , som då inkluderar lokal och utrustning , men inte över vad t ex en advokat kostar ? En advokat behöver väl ingen så speciell utrustning som en tandläkare ?

          Att få sina tänder genomgångna varje år coh få råd om hur man ska sköta dem på bästa sätt är för mig väl värt vad jag betalar .


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 15-10-2012, 23:00
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Tror Mammamaggan att en Advokat behöver andra "skills" än en Tandläkare !Om man ser hur jäkla mycket personal som tex Tenhults Folktandvård ha där jag går just nu så undrar man ?Min mor var Tandsköterska i över 40 år hos en privattandläkare både han och hans fru ,mamma var tandsjöterska i över 40 år !"Jag lagade två pyttesmå hål för två veckor sedan det kostade två tusen två hundra !Jag har enligt min nya tandläkare två hål till !I höstas så hade jag inte ett jäkla hål !så nu plötsligt hade jag fyra hål !Enligt min nya Tandläkare b!
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 16-10-2012, 08:32
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          CITAT (Motti @ 16-10-2012, 00:00) *
          Tror Mammamaggan att en Advokat behöver andra "skills" än en Tandläkare !Om man ser hur jäkla mycket personal som tex Tenhults Folktandvård ha där jag går just nu så undrar man ?Min mor var Tandsköterska i över 40 år hos en privattandläkare både han och hans fru ,mamma var tandsjöterska i över 40 år !"Jag lagade två pyttesmå hål för två veckor sedan det kostade två tusen två hundra !Jag har enligt min nya tandläkare två hål till !I höstas så hade jag inte ett jäkla hål !så nu plötsligt hade jag fyra hål !Enligt min nya Tandläkare b!



          Nu förstår jag inte riktigt hur du menar Motti. Menar du att en tandläkare inte behöver utbildning och utrustning , dyrbar utrustning till och med .

          Jag skulle vara tacksam om min nya tandläkare hittade hål som min gamla inte hittat . Det kan ha funnits början till hål som din gamla tandläkare inte ville göra något åt då utan avvakta och laga när det blivit dags.

          Varför misstror du din nya tandläkare ? Skulle byta direkt om jag vore som dig .

          Skulle också ta reda på vilken taxa tandläkaren använder . Är det mycket dyrare än hos andra så är det ytterligare ett skäl att byta tandläkare.

          Vår tandläkare tar mindre betalt än folktandvården och dessutom är vi fullständigt nöjda med behandlingarna så jag hoppas hon fortsätter ett bra tag till .





          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 16-10-2012, 14:04
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (mamamaggan @ 15-10-2012, 23:33) *
          Tyvärr så berättade man på TV för ett tag sedan att dagens barn har mer hål än vad deras föräldrar hade i samma ålder .

          Går hos privat tandläkare och där tar hon själv bort tandsten . Kommer inte på rak arm ihåg exakt vad kostnaden är för min tandvård men jag tycker det är ganska billigt när man slår ut det på ett år.

          Någon hundring i månaden blir det och det tycker jag är helt rimligt för undersökning , röntgen och borttagning av tandsten.

          Det är ju inte bara tandläkarens / tandhygienistens timlön ( förutom skatter och avgifter ) vi pratar om utan om lokal , utrustning mm som ska täckas också av de pengar vi betalar.

          Hur kommer det sig att vi gnäller över tandläkarkostnader , som då inkluderar lokal och utrustning , men inte över vad t ex en advokat kostar ? En advokat behöver väl ingen så speciell utrustning som en tandläkare ?

          Att få sina tänder genomgångna varje år coh få råd om hur man ska sköta dem på bästa sätt är för mig väl värt vad jag betalar .



          Det jag har reagerat på är att tandhygienisten verkar kosta mer per timme än tandläkaren. Så var det inte tidigare.
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 16-10-2012, 14:08
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Jag vet inte vad en tandhygienist tar för att ta bort tandsten eftersom som sagt min tandläkare gör det . Går hos privat tandläkare och tycker hon har väldigt bra priser , undresökning med bl a röntgen och så borttagning av tandsten brukar gå på kanske någon tusenlapp .

          Utslaget på ett år , det intervall jag har mellan tandläkarbesöken , blir det knappt en hundring i månaden . Tycker inte det är dyrt.


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 18:54
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon