Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > tvestjärtar
          4:an
          Inlägg 21-07-2011, 14:55
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 792
          Medlem sedan:
          10-02-2009
          Medlem nr: 21 046



          Min tolkning av allt detta är att tvestjärtar finns....jo, det vet jag! naughty.gif skall definitivt pröva med myrr i brevlådan som Malcolm föreslog thanks.gif har med ett otal in varje dag trots tidningsskakande....måste vara en explosion av tvestjärtar i år .... i alla fall i min trädgård -fear-.gif men tillbaka till ursprungsfrågan, gott folk! Hur gör jag när jag vittjar fällan...för det kan ju inte vara lönt att sätta upp fällorna om de sen bara springer iväg ur dem...eller?
           
          Citera
          Chilo
          Inlägg 21-07-2011, 17:22
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 65
          Medlem sedan:
          14-06-2011
          Medlem nr: 55 402



          Nu har jag kollat upp hur man gör fällor och placerat ut ett antal fyrkantiga kartongpapp (de har ju massa små hål i änden). Ska vittja dem i morgon, och jag gissar att tvestjärtarna inte kommer att springa rakt ut när jag lyfter dem utan snarare kura ihop sig där inne. Samma sak som de gör i posten i brevlådan. 4:an, jag tror att risken för "ivägspring" är större om man har fällor med för stora utrymmen. Men det är bara en gissning.

          I morgon ska jag vittja dem genom att försiktigt plocka upp fyrkanterna och banka ner eventuellt innehåll i kokhett vatten eller vatten med diskmedel. Återkommer med rapport!!
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-07-2011, 18:07
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Vanligtvis brukar man nog bara vika ihop wellpappen och lägga i soptunnan men det beror kanske på hur förhållandet tvestjärtar/wellpapp är.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Red Top
          Inlägg 21-07-2011, 18:40
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          24-05-2008
          Medlem nr: 16 329



          Jag tänkte också på om det kanske är så att jag har en snäll form av tvestjärt.

          Funderade också på om det kanske skulle hjälpa att lägga ut lite halvruttna äpplen i närheten av eller under verandan. Då kanske de föredrar det godiset i stället för prydnadsväxterna. g.gif

          Under alla omständigheter kan vi nog vara glada att våra tvestjärtar inte är så här stora. -fear-.gif







          Chilo, det är väl klart att det gjorde jätteont på din bror. Han är ju man. whist.gif


          --------------------


          Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

          Jevgenij Jevtusjenko



           
          Citera
          Chilo
          Inlägg 21-07-2011, 20:19
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 65
          Medlem sedan:
          14-06-2011
          Medlem nr: 55 402



          Men Red Top! Nu kommer jag ju att drömma mardrömmar! -fear-.gif giggle.gif

          Jo, du har nog rätt dessutom. Mäns beskrivning av smärta får man ju ta med en klackspark biggrin.gif
           
          Citera
          MissLeia
          Inlägg 21-07-2011, 21:18
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem sedan:
          22-03-2011
          Medlem nr: 41 318



          CITAT (Red Top @ 21-07-2011, 19:40) *
          Jag tänkte också på om det kanske är så att jag har en snäll form av tvestjärt.

          Funderade också på om det kanske skulle hjälpa att lägga ut lite halvruttna äpplen i närheten av eller under verandan. Då kanske de föredrar det godiset i stället för prydnadsväxterna. g.gif

          Under alla omständigheter kan vi nog vara glada att våra tvestjärtar inte är så här stora. -fear-.gif


          Chilo, det är väl klart att det gjorde jätteont på din bror. Han är ju man. whist.gif


          Jag har en 2 och en 3 åring här som kastar frukt vilt omkring sig. Men även ett större antal halvtama skator som flyttat hit av ren glädje och "städar" konstant. Äntligen har jag insett vad skator har för funktion, barnfamiljer utan hund får "städhjälp". flirting.gif Så det fungerar inte heller. Men ska grubbla vidare, jag tror att ett större antal bor i springorna på brädväggen där klematisen växer. Torrt och mycket springor och själva blommorna växer högt och är delikatesser.

          Funderar på att spruta med något som de kanske inte uppskattar på själva blommorna. Tror ni att såpalösning gör det oangenämt för dessa och att blommorna inte tar stryk?
           
          Citera
          Snöflinga
          Inlägg 23-07-2011, 22:16
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem sedan:
          01-08-2004
          Medlem nr: 4 203



          CITAT (malcolm @ 21-07-2011, 09:51) *
          Jag hade ofta tvestjärtar i brevlådan förut vilket inte var så trevligt då de ibland följde med posten in men sedan jag strödde ut Myrr där har de hållit sig borta.


          tummenupp.gif
           
          Citera
          theresen
          Inlägg 24-07-2011, 13:57
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem sedan:
          09-06-2011
          Medlem nr: 53 971



          har massor i mina odlingslådor och de äter på det mesta så jag anser att de är skadedjur.

          provade ett tadar spray på dom men det hjälpte inte så mycket de låg mest och kved sen provade jag såpa och det gick fortare 15-20 sek sen hade de iaf slutat röra sig. jag sprutade ganska mycket på dom.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 24-07-2011, 23:02
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Som vi vet att insekter i jorden står mot insekter så vi kan borta dem om de blir många annars vi skadar jord balans.
          H:Bassam
           
          Citera
          Trollis
          Inlägg 26-07-2011, 09:17
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          23-06-2011
          Medlem nr: 57 881



          CITAT (MissLeia @ 21-07-2011, 11:25) *
          Red top: Då får du gärna hjälpa mig att diagnotisera vad som härjar i min rabatt som ligger i direkt anslutning till min väldigt torra veranda där ca jag mer eller mindre vadar i tvestjärtar. Jag har aldrig lyckats hitta några skadedjur men ändå är det något som uppenbarligen mumsar på mina växter. På verandan finns inget ätbart för dessa så någonstans måste de finna mat.

          [attachment=63003:bild_2_.JPG]

          Var och varannat blad har tugghål nu, på en rad olika sorters växter. Jag kan inte komma på något annat än tvestjärtar faktiskt.


          Hej, det är det nog, jag har likadant och är förbryllad över mängden. Jag köpte för några veckor sedan på Bauhaus snigelfällor för mördarsniglar och hällde lättöl i dom som man skulle enligt beskrivningen. Döm om min förvåning när jag upptäcker att tvestjärtarna gillar öl? Fullt av dom i fällan, några sniglar också. Mycket effektivt vill jag lova. Måste bara fylla på med öl minst en gång i veckan och ev. tömma den. Jag gräver ner dom i jorden. Alla är döda.
          Hälsar Ulla.


          --------------------
          Hej, jag är kolonist, pensionist och statist (rimmar)brukar titta in här ibland. Alltid något matnyttigt. Bilder får komma lite senare, måste titta efter, men inte idag. Jag fotar ganska mycket allt möjligt, eftersom jag också målar tavlor. Jag är ny här.
          Ha en bra dag.
           
          Citera
          Iren
          Inlägg 26-07-2011, 09:29
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 981
          Medlem sedan:
          08-11-2010
          Medlem nr: 35 230



          Välkommen Trollis!

          Det var ju praktiskt om man kan få både sniglar o tvestjärtar i samma fälla!! Får bli flitigare med att fylla på öl då...

          Redigerat av Iren: 26-07-2011, 09:29


          --------------------
          Irene zon 3 :-)
           
          Citera
          4:an
          Inlägg 26-07-2011, 22:18
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 792
          Medlem sedan:
          10-02-2009
          Medlem nr: 21 046



          CITAT (Trollis @ 26-07-2011, 10:17) *
          Hej, det är det nog, jag har likadant och är förbryllad över mängden. Jag köpte för några veckor sedan på Bauhaus snigelfällor för mördarsniglar och hällde lättöl i dom som man skulle enligt beskrivningen. Döm om min förvåning när jag upptäcker att tvestjärtarna gillar öl? Fullt av dom i fällan, några sniglar också. Mycket effektivt vill jag lova. Måste bara fylla på med öl minst en gång i veckan och ev. tömma den. Jag gräver ner dom i jorden. Alla är döda.
          Hälsar Ulla.



          tummenupp.gif
           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 27-07-2011, 07:36
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Ölfälla - bra tips!
          Jag har mina dahlior i krukor på altanen, och igår så satte jag i provado giftpinnar i en kruka på prov. Provado är inte bra för daggmask står det på förpackningen, men det har jag ju inte i krukorna.

          Den stora, fina dahlians alla toppar (blad och blommor på utväxt) är HELT uppätna av tvestjärtar! Det ser ut att komma en enda knopp, allt annat på den meterhöga busken är sönderätet. Fy för dessa fula odjur. Förra sommaren förstod jag inte vad som åt sönder dahliorna, men en mörk kväll när jag följde en kompis till bilen och hade ficklampa med mig såg jag varför. Jag råkade lysa på dahloirna och de var ÖVERSÅLLADE med gnagande tvestjärtar!


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 31-07-2011, 18:15
          Länk hit: #34


          Gäster






          Råkade läsa en artikel om tvestjärtar i ett fjolårsnummer av Natur & Trädgård där man relaterar till forskningsrön om tvestjärten som medhjälpare i trädgården. Enligt artikeln äter en vuxen tvestjärt ca 100 bladlöss under ett dygn, ungarna sätter i sig omkring 50.

          Tvestjärten lever både av animaliskt byte och vegetarisk föda. Bladlöss, sköldlöss, flugor, larver och småsniglar står på menyn liksom späda blad och skott, kronblad av chrysantemum och dahlia, frukter, skadade växtdelar och växtmaterial som håller på att brytas ner.

          Den allätande tvestjärten föredrar animalisk föda och tycks inte alls ge sig på vegetabilier annat än om det råder brist på animalier.

          Redigerat av Gunilla T: 31-07-2011, 18:21
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-08-2011, 19:15
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Gunilla T @ 31-07-2011, 19:15) *
          Råkade läsa en artikel om tvestjärtar i ett fjolårsnummer av Natur & Trädgård där man relaterar till forskningsrön om tvestjärten som medhjälpare i trädgården. Enligt artikeln äter en vuxen tvestjärt ca 100 bladlöss under ett dygn, ungarna sätter i sig omkring 50.

          Tvestjärten lever både av animaliskt byte och vegetarisk föda. Bladlöss, sköldlöss, flugor, larver och småsniglar står på menyn liksom späda blad och skott, kronblad av chrysantemum och dahlia, frukter, skadade växtdelar och växtmaterial som håller på att brytas ner.

          Den allätande tvestjärten föredrar animalisk föda och tycks inte alls ge sig på vegetabilier annat än om det råder brist på animalier.

          Menar du att de som drabbas av tvestjärtar som ger sig på växterna skall odla bladlöss för att förhoppningsvis tvestjärtarna skall äta bladlöss istället? Vad gör man om tvestjärtarna matvägrar bladlössen? Då har man tvestjärtar som äter blommor och bladlöss som suger ut växterna. Du har tydligen inte läst ordentligt men det FINNS personer som har tvestjärtproblem.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          MissLeia
          Inlägg 02-08-2011, 19:35
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem sedan:
          22-03-2011
          Medlem nr: 41 318



          Jag har inte ett bladlöss i siktet, kan jag nog tacka tvestjärtarna för. Men jag tror faktiskt jag skulle föredra bladlöss framför invasion av tvestjärtar. Svårare att rädda klematisen och de övriga växterna i rabatten. Jag går ut varje kväll på pyttetomten, sitter gärna på verandan på kvällarna men nu har det verkligen börjat ta emot. De är överallt och nu har jag börjat få ångest på allvar. Det tar emot att gå ut dit när det mörknat när jag nu har kommit in ett par kvällar med tvestjärtar bokstavligen hängandes i håret. Jag tror att de kanske ramlar ner när man öppnar verandadörren, att de ligger och trycker i dörrkarmen eller vad de nu heter. De springer helt ogenerat på bordet framför mig när jag sitter, de springer över stolsdynorna och de är verkligen överallt. blink.gif
           
          Citera
          theresen
          Inlägg 03-08-2011, 19:01
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem sedan:
          09-06-2011
          Medlem nr: 53 971



          som sagt jag har dom i mina odlingslådor.
          särskilt i två, den ena har jag tomater i och där har jag också satt ringblomma för det stod nånstanns att ohyran skulle hålla sig borta då men... på EN av ringblommorna finns MASSOR bladlöss och rör man runt lite bland växterna så kommer det fram MASSOR tvestjärtar men dom är inte på just den ringblomman där bladlössen har parkerat sig utan dom äter på allt annat runt omkring, dom gillar också min låda där jag har rotfrukter med sådder jag sått i omgångar och dom gillar min sallad.
          så... har man massor tvestjärtar och dom börjar äta på ens växter så blir dom ett skadedjur.
          jag har dom också på balkongen och där finns tyvärr ohyra till en hel tvestjärtekoloni men ändå går de på växterna.
          har faktiskt aldrig sett en tvestjärt äta på nåt annat än växter.

          nyckelpigor är också ett nyttodjur, mer än tvestjärtar men dom svärmar ibland och då blir de genast också ett problem.

          det är väl som med det mesta, är det så mycket att man inte kan hantera det då är det ett problem.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 03-08-2011, 19:25
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Man kan räkna insekter onyttiga om den börja skadar sina växter så jag tror att det finns inte gränsen mellan nyttodjur och o nyttodjur.

          Obs
          Det är problem om vi bekämpa hårt , vi kommer att skada miljö djur balans , så om det händer inte stora skador av insekter , vi behöver inte kämpa men det är naturliga som kan växa problem ,
          i Asien använder vi mycket kemi bekämpning och andra bekämpning men på slutet vi fick många insekter som blir svårt att bekämpa på grund av vi förlora motståndare insekter .

          H:Bassam




           
          Citera
          Chilo
          Inlägg 03-08-2011, 19:45
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 65
          Medlem sedan:
          14-06-2011
          Medlem nr: 55 402



          CITAT
          Menar du att de som drabbas av tvestjärtar som ger sig på växterna skall odla bladlöss för att förhoppningsvis tvestjärtarna skall äta bladlöss istället? Vad gör man om tvestjärtarna matvägrar bladlössen? Då har man tvestjärtar som äter blommor och bladlöss som suger ut växterna. Du har tydligen inte läst ordentligt men det FINNS personer som har tvestjärtproblem.


          Det var också min tanke. Jag ångrade att jag klämt ihjäl bladlössen...för de är ju harmlösa i jämförelse biggrin.gif
          Nej, men ärligt talat så är bladlössen på rosorna, 10 meter ifrån odlingslådorna där tvestjärtarna huserar. Jag tror att de har sina egna mikroklimat. I allmänhet tror jag att tvestjärtproblem är extra stort för oss med altaner/uteplatser. Jag ser inte alls några problem i rabatterna, men i lådorna på soliga altanen kryllar det av dem.

          Generellt verkar en solig altan vara rena magneten för ohyra. Jag får tvestjärtar och trips till förbannelse fast jag varierar växttyperna varje år och byter ut all jord. Jag har stora trälådor som håller fukten så det beror inte på torka eller något sådant. I rabatterna är det överkomligt. Någon lus att klämma ihjäl ibland, men that's it.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-08-2011, 20:53
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Tvestjärtar gillar värme men inte torka. Våt värme är toppen, därför är de ofta ett problm på altaner mm där det är varmt och samtidigt har man prylar de kan gömma sig under när det blir för torrt.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 10:45
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon