Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Torvrabatt - bara för surjord?
          Tiffin
          Inlägg 06-02-2003, 19:47
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          06-02-2003
          Medlem nr: 696



          Tänkte anlägga ett trädgårdsland att odla både grönsaker, en hallonbuske samt sommarblommor i. Eftersom min trädgård består av stenhård lerjord, fick jag förslaget att anlägga en upphöjd odlingsbädd.
          Läste om det här med torvkakor, men blev osäker på om det bara är bra för just surjordsväxter. Jag hade tänkt fylla med vanlig planteringsjord och lägga några stora stenar mitt i det hela att gå på samtidigt som de samlar och sprider lite värme.

          Ni som har erfarenhet av detta... gör jag rätt? Eller rekommenderar ni någon annan lösning?
          Till saken hör att jag med den upphöjda odlingsbädden även vill dölja två fula betongbrunnar som sticker upp mitt i gräsmattan. De ska få bli plattformar i landet att ställa krukor på eller att sitta på när man rensar ogräs.

          Tacksam för tips och råd.
           
          Citera
          Ina
          Inlägg 06-02-2003, 22:43
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem sedan:
          31-10-2002
          Medlem nr: 12



          Om du vill använda torvblocken som kantmur och sedan fyller på med vanlig jord kan du ju odla vad du vill! Jag är ingen expert på detta men det finns folk här som kan det mesta... Du kan ju använda sökfunktionen också och ange torvblock som sökord så lär du kunna hitta en hel del matnyttigt! rolleyes.gif Lycka till! Bra idé det där med att gömma betonggrunkorna!
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 07-02-2003, 09:34
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Hmmm hallonbuskar sprider sig så den hade jag gett ett totalt separat land - plus den klarar nog Din vanliga jord med lite bättring.

          Torvblock - Du kan ju anlägga den som en kant runt landet - eller så titta in på pallkragsklubbens avdelning här på Forumet - det är en ännu billigare och mkt enkel och smart sätt att anlägga köksträdgård.

          Och man kan dölja brunanrna med att ha en wigwam av kvistar runt ch led aupp luktärter eller blomsterbönor - squash - andra bönor - slingerkrasse etc över dem :-)


          Detta är kanske itne den anläggningen Du tänkt Dig - men ta en funderare. Härlig årstid detta :-))
          för sådant!
          Hälsar Ingrid
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-05-2024, 14:03
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon