Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jorden i pallkragarna
          Marina75
          Inlägg 18-01-2013, 17:40
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          15-01-2013
          Medlem nr: 77 419



          Jag har tänkt mig ha 2 eller 3 pallkragar på höjden att odla i.Jag undrar om det är grönsaksjord man anv, behöver den isåfall gödslas & hur många år kan man odla i samma jord ? kan man fylla med nån lite billigare jord under grönsaksjorden ? kan man odla potatis i grönsaksjord åxå ? Jag bor i zon 5
           
          Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 21-01-2013, 10:14
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem sedan:
          26-08-2003
          Medlem nr: 2 208



          Om du måste köpa jord att starta med så är det troligen billigare att köpa påsar med planteringsjord och kogödsel och blanda (typ 2 påsar ko till 3-4 påsar plantjord).
          Grönsaksjorden i påse brukar vara bra mycket dyrare.
          Potatis går alldeles utmärkt att odla i samma jord.
          Jag misstänker starkt att det är säljtrick, det där med en speciell jord för allting. När jag kollat på innehållsförteckningen ser de väldigt lika ut.

          Har du annan jord att fylla på i botten så spar du definitivt massor av pengar. Fyll då halvvägs upp med den jorden, och "finjord" ovanpå. Lämna 5cm så du kan vattna utan att det rinner över.

          Sen får du väl fixa kompost så du kontinuerligt kan jordförbättra år efter år utan att köpa dyr jord.

          Nån gång efter midsommar bör du tilläggsgödsla i alla fall, om du inte lagt gräsklipp mellan raderna när det har grott.


          --------------------
          Hälsningar
          Eva
           
          Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 21-01-2013, 20:01
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem sedan:
          29-05-2005
          Medlem nr: 5 891



          Vad ska du odla i pallkragarna?
          Själv har jag enbart en i höjd, förutom den där jag har sparris.

          Ska man enbart fylla pallkragen med jord så går det åt 3 säckar per pallkrage - det blir dyrt! även om man använder billig jord, så numera får pallkragarna stå ute året om, då behöver jag bara fylla på ett tunt lager med jord.

          Numera bottnar jag alltid en ny pallkrage med ris och löv - varje höst krattar jag ihop minst ett 20 tal säckar som jag använder till våren. Ska jag ha ytliga växter i pallkragen så nöjer jag mig med ett tunt lager jord, ovanpå gödseln eller material från komposten och så blandar jag med sand och mull så att jorden inte ska torka ut för fort.

          Jag har ett antal pallkragar som jag fyllde med ris och löv i höstas och till våren fyller jag på med en säck någorlunda jord - de som säljs 5 för 100 kronor är "livsfarliga" men det finns oftast tre eller fyra för 100 kronor som är betydligt bättre, så gör jag men andra har säkert andra tips till dig.
          Glömde nämna att jag självfallet alltid lägger gräsklipp i pallkragen
           
          Citera
          Marina75
          Inlägg 21-01-2013, 21:46
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          15-01-2013
          Medlem nr: 77 419



          Tusen tack för era svar ! jag är helt nybörjare så man tar emot alla tips man kan få. Jag hade tänkt mig att beställa ett lastbilslass av grönsaksjorden om jag bestämmer mig för den. Varför jag vill ha flera pallkragar på varann är för att jag har problem med nacke & rygg
           
          Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 22-01-2013, 08:17
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem sedan:
          26-08-2003
          Medlem nr: 2 208



          OK, för ett lastbilslass är ju kubikmeterpriset ett helt annat.
          Då är säkert grönsaksjorden det Västeråsleverantörerna kallar rabattjord.
          Helt OK jord, fast det kan ibland vara ogräsfrön. Fast det kan det ju vara i jordpåsarna också.
          Sedan fyller du på vartefter, varje år med gräsklipp, kompost, täcke över vintern osv.
          Upphöjda bäddar är jättebra för ryggen.


          --------------------
          Hälsningar
          Eva
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 14:09
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon