Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Nybörjare med varmkompost, Vart tar allt vägen?
          LadyG
          Inlägg 11-06-2017, 13:48
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem sedan:
          23-07-2005
          Medlem nr: 6 231



          Vi skaffade kompost för ungefär en månad sedan. Kikade ner i den idag när jag ändå skulle dumpa gräsklippet, och noterade ett fåtal men ändock energiska myror som kilade hit och dit mellan vad som såg ut som vitt fluffigt mögel. Noterade att det är hyfsat varmt, det verkar bo lite små flugor i den också och minst en väldigt rädd skalbagge. Den luktar inte något speciellt konstigt, lite höst och nyklippt gräs. Jag tycker jag har fyllt på, och fyllt på, och fyllt på, och den verkar sluka allt jag kan producera. Nu har vi ingen jättetrådgård, så några enorma mängder avfall producerar vi inte men ändå... :-)

          Ska man rör om i en varmkompost?
          Tänkte hålla mig till trädgårdsavfall tills jag har ett hum om vad jag håller på med, tills dess räcker det väl med en? Vi kan ju inte fylla den vi har ens :-)
          Ska det vara mask i den, och hur i hela fridens namn ska de komma in? Ska jag skaffa mask och hälla ner i så fall, för hålen i botten verkade rätt små? Är det inte för varmt för mask i en varmkompost?
          Är det normalt att det hänger tjockt med kondensdroppar på insidan av locket?
          När tömmer man en kompost? Hur vet man att det är dags? Ska jag vänta tills behållaren är fylld kan det ju ta ganska lång tid. Kan man inte lyfta av det halvkomposterade och nalla jorden under, och sen lägga tillbaka det ofärdiga eller förstör man komposten då?

          Jag kan mycket väl ha varit den första i hela kommunen som frågade om man måste ha tillstånd för kompost, för det tog en månad för dem att hitta blanketter och leta fram rutinerna för hur man gör. Det visade sig bara vara om jag ska kompostera hushållsavfall som jag behöver tillstånd, trädgårdskompost får man ha utan tillstånd. Så den biten har jag rätt bra koll på nu :-)
          Nu ska vi bara lära oss hur det går till, sen kan vi börja fundera på hushållskompostering för så mycket har jag förstått, att det är svårare att få igång en bra hushållskompost än en med trädgårdsavfall, eller?

          Många frågor, men det är så det är när man inte kan nånting :-)


          --------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Stefulainen
          Inlägg 20-12-2017, 08:41
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem sedan:
          15-07-2010
          Medlem nr: 32 120



          Själv brukar jag försöka hålla en hög med torkat gräsklipp i närheten av komposten sommartid; detta blandar jag sedan i som strö. Krävs förstås att man vänder på gräsklippet ganska ofta för att det ska torka och inte "brinna". Har själv mest problem med att komposten blir för blöt.
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 21:21
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon