Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur blir jag av med spinn, har sökt på forumet men inte hittat riktigt bra svar
          nelly.trott
          Inlägg 03-04-2009, 22:40
          Länk hit: #61


          Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem sedan:
          05-06-2008
          Medlem nr: 16 612



          Denna metoden med :
          ½ dl olja
          1 liter vatten
          5 droppar diskmedel / eller en kork såpa
          och ibland en kork t-röd
          har jag använd med MVG resulat.
          Och blommorna blir så fina och glansiga =)
          Har sprayat 3 ggr ( med en veckas mellanrum) för säkerhets skull.
          Inget kom tillbaka =) det klibbiga antar jag gör att spinn inte trivs ...

          Brukar sätta blandningen i högtrycks spruta för hemmabruk och skaka ordentligt innan jag trycker av =)



          --------------------
           
          Citera
          embees
          Inlägg 03-04-2009, 22:54
          Länk hit: #62


          Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem sedan:
          08-06-2005
          Medlem nr: 5 956



          CITAT (rbn @ 26-07-2008, 18:44) *
          Hej,
          vi har tyvärr en hel del spinn i vårt nya växthus. Har hört att man kan bekämpa dom med såp-vatten. men har även hört att vissa säger att dom inte dör av det. i så fall är det ju ganska onödigt att använda det smile.gif
          Så jag skulle behöva veta hur det egentligen är. Dör dom av såp-vatten eller inte?
          Om inte, vad kan jag göra. Det är bara matväxter så provado plus är inget alternativ. vet att det finns rovdjur som man kan köpa. men vill även veta om det finns fler sätt? Hjälper det att bara duscha alla plantor med vatten för
          att hålla dom i schack??? Jag menar alltså att dom i alla fall inte blir fler och att plantan ändå fortsätter att må bra??
          Visst helst vill jag ju bli av med dom, så först å främst behöver jag den hjälpen av er!! Hoppas ni har några bra knep behöver dom verkligen!!!

          //rbn


          Det finns rovkvalster för spinn. Rovkvalsterna kommer att rensa rent.


          CITAT (Gossen Ruda @ 16-02-2009, 11:13) *
          Men Nauti, människan skall väl inte utnyttja djuren på det där sättet? Tror du verkligen att rovkvalstren uppskattar att bli odlade bara för att tjäna människan? Spinnkvalstren kanske dessutom lider när dom blir dödade och uppätna.


          giggle.gif
          Men jag lovar, de är 100% effektiva. Inget ungår dem. Har själv använt mig av deras tjänster, det funkar!


          --------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<
           
          Citera
          freddie
          Inlägg 09-04-2009, 22:48
          Länk hit: #63


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          09-06-2007
          Medlem nr: 10 947



          CITAT (Lady Hamilton @ 01-04-2009, 20:33) *
          Inte kan man säga att medlet är dyrt? Det är ett koncentrat som du blandar ut i vatten En flaska ger ju 4 liter medel

          intressant hur olika man kan uppfatta saker och ting. Tiillvaron är relativ, helt klart.


          --------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
           
          Citera
          Bohauo
          Inlägg 17-07-2013, 20:41
          Länk hit: #64


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          14-07-2011
          Medlem nr: 64 138



          Så, nu har det gått lite mer än 4 år sen senaste inlägget, nu vill jag ha en rapport på hur väl "Spidermite Control" fungerar och om någon har lyckats göra en "hemma blandning" av det...

          Jag har nu oxå fått spinnkvalster och jag är en första års/gångs odlare och de angrep mina chiliplantor, nu vill jag bara att de ska dö...

          Sprayade en blandning av 0,5 dl Yes (Handdiskmedel) och 9,5 dl vatten innan idag, lät detta torka, sedan sprayade jag med 70-gradigt vatten (ca 42 grader i spray dimman), nu e de förbaskade mikro krypen borta men de kommer nog igen så därför vill jag ha en hållbar lösning...

          Redigerat av Gäst2011: 17-07-2013, 21:12
           
          Citera
          Bockstensmannen
          Inlägg 20-08-2014, 08:47
          Länk hit: #65


          Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem sedan:
          11-12-2013
          Medlem nr: 79 276



          jaha, så har man spinnkvalster i växthuset sad.gif så man fick liva upp denna gamla tråden.
          Såg det på en stor Neriumplanta i växthuset som började tappa blad och de blev lite gula, blekgröna.
          Fattar inte vad skiten kommer från, kanske har funnints i neriumplantan länge iofs fast man märker först när de börjar ta överhand.


          Såg här att det var någon verison av Provado som tipsades om här som fungerade mo spinn, den var numera förbjuden av kemikalieinspektionen på Blomsterlandet sad.gif så de fick inte sälja den längre de hade inget alternativ.
          Kollade Plantagen där fanns vanlig Provado, som hade delvis effekt mot spinnkvalster, var skeptisk mot den.

          De hade dock ett medel mot spinnkvalster/bladlöss som var verksam ingridiens ett biologiskt extrakt från en växt i sprayform, köpte den.

          Har nu duschat Neriumplantan och hela växthuset med 45-50gradigt vatten ett par omgångar, Sprayat neriumplantan med giftet och håller tummarna.

          Vilka andra växter gillar spinn?
          Palmer vet jag de ofta går på, har en Phoenix robelini och Washingtonia solfjäder som de förmodligen gillar. Sedan finns tomatplana, basillika, persilja, silkesträd mm

          Redigerat av Bockstensmannen: 20-08-2014, 08:48
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 21-08-2014, 06:14
          Länk hit: #66


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Det finns olika metoder som hjälper om man använder de på rätt sätt, men problem att många vill snabb resultat, men jag sa alltid, Ett uns av förebyggande är bättre än att bota tusen, som till exempel Spinn tycker om torr var, så kan vi borta dem om vi minska grader inom växthus och höja fuktighet, på båda sätt är detta lätt, vi kan växa med duscha eller ställa krukor inom växthus som fyllde med vatten.

          Lycka till
          H.Bassam
           
          Citera
          Bockstensmannen
          Inlägg 21-08-2014, 06:32
          Länk hit: #67


          Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem sedan:
          11-12-2013
          Medlem nr: 79 276



          Hm, jag har ändå haft rätt fuktigt därinne, oftast blir det kondensvatten i hela växthuset på kväll/natt. Jag spolar med vattenslang alla växter kanske varannan dag, undantaget några veckor under semestern då man var bortrest, då torkade det till en del..
          Varmt blir det däremot, växthuset har bara 2st automatiska vädringsluckor så jag har kört med dörren på glänt under sommaren så det skall hålla sig under 30'.

          Skall spola vidare med hetvatten/gift i omgångar så får vi se om de försvinner.
          Neriumplantan får stå ute tills man vet att den är under kontroll.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 22-08-2014, 03:28
          Länk hit: #68


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Du kan googla på den här sidan ( Bekämpa spinn insekter) och trycka sen på (
          Spinn (Växthusspinnkvalster) - Blomsterfrämjandet

          Obs
          Det kommer Doktor växter och visa dig bra.

          lycka till

          H.Bassam
           
          Citera
          Bockstensmannen
          Inlägg 22-09-2014, 08:56
          Länk hit: #69


          Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem sedan:
          11-12-2013
          Medlem nr: 79 276



          Silkesträden gillar inte grönsåpa balndningen, de tappar massor av blad efter man sprutat på dom, kan vara bra att veta. Tror inte de dör på kuppen men de visar klart sitt missnöje :-)

          Redigerat av Bockstensmannen: 22-09-2014, 08:56
           
          Citera
          phattrance
          Inlägg 17-09-2023, 12:37
          Länk hit: #70


          Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem sedan:
          03-07-2013
          Medlem nr: 78 543



          Tar och återupplivar denna tråd! har fått spinnkvalster på väldigt många krukor här hemma och undrar vilket är det bästa sättet att bli av med dem?

          Funkar blå radar eller ska man köra med "spidermite control" som nämts några gånger här? funkar den bra? Vill gärna ha en medel som gör balden klibbiga under en längre tid. Tips?

          Redigerat av phattrance: 17-09-2023, 12:38
           
          Citera

          4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 14:09
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon